7726
Sök

Golf II kortsluter batteriet

Wankel
1 080 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
min golf II synchro har kortslutit 2 batterier på en vecka nu..
nån som har en aning om vad som kan vara anledningen?
bytte generator för ett tag sen, och fick höra att den kunde ladda för mycket..
men jag tycker det låter konstigt eftersom det är original generator till golf II
Senast redigerat av StiFf (18 december 2006)

MDS Västerås

21 761 Inlägg
18 december 2006
Började detta hända efter att du bytt generatorn?

Wankel
1 080 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
det första batteriet kortslöts ca 2 veckor efter generatorbytet, det andra batteriet kortslöts efter 3-4 dagar

MDS Västerås

21 761 Inlägg
20 december 2006
Då är det helt klart någonting som hände efter bytet av generatorn. Kolla att kablarna på generatorn sitter rätt och att det inte är någon kabel som sitter löst så det blir kortis. När du är säker på att inget är fel kan du prova att sätta ett annat batteri tillfälligt, starta motorn och mäta laddspänningen om den är för hög.

Är spänningen för hög så kan det tex vara regulatorn som är trasig eller så är någon diod inuti generatorn trasig. Då är det ingen ide att använda bilen eftersom batteriet kan pajja igen.

Är det en ny generator eller en begagnad?
Varför bytte du generator, gick den förra sönder eller behövde du en kraftigare?

Wankel
1 080 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
köpte en beggad generator från en skrot, men jag har alltid köpt delar därifrån och det har varit bra grejer så tror inte dom sålde en defekt generator..
och ja, den förra gick sönder...vet inte varför men den slutade ladda iaf..testade byta kolen men det hjälpte inte...
jag ska kolla allt när jag fått in den i ett garage, lite kallt att stå ute nu, tack för hjälpen!

MDS Västerås

1 785 Inlägg
21 december 2006
Något drar alltså ström trots att tändningen är av.

Du kan börja med att mäta hur mycket ström som förbrukas utan att något är på, med bilen avstängd och allt avslaget.

Lossa minuspolen och mät strömmen mellan kabelsko och batteripol. VARNING mät aldrig över plus och minus på batteriet!

Strömmen du mäter fram multiplicerar du sedan med batteri spänningen. Då får du fram förbrukningen i watt och kan rimligen räkna ut vad det är som själ ström.

Skulle det vara så att en diod är kass så betyder det att lindningarna i generatorn är kopplade till batteriet hela tiden som en spole direkt över batteriets poler.

Du kan också prova att mäta motståndet mellan B+ på generatorn och jord. Det ska vara oändligt

laddspänningen ska ligga på ca:14-14.4volt

Skriv gärna ett PM och berätta hur det går!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Wankel
1 080 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
dbjanoz vad behöver jag för det?
en vanlig voltmätare typ eller?
jag är så kass på elektronik

MDS Västerås

21 761 Inlägg
23 december 2006
En vanlig multimeter är bra att använda, då kan du mäta både spänning och motstånd.

Men vad menar du egentligen med att batteriet kortsluts, är det att det laddas ur nästan direkt?
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2006)

2 655 Inlägg
23 december 2006
Hur såg syravikten ut i batterierna?
Men börja med en multimeter och lägg upp vad du har för laddspänning, helst om du kommer åt och mäta på B+ på generatorn.
Får vi lite mer info så kanske vi kan lösa problemet.

Wankel
1 080 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
bilen bara dör medan jag kör, och sen orkar den inte ens driva startmotorn..har testat att ladda batteriet utan resultat..
som sagt, jag är värdelös på sånt så om ni behöver veta nåt mer så fråga på, tacksam för all hjälp
Senast redigerat av StiFf (23 december 2006)

MDS Västerås

21 761 Inlägg
23 december 2006
Lyser laddlampan när du vrider nyckeln i tändläge?

Om den inte gör det så får inte generatorn förmagnetisering så att den börjar att ladda, då kan inte laddlampan varna för dålig laddning heller.
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2006)

Wankel
1 080 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
ok nej laddlampan lyser inte, det var därför jag uteslöt att generator inte laddade tillräckligt..
men om generatorn inte börjar ladda ens så borde väl inte batteriet hålla sig i 3 dagar...
Senast redigerat av StiFf (23 december 2006)

MDS Västerås

21 761 Inlägg
23 december 2006
Det beror på hur mycket strömförbrukare som är igång och hur länge de är igång.

Eftersom laddlampan inte lyser så får du koncentrera dig på den först, kolla kablarna vid generatorn(speciellt vid D+)och att lampan är hel.

2 655 Inlägg
23 december 2006
Börja med att lägga kabeln som sitter på D+ i jord, mot blocket eller vad du har i närheten. Lyser laddningslampan/batterilampan så är den kabeln hel.
Lyser den inte så har du hittat på felet.
Som tidigare talare skrev så måste generatorn ha en "styrström" får att komma igång att ladda.
En annan klassiker på dessa Bosch generatorer är att släpringarna/kollektorn är dålig, det ser du genom att kolen är ojämnt slitna och det är djupa spår i (vanligtvis) ett av de 2 ringarna som kolen går mot.
Gör inte kolen kontakt mot släpringen så laddar inte generatorn heller.
Om det är så att kolen är olika slitna så brukar laddningslampan glöda lite.

Sök