Kolvar har gått ut för långt ur ok V70 GLT 98.

Martink666
23 mars 2011 · 58 Inlägg

Hej.
Hur pressar man in kolvarna när de gått för långt ut ur bromsoket? Har hänt på min V70 GLT 98. Har kört lite för länge utan att byta belägg och skivor.. Är det bara att pressa in med en polygrip? (Det är bak)

MVH Martin

Senast redigerat av Toyotamartin (23 mars 2011)

Alex-s Bakhjulskrafs
23 mars 2011 · 1 479 Inlägg

ja det är bara att pressa in dom, antingen är kolvarna i oket eller inte. är dom inte i oket så funkar inte bromsen. se bara till att dom inte hamnar snett. dom ska vara lätta att trycka in.

är det bakbromsarna du pratar om är det inte säkert att det bara är att trycka in dom med polygrip, då de flesta oken till bakbromsarna kräver att kolvarna skruvas in. men kommer inte ihåg hur det är med v70.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Martink666
23 mars 2011 · 58 Inlägg

mk2_power skrev:
ja det är bara att pressa in dom, antingen är kolvarna i oket eller inte. är dom inte i oket så funkar inte bromsen. se bara till att dom inte hamnar snett. dom ska vara lätta att trycka in.

är det bakbromsarna du pratar om är det inte säkert att det bara är att trycka in dom med polygrip, då de flesta oken till bakbromsarna kräver att kolvarna skruvas in. men kommer inte ihåg hur det är med v70.

Okej. Jo det är bak jag menar! Tack för svar.

MVH Martin

Helvete_racing Arg Snickare
23 mars 2011 · 875 Inlägg

har du inte en polygrip som passar, så kan du ta o pressa ihop oken i ett skruvstäd. lättast enligt mig.

Martink666
23 mars 2011 · 58 Inlägg

Helvete_racing skrev:
har du inte en polygrip som passar, så kan du ta o pressa ihop oken i ett skruvstäd. lättast enligt mig.

Testar med polygrip! smile

Bara gå ut å fortsätta då!

MVH Martin

Helvete_racing Arg Snickare
23 mars 2011 · 875 Inlägg

jupp

_chapman
24 mars 2011 · 33 Inlägg

Om kolven har åkt ut ur cylinderloppet så kan du lika gärna plocka bort hela oket, upp med det på arbetsbänken och smörj upp alla glidytor. Eventuellt putsa av kolven med fin smärgel. Kolven ska inte våldas dit. Ska gå med enkel handkraft om allt står rätt till.

_chapman
24 mars 2011 · 33 Inlägg

Om kolven har åkt ut ur cylinderloppet så kan du lika gärna plocka bort hela oket, upp med det på arbetsbänken och smörj upp alla glidytor. Eventuellt putsa av kolven med fin smärgel. Kolven ska inte våldas dit. Ska gå med enkel handkraft om allt står rätt till.

_chapman
24 mars 2011 · 33 Inlägg

Om kolven har åkt ut ur cylinderloppet så kan du lika gärna plocka bort hela oket, upp med det på arbetsbänken och smörj upp alla glidytor. Eventuellt putsa av kolven med fin smärgel. Kolven ska inte våldas dit. Ska gå med enkel handkraft om allt står rätt till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang