Besiktiga med sportratt?

Barathzz
21 mars 2011 · 10 Inlägg

Går bilen igenom med sportratt? jag ser klart och tydligt mätarna när jag kör med bilen!
vore tacksam om dom som har erfarenhet av detta svarar då min bil ska in på besiktningen snart;)

Audi A4 1,8T "familjeräcern" (2004)
saab_sonett Handledare
21 mars 2011 · 1 481 Inlägg

Ja, om den är 1970 års modell eller äldre.

Barathzz
21 mars 2011 · 10 Inlägg

Min bil är en 01:a ? så bara för att den är nyare så kommer den inte gå igenom?

Audi A4 1,8T "familjeräcern" (2004)
soyd
21 mars 2011 · 1 853 Inlägg

Reglerna säger ju nej på helbilsgodkända bilar... Men spara original ratten och testa, förmodligen så säger dem inget om det...

Tänk på att airbag lampan inte får lysa samt att signalen måste funka osv...

Lycka till!

/mvh soyd

killercow
21 mars 2011 ·

soyd skrev:
Tänk på att airbag lampan inte får lysa samt att signalen måste funka osv...

Nu sitter du enbart å gissar dej till svar. wink

Air-bag lampan får lysa där emot måste singnalen fungera.

Vet flera som bes med annan ratt utan problem.

KHRacing
21 mars 2011 ·

saab_sonett skrev:
Ja, om den är 1970 års modell eller äldre.

76: ?

saab_sonett Handledare
21 mars 2011 · 1 481 Inlägg

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:
Ja, om den är 1970 års modell eller äldre.

76: ?

Hade en 72:a för många år sedan som jag fick nedslag på vid flygande besiktning. Men kanske det är nya regler nu. En 01:a är dock tvärkört att besikta med annat än orginalratt eller annan av tillverkaren godkänd ratt.

Knugcab
21 mars 2011 · 5 111 Inlägg

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:
Ja, om den är 1970 års modell eller äldre.

76: ?

Nej, 1976 är det avgasreningsbestämmelserna som skärps.

Bilar av årsmodell 1970 och senare har varit tvungna att klara vissa krocktester för att få säljas. Därför är det egentligen inte tillåtet att ändra något som kan påverka krocksäkerheten från det utförande de krocktestats i. Inget byte av ratt, stolar, borttagning av stötfångare etc. är alltså tillåtet om det inte är delar som godkänts av tillverkaren (till exempel rattarna från Volvo R-sport som givetvis fick användas även i Volvo 1970 och senare osv.), dock har de släppt någonting enormt på det på besiktningen nuför tiden, har besiktigat bilar både från 1975 och 1989 med eftermarknadsratt, och har besiktigat min 1985 Mercedes med ratt från en 1990 års modell, inga klagomål i de fallen.

Idag är det i stället de helbilsgodkända bilarna som ställer till det (men kan inget om dessa så där får någon annan uttala sig)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
KHRacing
21 mars 2011 ·

Volvo544special65 skrev:

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:
Ja, om den är 1970 års modell eller äldre.

76: ?

Nej, 1976 är det avgasreningsbestämmelserna som skärps.
Bilar av årsmodell 1970 och senare har varit tvungna att klara vissa krocktester för att få säljas. Därför är det egentligen inte tillåtet att ändra något som kan påverka krocksäkerheten från det utförande de krocktestats i. Inget byte av ratt, stolar, borttagning av stötfångare etc. är alltså tillåtet om det inte är delar som godkänts av tillverkaren (till exempel rattarna från Volvo R-sport som givetvis fick användas även i Volvo 1970 och senare osv.), dock har de släppt någonting enormt på det på besiktningen nuför tiden, har besiktigat bilar både från 1975 och 1989 med eftermarknadsratt, och har besiktigat min 1985 Mercedes med ratt från en 1990 års modell, inga klagomål i de fallen.

Idag är det i stället de helbilsgodkända bilarna som ställer till det (men kan inget om dessa så där får någon annan uttala sig)

Samt krocktesterna infördes väl då ?

Därav ej byta av ratt ... ?

Knugcab
21 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Nej, 1970 som sagt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
breadz
21 mars 2011 · 28 Inlägg

Jag besiktiga bmwn me sportratt med snap off i. inga problem. bara du har en tuta antingen i ratten eller på knapp inom räckhåll för föraren med en lapp där de står Tuta så att man vet smile

Volvo C70 2,5t "Saffran" (1999)
Volkswagen Caddy gti 16v mk1 "The Pickuptruck" (1991)
Barathzz
21 mars 2011 · 10 Inlägg

Tackar all som har skrivit sina svar;) verkar lite som 50/50 men alla som har besiktigat säger ja att det går! och dom som inte har besiktigat med någon sportratt säger nej! så jag chansar på att jag klarar mig! eller vad säger ni? wink

Audi A4 1,8T "familjeräcern" (2004)
Madhouse
21 mars 2011 · 1 079 Inlägg

Besiktning är lika spännande varje gång, individuell bedömning efter dagsform är vad som gäller. Likaså poliser som bestämt sig för att vara taskig kan också ställa till det för en. man kan tycka vad man vill men jag tycker iaf så länge bilen är säker att framföra och inte har trimmats till oigenkännlig och har bra avgasvärlden så ska det vara godkänt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Barathzz
21 mars 2011 · 10 Inlägg

Håller med fullständigt;)

Audi A4 1,8T "familjeräcern" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang