Köpa bil i morgon, behöver hjälp.

Amanda24
14 mars 2011 · 4 Inlägg

Hej, passar på att välkomna och introducera mig själv: Heter Amanda och detta är mitt första inlägg (ha ha låter lite som AA).

Tänkte köpa en bil i morgon. Jag undrar vad man rent allmänt bör tänka på vid köp. Bilen i fråga är en BMW från slutet av 90-talet. Var och provkörde den idag hos en ganska reko handlare i Malmö-området. Den kändes bra att köra, lät helt ok i motorn och det var inget spel i automatlådan mellan backen och driven. Verkar inte vara några fel med bilen - bortsätt från ytrost och en och annan buckla - och den var bra utrustad. Färdbromsarna funkade bra, men handbromsen kunde man köra iväg på en bit. Bra/dåligt/vanligt? C:a 25K mil, dåligt? Servicebok och besiktningsprotokoll verkade vara helt i sin ordning. S-boken var dock lite fattig tyckte jag på så många mil. Många kvitton på reparationer fanns med i högen som bilhandlaren visade mig, bra/dåligt?

Jag undrar också lite om hur jag ska förhandla fram ett bättre pris? Hur betalar jag bäst om jag vill ha ett bra pris? Är postväxel ett bra alternativ att få ner priset - t ex gå dit men en postväxel som är värd ett par tusen under det begärda priset? Vad ska jag ha av bilhandlaren? Kvitto självklart, men bör det finnas något finstilt i stil med ångerköp/garanti/etc - vad säger lagen? Han gav mig 1 mån garanti sa han. Något specifikt jag ska fråga honom? Något specifikt jag ska kolla upp innan köp? Ska man be att få M-testa bilen? Kan man göra det i efterhand och med facit i hand be dom reparera bilen på garanti?

Är grymt tacksam för alla sorters svar! Tack! wink

Senast redigerat av Amanda24 (14 mars 2011)

gamlingen
14 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Alla överenskommelser skall skrivas ner på papper och undertecknas,,

Fredde_Vette JaG
14 mars 2011 · 785 Inlägg

Hej.

Allt beror på hur "bra" och trevlig säljaren är.
1 års garant som de säljer med bilen täcker (oftast) bara saker som riskerar trafiksäkerheten, inte något annat.
Finns säljare som låtsas som de aldrig sett dig tidigare om du kommer tillbaka med något problem, och sen finns det  säljare som är mycket hjälpsamma.

Sen priset? Det eror helt på här oxå, har du kollat på blocket alt bilpriser.se vad en liknande ligger på?

Kvitton brukar vara bra... Om det är på slitagesaker och inte på "konstiga" skador.

Antalet ägare kan avslöja en del oxå. (Kolla på bilregistret, gratis app på Iphone)

Tja, vad säger man annars... Stressa inte med att köpa första bästa... !! Ha någon kritisk med dig, som hjälper dig att se ev brister på bilen.

Vet inte om detta hjälpte dig så mycket.. hehe


Mvh Målarn

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Grabber Dagdrömmare
14 mars 2011 · 2 836 Inlägg

Eftersom du inte skrev ved är det för bil så kan jag rekommendera http://autopower.se/modellguiden/default.asp

På en bil som gått 25k mil är det inget konstigt att serviceboken känns fattigt. Dom flesta sträcker sig till 10-15k mil sen är det ofta tom... O en del fel kan förekomma...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Amanda24
14 mars 2011 · 4 Inlägg

Det är E39.

Varför är s-boken fattig efter 10-15k mil?

AIC
14 mars 2011 · 185 Inlägg

Kanske simpelt men kolla med vv register över ägare...

Senast redigerat av AIC (14 mars 2011)

Rquired Allmänt envis
14 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Amanda24 skrev:
Det är E39.

Varför är s-boken fattig efter 10-15k mil?

Folk börjar tycka att märkesverkstaden inte är värd de stora marginal de kräver för en stämpel i boken, utan folk gör service själv för kanske en femtedel av vad verkstaden tar eller inte ens det.

Just Bmw och tex. E39 är mycket enkel att serva själv, nästan så att tiden det tar en är mindre än den tiden det tar att köra till och från märkesverkstaden för att hämta och lämna bilen. För mig som gjort det ett par gånger på modellerna blir så definitivt fallet.

M-test är dock ingen dum idé, har de inga tider eller stationer i närheten har Svensk Bilprovning samma tjänst kallad "Bildiagnos". Jag hade däremot utan tvivel gjort detta innan köp och inte efteråt när säljarens intresse av en som kund är borta, alla säljare beter sig inte så men majoriteten av dem gör det tyvärr!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Amanda24
19 mars 2011 · 4 Inlägg

Det blev inget... M-testet visade på för många allvarliga fel och brister.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2011 · 17 473 Inlägg

Amanda24 skrev:
Det blev inget... M-testet visade på för många allvarliga fel och brister.

Hör av dig när det är dags igen!

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang