5265
Sök

Någon skillnad på ljud-kvaliten med kondensator ?

148 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Hallå!

Har hört mö olika, så provar här också.

Blir ljudet bättre med en kondensator ?

Har hört att det spelar dubbelt så bra med det. och en del säger att det bara ger extra ström men påverkar inte ljudet! ?

Tack på förhand // sleppy

Tut Tut

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 mars 2011
Viss skillnad gör det (iaf enligt mig) men det är mest bara mellanregister och till viss del midbasen som påverkas, och det är minimal skillnad. Kan även vara placeboeffekt, men jag tyckte mig höra viss skillnad, registren hängde med lite bättre och blev något tydligare. Men då krävs det viss nivå på sakerna för att skillnaden ska märkas, och det finns en hel del annat som är vettigare för dom pengarna. Dubbelt så bra spelar det absolut inte, då ska man ha jättedålig strömförsörjning från början och lassa i en hel hög med kondningar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
15 mars 2011
sleppy skrev:
Hallå!

Har hört mö olika, så provar här också.

Blir ljudet bättre med en kondensator ?

Har hört att det spelar dubbelt så bra med det. och en del säger att det bara ger extra ström men påverkar inte ljudet! ?

Tack på förhand // sleppy

Här är hur jag prioriterar:

Kablage skall ha rätt dimensioner och allra helst vara löjligt överdimensionerat för att undvika spänningsfall i kablarna.

När detta är installerat och man inser att det fortfarande är ett löjligt spänningsfall över slutsteget är det dags att koppla in första batteriet nära slutsteget.

Mäter du fortfarande upp ett oacceptabelt spänningsfall kastar du i ett batteri till.

När slutsteget sedan får ström kontinuerligt men du verkligen vill se till att det får ström i dem allra högsta och snabbaste topparna i musiken så kopplar du en kondensator så nära steget du bara kan.

Jag kan förklara mer utförligt varför det inte är en bra idé att koppla in en extra kondensator när du inte har tillräckligt med kraft bakom om du vill.

Om du fortfarande vill krama ur mer effekt ur steget när allt ovanstående är gjort så uppgraderar du bilens generator.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2011
En kondensator kan hjälpa upp den interna kondensatorbanken i stegen och kan hjälpa upp främst mellanregister och diskant vilka kan bli luftigare och stabilare.
Även midbasen till viss del ja.

Varför basen inte får så mkt hjälp av en kondensator beror på att bas är rent elektriskt sett långsam vilket de övre registren INTE är så transistorerna behöver mer hjälp där.
Sharky har förklarat detta betydligt mer ingående tidigare.

Har man däremot en nyare bil med laddövervakning så kan en kondensator lura systemet till att inte strypa strömmen utan den behålls mer stabil tack vare detta.
Så tolkade iaf jag infon från en av Svreiges bästa billjudsbyggare som har inriktat sig mkt mot att jobba med nyare system och bilar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök