Vakuum mätare från biltema

Sputnik_
24 februari 2009 · 11 Inlägg

Hej jag har en vakuum mätare från biltema och har tappat bort anvisningarna till den och tänkte se om det fanns ngn här som har ngn anving till en sådan.

Saab 9-5 2.3t "SPUTNIK" (2000)
yakozan
24 februari 2009 · 333 Inlägg

Vad har du för grejer till? Mekanisk eller elektronisk?
Ska nog inte vara så svårt att koppla in utan anvisningar. En vacuumslang från någon tryckkälla till baksidan av mätaren kanske räcker om den är mekanisk.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2009 · 6 170 Inlägg

yakozan skrev:
Vad har du för grejer till? Mekanisk eller elektronisk?
Ska nog inte vara så svårt att koppla in utan anvisningar. En vacuumslang från någon tryckkälla till baksidan av mätaren kanske räcker om den är mekanisk.

Hahaha det där lät ju lite motsägelsefullt wink

Och glöm inte att koppla in strömmen till lyset.


Men har du inget artikelnummer eller iaf vet vilken mätare det är ??

Biltema har ju oftast manualerna på hemsidan så att man kan dra ner dom just om man blir av med dom.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
yakozan
25 februari 2009 · 333 Inlägg

ja ja ja tryckslang då smile

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 februari 2009 · 1 948 Inlägg

Ursäkta att jag är OT här nu men vad ska man med vacum mätare till? vad fyller den för syfte? varför vill man veta vakuum "suget"?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
bollen1986
25 februari 2009 · 3 714 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Ursäkta att jag är OT här nu men vad ska man med vacum mätare till? vad fyller den för syfte? varför vill man veta vakuum "suget"?

Läckage?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 februari 2009 · 1 948 Inlägg

jaha jo jag tänkte nått sånt men, undrade om det var något annat den var till för.....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Germax
25 februari 2009 · 12 086 Inlägg

yakozan skrev:
ja ja ja tryckslang då smile

haha lr vakuumslang!!

Germax
25 februari 2009 · 12 086 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Ursäkta att jag är OT här nu men vad ska man med vacum mätare till? vad fyller den för syfte? varför vill man veta vakuum "suget"?

Har med bränsleförbrukning o göra. Satt liknande fast primitivare system i vissa bilar från 80talet.
Vakuummätare är med andra ord lika ute som 80talet tongue

Lindahl-
25 februari 2009 · 151 Inlägg

Om du åker till Biltema så kan dom säkert hjälpa dig? Kanske ge dig en ny?

Ompa2000 ...!!!???
25 februari 2009 · 257 Inlägg

Gissar att det är denna du vill åt:
Biltema Vakuum Manual

caromania Forummoderator
25 februari 2009 · 9 296 Inlägg

JapMax skrev:

AcesHigh666 skrev:
Ursäkta att jag är OT här nu men vad ska man med vacum mätare till? vad fyller den för syfte? varför vill man veta vakuum "suget"?

Har med bränsleförbrukning o göra. Satt liknande fast primitivare system i vissa bilar från 80talet.
Vakuummätare är med andra ord lika ute som 80talet tongue

Jag tycker inte det är ute.
Har man en tokslö bil med litet spjällhus/förgasare så kan den faktiskt hjälpa en hel del. Men märker inte så lätt om man har gasfoten nertryckt för långt så att säga. Vi kan ta min Primera som exempel. 115 temperamentsfulla hästar på ett och ett halvt ton. Om jag ligger och rullar i 100km så kan jag flytta gasfoten ner 2cm utan att det händer någonting, samtidigt kan jag lyfta gasfoten 2cm utan att det händer någonting. Där funkar en sån mätare kanon. Den mäter vakuumet i plenumet, ju mer vacuum desto mindre håller man ner foten men bibehåller hastigheten.
Däremot på min Rover (lätt bil, ganska stark motor, stort spjällhus) är det en helt annan sak, där kan man inte röra foten mer än någon millimeter utan att det påverkar hastigheten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sputnik_
25 februari 2009 · 11 Inlägg

Den mätaren jag har finns inte kvar i biltemas sortiment längre därav att dem inte har någon anvisning på sin hemsida. det är inget insturment som ska vara inkoplat hela tiden bara ett verktyg som man använder när man ska ställa in tändnign och diverse inställningar.

Saab 9-5 2.3t "SPUTNIK" (2000)
caromania Forummoderator
25 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Jaha, då pratade vi om olika saker... Ops. sorry...hmm Hoppas du löser det...
Fortfarande bör det vara på fördelardosan eller direkt på plenum du plockar vakuum, eventuellt bromsservo slangen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sputnik_
25 februari 2009 · 11 Inlägg

ja vart jag ska plocka är väl inte det vässentliga utan det är hur jag ska använda mig av den för att få fram de värden jag vill åt. och det står på påsen mätarn har legat i men jag har vart klantig och slarvat bort den.

Saab 9-5 2.3t "SPUTNIK" (2000)
Bjura_e30
13 mars 2011 · 200 Inlägg

vit är +, kopplas in på typ lysknappen
svart är gjord
orange är till instrumetbelsysnigen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang