5359
Sök

Funkar mitt slutsteg till dom basarna?

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Nu är det så att jag har riktiga skitbasar.
Och ingen vidare budget till att köpa nya.

Mitt slutsteg:

2-Kanals Carpower Slutsteg

Carpower 750W

2-kanals slutsteg med justerbar lågpassfilter och högpassfilter, kan överbryggas med basförstärkning. linjeutgång, omkopplingsbar stereo eller mono. På grund av den höga effekten, en perfekt förstärkare t.ex. för kompletta hatthylla systemet eller till subbas.
# Max. power 750WMAX
# 2Ω 2 x 250WRMS
# 4Ω 2 x 175WRMS
# Bridged power 4Ω 1 x 500WRMS

Storlek:  252x62x363mm

Har vatt inne på att köpa en kicker låda med 2 12"comp. som levererar 300 RMS watt.

Men så har jag nu möjlighet att köpa en låda med 2 st 10" L5 ganska billigt.
Så skulle mitt slutsteg klara det? Menar inte att det ska vara värsta ljudet men bara om det klarar av dom basarna? För jag har skitbasar nu så allt låter väl bättre än dom..
Men så finns det DS10L5 som ligger på 900 RMS watt och TS10 L5 som ligger på 450 RMS watt. Inte riktigt säker på vad det var han hade som jag tänkte köpa mentror det var TS10.
Då blir det ju 900 RMS watt av båda dom 10orna, men vilken skulle spela bäst och ha mest bas?
En kicker låda med  2 12" comp. eller denna här lådan?
tack på förhand för svar!

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Eftersom den lådan du funderar på har dubbla basar så är det DS10, inte TS10. En viktig sak är att ta reda på vilken impedans lådan har, man kan nämligen välja antingen 2 eller 4 Ohms impedans på dessa lådor enligt manualen.

Har lådan endast ett uttag så måste du bryggkoppla ditt steg, i så fall ska lådans totala impedans vara 4 Ohm för att inte överbelasta steget.

Steget bör kunna driva ut en enkel bas med 4 Ohms total impedans ganska bra, däremot är det i underkant till dubbla basar för att få ordentlig fart på dem. Frågan är ju också hur hårt du vill kunna spela. smile

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Aha okej. Tack för svaret.
Det är bara ett uttag på den. Men om jag bara tar minus o plus till steget (bryggkopplar), vad får man för ohm då? nja asså jag ska köpa ett bättre slutsteg med tiden när ekonomin är bättre, kommer väl inte spela så hårt, tänkte mest så de fungerar att spela lite i alla fall? smile

21 761 Inlägg
17 mars 2011
thobbeee skrev:
Men om jag bara tar minus o plus till steget (bryggkopplar), vad får man för ohm då?

Beror på vilken impedans lådan har, ska stå på lådan någonstans tycker jag. smile

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Aha okej. Såg inget sånt alls när jag kollade på lådan:( men köper väl den o hoppas på de bästa:)

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Men risken finns att det inte funkar alls. hmm

Fråga innan du köper, det är min åsikt.

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
okej:s men han vet inte:/ då vet jag inte riktigt hur jag ska göra..är ju sugen på att köpa dom

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Han kan kolla det ganska lätt med en multimeter, vanlig resistansmätning. Om han mäter vilken resistans det är i uttaget på lådan så bör mätningen bli tillräckligt exakt för att avgöra impedansen. smile

Ca 1,5-2 Ohm = 2 Ohms impedans
Ca 3,5-4 Ohm = 4 Ohms impedans

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
aha okej, men du sa att de inte kanske funkar alls, hur menade du då? förlåt men är helt nybörjare på sånt här så du får ursäkta min okunnighet :$

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Det jag menade var att om baslådan har 2 Ohms impedans så kanske det inte fungerar, åtminstone inte om lådan bara har ett uttag. I så fall måste ju steget bryggkopplas och impedansen skulle bli för låg. smile

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
aha okej, men om ena basen ligger på 2 ohm och den andra också, sen att dom har ett uttag och man bryggkopplar, hur blir det i så fall?

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Om vardera baselement har 2 Ohms imedans så kan de seriekopplas till totalt 4 Ohms impedans, det skulle fungera till ditt steg.

Saken blir förstås helt annorlunda ifall man "öppnar" lådan och kan ändra om kabeldragningen på basarna, men de där basarna har ju dubbla talspolar och då gäller det att hålla reda på hur man kopplar ihop allting. smile

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
aha okej. För han skrev nu att han kollade basarna o det står 2 ohm på baksidan på dom så det blir ju 4 ohm då så du funkar det?
Men det är väl bäst att låta bli att öppna lådan nu då i så fall? smile

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte med just dessa basar.

Om det står 2 Ohm på baksidan av själva basarna, då innebär det att totala impedansen hos vardera bas kan bli 1 eller 4 Ohm eftersom det finns två talspolar. När man sedan kopplar ihop båda basarna med varandra så blir totala impedansen 0,5 eller 2 eller 8 Ohm. I ditt fall är 8 Ohm det enda användbara alternativet och då får varje bas ganska liten effekt. smile

Känns som att jag krånglar till det för dig.

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
haha ja, jag förstår inte sånt här riktigt, haha. Men okej, då menar du att jag skulle få 8 ohm om jag skulle göra på mitt sätt? Och det är inte så bra då? men går det inte att lösa det på något annat bra sätt eller?smile

21 761 Inlägg
17 mars 2011
Om det står "2 Ohm" på baselementens baksida så innebär det att varje talspole har den impedansen, vilket alltså betyder att man kan få till 1 eller 4 Ohm för varje baselement. Om lådan bara hade haft en bas så skulle du ha kunnat utnyttja steget fullt ut, men eftersom lådan har två basar så kan de inte kopplas till en "optimal" impedans till ditt steg.

Visst tål steget att belastas med 8 Ohm, inga problem, men med tanke på att basarna är ganska kraftiga och tyvärr lite trögdrivna så kommer inte steget att driva på speciellt mycket.

Om du köper ett annat steg i framtiden så kan basarna utnyttjas mycket bättre, men inte med nuvarande steg. smile

299 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
jaha okej, tack så mycket då förstår jag. Då blir det inget köp för min del.
Tack för du tog tid o hjälpte mig med detta och förklarade! big_smile

Sök