6779
Sök

Chaffören fick böter

50 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
tjena, va ute med kärran en helg, o blev stannade av polisen för att jag satt i fönstret utan bälte, jag fick böter, men min chafför som hade bälte o inte gjort något olagligt fick också böter, har läst lite på nätet o kommit fram till att är alla passagerare över 15 så ska inte föraren straffas. då är det upp till vad o en vad dom vill göra, så min fråga är, nån som vet varför chaffören fick böter?

MVH

7 283 Inlägg
21 mars 2011
Vad stod det på hans böteslapp då?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 mars 2011
hashi skrev:
tjena, va ute med kärran en helg, o blev stannade av polisen för att jag satt i fönstret utan bälte, jag fick böter, men min chafför som hade bälte o inte gjort något olagligt fick också böter, har läst lite på nätet o kommit fram till att är alla passagerare över 15 så ska inte föraren straffas. då är det upp till vad o en vad dom vill göra, så min fråga är, nån som vet varför chaffören fick böter?

MVH

Korrekt, över 15 år och det är inte förarens ansvar om passagerarna har bälte eller ej.

Autotech

3 354 Inlägg
21 mars 2011
gissar på att boten var pga att han inte såg till att ni inte var nån fara i trafiken

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Muttley
22 mars 2011
Du skriver att du satt i fönstret ? Hängde du ut från bilen eller? I såfall får förare med böta för att han framför ett fordon farligt.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
22 mars 2011
När vi åkte ner till sonispherefestivalen i hultsfred för några år sen hängde en polare ut genom fönstret i min bil fast inte jag som körde, han fick böter och chaffören låna dom körkortet en stund och hotade med böter fast han fick inget då. Tänkte precis som du att han inte borde kunna ha fått det men det går ju uppenbarligen då...

Jägermeister
910 Inlägg
22 mars 2011
Har oxå fått varning på det när man var yngre och chaffis åt folk i raggarbilar mm, enligt polisen då var det jag som chaufför som var ansvarig för att fordonet skulle framföras på ett lagligt och säkert sätt och även ansvarig för folket innuti bilen.

Har blivit stannad just för att nån hängde ut, en annan gång vare för att nån slängde ut en ölflaska från bilen vilket jag helt omöjligen kunde förhindra och det förstod dom efter lite förklaring.

En gång är ingen gång...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 mars 2011
Även jag har blivit stannad mitt i stan för att polarna satt på dörrarna och ölade, farbror konstapel hade ett samtal om både det ena och det andra och hotade med jag vet inte vad. Men jag var trevlig och slapp undan med några väl valda ord.

Till ämnet, ja chauffören kan åka på böter om fordonet anses trafikfarligt
Senast redigerat av TenZer (22 mars 2011)

Rock'n Roll

killercow
22 mars 2011
passageraren får böter för att han inte har bälte.
chaffören får böter för att det är olagligt framföra folk utanför ordinare platser i bilen. samma sak som att du skulle ha nån sitta på flaket på en pick-up eller i bagaget på en kombi

1 738 Inlägg
22 mars 2011
Välförtjänad bot!!!

Sök