Tips på bra bil att pendla i

p-nyhlen Quattro - bar å åk
4 november 2008 · 621 Inlägg

Ellertz skrev:

p-nyhlen skrev:
Audi a6 absolut men inte med 2,5 tdi!!! Köp den med 1,9 tdi istället och släng i en kcrbox. Ett annat vettigt alternativ är Passat. Men med erfarenhet välj inte 2,5 v6:an kostar mer än det smakar.

joo ja vet... v6 an är riktigt törstig. hmm Men de är ju de att hitta en 1.9 tdi med de "krav" ja har är nästan omöjligt.. hmm Finns så få av dom.. Men de går inte att chipa en 2.5 så den blir snålare ? hade varit roligt att fått en som går på ca 0.6l/milen..

Är tveksam till att du får ner v6:an ner mot 0,6 även med ett chip. Vad är det för krav du har förutom quattro?

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Bjork OEM <3
4 november 2008 · 6 957 Inlägg

Ha kvar bilen du har å skaffa en Audi 80 1.8 runt 90-91, har aldrig varit
med mer problemfri bil än den (förutom 740 då tongue) går billigt oxå big_smile

OEM <3
oleg Trätekniker
4 november 2008 · 387 Inlägg

Kan bara rekomendera focus 1.6 tdci billig att köpa, funkar fint som familjebil, 110 på motorväg drar den 0.43, men det är bara på motorvägen i 110.
0,52 blandad.

Skatt efter 3 fria år är 2500:-
110hk / 240nm
Farthållare på dom flesta, ett måste!

Kör över 100mil på en tank, och då är tanken på 52 liter!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Ellertz Norrlänning
4 november 2008 · 1 453 Inlägg

p-nyhlen skrev:

Ellertz skrev:

p-nyhlen skrev:
Audi a6 absolut men inte med 2,5 tdi!!! Köp den med 1,9 tdi istället och släng i en kcrbox. Ett annat vettigt alternativ är Passat. Men med erfarenhet välj inte 2,5 v6:an kostar mer än det smakar.

joo ja vet... v6 an är riktigt törstig. hmm Men de är ju de att hitta en 1.9 tdi med de "krav" ja har är nästan omöjligt.. hmm Finns så få av dom.. Men de går inte att chipa en 2.5 så den blir snålare ? hade varit roligt att fått en som går på ca 0.6l/milen..

Är tveksam till att du får ner v6:an ner mot 0,6 även med ett chip. Vad är det för krav du har förutom quattro?

Krav och krav... Farthållare och skinnklädsel är nått ja gärna skulle vilja haft smile Men de finns ju en V6:a på 150 hk också, vad är de för nån då?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
m3-lappis
4 november 2008 ·

jag hade 20 mil enkel väg varje dag..
hade några bilar att leka med under den tiden..
Golf 2 gtd.. mkt bra bil att pendla med. ca 0.45 drog den.
Golf 3 tdi. tog något mer soppa men ändå skönare att åka med.
Bmw M3 va inget alternativ. om man inte hade bråttom.
Volvo v50 D. klart bäst. körde hela veckan på samma tank.

Ellertz Norrlänning
4 november 2008 · 1 453 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:
Bmw 518 (e34) dem dra ju  cirka 0,75l/milen smile

Hade tänkt mig något nyare smile Runt 100 K klassen typ..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Syst3m
4 november 2008 · 1 079 Inlägg

viccoA skrev:
Jag kan tipsa om Volvo S80 bifuel.

Biogas = går riktigt billigt / mil (ca 6 kr / mil i drivmedel).
Det finns tyvärr inte särskilt många biogasmackar norr om stockholm (finns iofs i Östersund och Boden så ganska norr-ut finns det ju). För tankställen kolla; http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx

Annars går ju en S80 bekvämt och tyst och den är rymlig och känns lagom lyxig.
Jag hade aldrig pendlat en massa mil varje dag i en liten småbil från åttiotalet iaf, känns som att det är en vettig investering att åka säkert.

Nackdelar; Volvos kvalité är väl lite sisodär.
smile

Säger det samma, fast S60 Bi-Fuel. Visst, känns Ford men ack så bra väghållning och driftskostnad för att vara Volvo. Farsan har en S60 Bi-Fuel som pendlarbil, beroende på gas är milkostnaden ungefär 7 kr. 140 hk, mycket säker, gratis parkering i många städer, med mera! Till skillnad från alla andra så kallade "miljöbilar" stiger denna i värde hela tiden.

Ellertz Norrlänning
4 november 2008 · 1 453 Inlägg

Syst3m skrev:

viccoA skrev:
Jag kan tipsa om Volvo S80 bifuel.

Biogas = går riktigt billigt / mil (ca 6 kr / mil i drivmedel).
Det finns tyvärr inte särskilt många biogasmackar norr om stockholm (finns iofs i Östersund och Boden så ganska norr-ut finns det ju). För tankställen kolla; http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx

Annars går ju en S80 bekvämt och tyst och den är rymlig och känns lagom lyxig.
Jag hade aldrig pendlat en massa mil varje dag i en liten småbil från åttiotalet iaf, känns som att det är en vettig investering att åka säkert.

Nackdelar; Volvos kvalité är väl lite sisodär.
smile

Säger det samma, fast S60 Bi-Fuel. Visst, känns Ford men ack så bra väghållning och driftskostnad för att vara Volvo. Farsan har en S60 Bi-Fuel som pendlarbil, beroende på gas är milkostnaden ungefär 7 kr. 140 hk, mycket säker, gratis parkering i många städer, med mera! Till skillnad från alla andra så kallade "miljöbilar" stiger denna i värde hela tiden.

Går den på Gas alltså? Trodde det var en etanol...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
p-nyhlen Quattro - bar å åk
4 november 2008 · 621 Inlägg

Ellertz skrev:

p-nyhlen skrev:

Ellertz skrev:

joo ja vet... v6 an är riktigt törstig. hmm Men de är ju de att hitta en 1.9 tdi med de "krav" ja har är nästan omöjligt.. hmm Finns så få av dom.. Men de går inte att chipa en 2.5 så den blir snålare ? hade varit roligt att fått en som går på ca 0.6l/milen..

Är tveksam till att du får ner v6:an ner mot 0,6 även med ett chip. Vad är det för krav du har förutom quattro?

Krav och krav... Farthållare och skinnklädsel är nått ja gärna skulle vilja haft smile Men de finns ju en V6:a på 150 hk också, vad är de för nån då?

De på 150hk tror jag är de lite äldre runt 00. Klart att 1,9 finns med skinn m.m Men du får kika lite mer kanske.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
5 november 2008 · 1 874 Inlägg

Ja, du. Vad som. Så länge du själv har råd. Du får ju faktiskt tillbaka allt över 8.000kr (per år)
som du har lagt på bensin till jobbet. Och en sådan kostnad lär du ju komma över, om du pendlar
så långt. Farsan pendlade 16 mil varje dag till jobbet med sin Volvo 850 som nästan drog 1liter/milen.
Men som sagt. Han fick tillbaka rätt mycket cash.

I övrigt finns ju små golfar och grejer, som tydligen ska dra rätt lite. Välj en bil med liten motor,
som inte väger så mycket. Då drar den väl oftast inte mycket bensin.

Syst3m
5 november 2008 · 1 079 Inlägg

Ellertz skrev:

Syst3m skrev:

viccoA skrev:
Jag kan tipsa om Volvo S80 bifuel.

Biogas = går riktigt billigt / mil (ca 6 kr / mil i drivmedel).
Det finns tyvärr inte särskilt många biogasmackar norr om stockholm (finns iofs i Östersund och Boden så ganska norr-ut finns det ju). För tankställen kolla; http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx

Annars går ju en S80 bekvämt och tyst och den är rymlig och känns lagom lyxig.
Jag hade aldrig pendlat en massa mil varje dag i en liten småbil från åttiotalet iaf, känns som att det är en vettig investering att åka säkert.

Nackdelar; Volvos kvalité är väl lite sisodär.
smile

Säger det samma, fast S60 Bi-Fuel. Visst, känns Ford men ack så bra väghållning och driftskostnad för att vara Volvo. Farsan har en S60 Bi-Fuel som pendlarbil, beroende på gas är milkostnaden ungefär 7 kr. 140 hk, mycket säker, gratis parkering i många städer, med mera! Till skillnad från alla andra så kallade "miljöbilar" stiger denna i värde hela tiden.

Går den på Gas alltså? Trodde det var en etanol...

Den går på gas. Flexifuel däremot går på etanol och är ren jävla skit.

Bi-fuel är enligt mig framtiden, som redan finns här. Dock envisas alla att köra etanol och folk "glömmer bort" gas som alternativ. 0 gram fossil koldoxid vid biogasdrift!

Ellertz Norrlänning
5 november 2008 · 1 453 Inlägg

Syst3m skrev:

Ellertz skrev:

Syst3m skrev:

Säger det samma, fast S60 Bi-Fuel. Visst, känns Ford men ack så bra väghållning och driftskostnad för att vara Volvo. Farsan har en S60 Bi-Fuel som pendlarbil, beroende på gas är milkostnaden ungefär 7 kr. 140 hk, mycket säker, gratis parkering i många städer, med mera! Till skillnad från alla andra så kallade "miljöbilar" stiger denna i värde hela tiden.

Går den på Gas alltså? Trodde det var en etanol...

Den går på gas. Flexifuel däremot går på etanol och är ren jävla skit.

Bi-fuel är enligt mig framtiden, som redan finns här. Dock envisas alla att köra etanol och folk "glömmer bort" gas som alternativ. 0 gram fossil koldoxid vid biogasdrift!

Men vart tankar man gas då? De har ja aldrig sett nånstans.. :S

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Syst3m
5 november 2008 · 1 079 Inlägg

Ellertz skrev:

Syst3m skrev:

Ellertz skrev:
Går den på Gas alltså? Trodde det var en etanol...

Den går på gas. Flexifuel däremot går på etanol och är ren jävla skit.

Bi-fuel är enligt mig framtiden, som redan finns här. Dock envisas alla att köra etanol och folk "glömmer bort" gas som alternativ. 0 gram fossil koldoxid vid biogasdrift!

Men vart tankar man gas då? De har ja aldrig sett nånstans.. :S

Finns lite här och där, många nya tankstället planeras. Brukar vara rätt bra gömda tyvärr, men det finns kartor. http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx

Hittar man ingen gas går den även att köra på bensin.

Man kommer 35+ mil på en gastank, 30+ mil på en bensintank (0,74 laglig motorvägsfart).

Senast redigerat av Syst3m (5 november 2008)

Ellertz Norrlänning
5 november 2008 · 1 453 Inlägg

Syst3m skrev:

Ellertz skrev:

Syst3m skrev:

Den går på gas. Flexifuel däremot går på etanol och är ren jävla skit.

Bi-fuel är enligt mig framtiden, som redan finns här. Dock envisas alla att köra etanol och folk "glömmer bort" gas som alternativ. 0 gram fossil koldoxid vid biogasdrift!

Men vart tankar man gas då? De har ja aldrig sett nånstans.. :S

Finns lite här och där, många nya tankstället planeras. Brukar vara rätt bra gömda tyvärr, men det finns kartor. http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx

Aha okej.. synd bara att närmsta ställe var östersund... 19 mil tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Syst3m
5 november 2008 · 1 079 Inlägg

Ellertz skrev:

Syst3m skrev:

Ellertz skrev:

Men vart tankar man gas då? De har ja aldrig sett nånstans.. :S

Finns lite här och där, många nya tankstället planeras. Brukar vara rätt bra gömda tyvärr, men det finns kartor. http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.aspx

Aha okej.. synd bara att närmsta ställe var östersund... 19 mil tongue

Hehe, synd det. Men om 10 år hoppas jag läget är annorlunda, men så länge alla prisar etanol så vettefan. Ni i norr får åka runt på diesel så länge!! tongue

mulle77
22 mars 2011 · 79 Inlägg

AUDI A3, 1.6

Sitter kalasskönt billiga att äga å köra ligger bra på vägbanan. jag har en a3 1.6  supernöjd. inte lagat den många gånger. Lambda sond & lite rost på dörren bara.

Senast redigerat av dyngapa (22 mars 2011)

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
Anderssonz
23 mars 2011 · 52 Inlägg

Golf 1.9 tdi billig att äga och drar halvlitern hur man än kör

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang