3226
Sök

Centrallås och STARK ström i säkring. Saab 9000

415 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Hej. Tänkte kolla lite med er som kanske kan.
Har ett skumt centrallås på min bil.
Ska sitta en 15A säkring i bilen. Och ibland funkar det utan något fel.
Och sen får den för sig att sluka hur många säkringar som helst. Har testat starkare säkringar också.
Till slut blev jag less och tänkte ge mig på att bygla för att bara få "kickstarta"
Jag vet det är fel. Men hade en ståltråd som var inplastad. Byglade och när den fick kontakt blev det så mycket ström att hela skiten brann av. Alltså tråden glödde.

Sen provade jag åter igen en vanlig 15A och då funkade den igen en halv dag.
Sen samma historia igen. Fan jag har ingen lust att riva hela bilen för att hitta felet.
Några tips?

21 761 Inlägg
19 mars 2011
Eftersom även metalltråden brann av så verkar det handla om ren kortslutning, vilket kan leda till kabelbrand om du fortsätter att sätta dit "byglingar". Det är förstås jobbigt att börja riva i elsystemet, men du blir nog tvungen om du inte vill riskera uppbränd bil i slutändan.

Börja felsökningen där kablarna går in i dörrarna, såna ställen kan lätt ge "skavsår" på sakerna. Andra får ge mer råd, jag har inte haft en 9000. smile

415 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Så det kan bli kabelbrand även om jag inte har en säkring där?
Ja det där med att bygla vet jag inte är en bra ide. Och inget jag tänkte skulle bli en permanent lösning tongue

21 761 Inlägg
19 mars 2011
Malkurrag skrev:
Så det kan bli kabelbrand även om jag inte har en säkring där?

Det jag menade var om du ersätter säkringen med någon typ av bygling. smile

killercow
19 mars 2011
beror nog nästan uteslutande på att du har ett kabelbrott nånstans pga att det funkar i bland. kabeln får ibland kontakt med nått annat å det är då säkringen brinner upp. enda alternativet är att gå igenom kablarna hela vägen å med lite tur hittar du brottet lätt.

ang. bygla å större säkring så ska du nog låta bli det. av 2 anledningar. brand tekniker hittar alltid sånt. å börjare de brinna så kommer du inte få ut på försäkring om du har halv.förs. å dessutom kan du bli vållande till saker om bilbranden tar med sig annat. nu spekulerar ja bara lite men kan det inte vara så att man kan bli vållande till mordbrand om bilen tex börjar brinna i ett garage i anslutning till hus om man varit å pillat på detta viset på elen och det sen börjar brinna?

Forummoderator
18 315 Inlägg
19 mars 2011
En idé bara: Öppna alla dörrar och sätt i en ny säkring? Har du tur går den inte... Släng igen dörr efter dörr... Inte heller jag nån Saab-expert på långa vägar men en idé som sagt

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 mars 2011
Kan lika gärna vara en centrallåsmotor som gett upp. Börja med att dra loss kontaktstycket i en dörrgång så kopplar du från elprylarna inne i just den dörrren = håller säkringen sitter felet mest troligt i den motorn. Går säkringen igen så ta nästa dörr...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
Nr ett är väl om säkringen går hela tiden eller bara när du låser/låser upp?

Sen äre väl mer eller mindra ba till å öppna dörrsidorna och börja koppla ur:) Klassisk felsökning är att "börja på mitten" helt enkelt inte längst bort från säkringen å inte närmast säkringen.
Problemet är ju såklart om det får för sig att smyg fungera nu å då.. El är kul smile

Som att kasta vatten i sjön.

415 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
monno skrev:

Sen äre väl mer eller mindra ba till å öppna dörrsidorna och börja koppla ur:) Klassisk felsökning är att "börja på mitten" helt enkelt inte längst bort från säkringen å inte närmast säkringen.
Problemet är ju såklart om det får för sig att smyg fungera nu å då.. El är kul smile

Det är inte ett konstant problem. Jag har inte lyckats klura ut vad det är som kan orsaka eller trigga igång det.
Men när det sätter igång så brinner säkringarna av hela tiden. Tills det får för sig att fungera ett tag igen tongue

415 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Kan lika gärna vara en centrallåsmotor som gett upp. Börja med att dra loss kontaktstycket i en dörrgång så kopplar du från elprylarna inne i just den dörrren = håller säkringen sitter felet mest troligt i den motorn. Går säkringen igen så ta nästa dörr...

Om det är en av centralmotorerna och jag kopplar ur den. Blir det inte överbelastning på säkringen då? tongue
Kanske en dum fråga. Men om en särkring är till för att ta emot en viss mängd ström och jag sedan kopplar ur den. Borde den isåfall inte få in mer ström då? Eftersom det inte finns en motor som kan avlasta?

21 761 Inlägg
20 mars 2011
Det går ju bara åt så mycket ström som låsmotorerna drar, dvs om en motor kopplas bort så går det åt mindre ström. smile

Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
Malkurrag skrev:
monno skrev:

Det är inte ett konstant problem. Jag har inte lyckats klura ut vad det är som kan orsaka eller trigga igång det.
Men när det sätter igång så brinner säkringarna av hela tiden. Tills det får för sig att fungera ett tag igen tongue

Jo men om det händer hela tiden å inte bara när du låser/låser upp så äre ju en kortis innan reläet som styr ut strömmen till låset.
Så nu haru  då kortat ner sträckan en bit smile
Nu har jag dålig koll på bil el, men antar det går från säkringen till ett relä alternativt brytare i låset iaf?
Vad går det mer för nått på den säkringen? Eller är det bara central låset?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 mars 2011
Malkurrag skrev:
hotrodder skrev:

Om det är en av centralmotorerna och jag kopplar ur den. Blir det inte överbelastning på säkringen då? tongue
Kanske en dum fråga. Men om en särkring är till för att ta emot en viss mängd ström och jag sedan kopplar ur den. Borde den isåfall inte få in mer ström då? Eftersom det inte finns en motor som kan avlasta?

Nej nej tänk rätt nu, det drar ju inte mer ström när du kopplar bort en komponent (dörren) utan tvärt om. Varför säkringen går är ju därfört att det drar mycket ström någonstans alltså en kortslutning eller som jag tror en c-lås motor som har brunnit ihop. För att kunna hitta vad som är paj i en krets med flera komponenter måste du koppla bort del för del tills du hittar rätt. Genom att dumpa kontakten i dörrstolpen till tex. vänster bakdörr å kolla om säkringen fortfarande går så har du ju eliminerat ett fel i just den dörren. Är det i dörren du kopplar bort som kortisen finns så håller ju säkringen, gör den inte det sitter felet på ett annat ställe. Sedan är det bara att fortsätta och ta dörr efter dörr tills säkringen inte går.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
Hotrodder; Som jag fattar på han så går alltså säkringen hela tiden, så fort han sticker dit den, kan ju ha missuppfattat men. om så äre fallet kan de ju inte vara en motor som brunnit? För då skulle ju säkringen bara gå när han vrider om/ trycker på knappen, eller är det jag som tänker knasigt?

415 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
monno skrev:
Hotrodder; Som jag fattar på han så går alltså säkringen hela tiden, så fort han sticker dit den, kan ju ha missuppfattat men. om så äre fallet kan de ju inte vara en motor som brunnit? För då skulle ju säkringen bara gå när han vrider om/ trycker på knappen, eller är det jag som tänker knasigt?

Du har correct. När säkringen väl får för sig att gå så går den hela tiden. Även om jag stängt av bilen och tagit ur nyckel.
Och sen vips som det är så funkar det igen ett tag.

415 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
monno skrev:
Nu har jag dålig koll på bil el, men antar det går från säkringen till ett relä alternativt brytare i låset iaf?
Vad går det mer för nått på den säkringen? Eller är det bara central låset?

Det är backljuset och kupébelysningen och centrallåset som går till samma säkring.

Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
Okok, vad äre för bil för den delen?tongue

Är nog ba plocka fram nått schema och hitta vart det är knyte ihop, så du kan utesluta kupébelysning,backljus m.m. Kan ju lika gärna vara de det är fel på:)

415 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Sånt förstår jag mig inte på haha. Då är det lite överkurs.
Ska testa och kolla dörrarna. Får jag inte det att funka så får jag väll skita i det då smile

Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
Jo du får göra det. Problemet är ju att du säger att de funkar bra ibland, då får du hoppas det är väldigt synlig skada, å med lite tur så äre väl så:P

Annars så de kan inte ha å göra med fukt å göra? Att det funkar bra då de vare kallt ute men när de bli plus grader så blir kortis? Försök tänka om det är nått speciellt som vare när det inte funkat, haft backen i, innerbelysning tänd m.m.

415 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
monno skrev:
Jo du får göra det. Problemet är ju att du säger att de funkar bra ibland, då får du hoppas det är väldigt synlig skada, å med lite tur så äre väl så:P

Annars så de kan inte ha å göra med fukt å göra? Att det funkar bra då de vare kallt ute men när de bli plus grader så blir kortis? Försök tänka om det är nått speciellt som vare när det inte funkat, haft backen i, innerbelysning tänd m.m.

Har den alltid i garage. Och det spelar ingen roll vad jag har märkt om det är plus eller minus att det är fuktigt eller torrt ute. För det har jag tänkt på.
Fast de flesta säger det är en kortis någonstans. Så då får jag kika efter det då smile

Sök