4795
Sök

Lite frågor om ljudbygge i Golf 2or.

172 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#1
Nu ska jag bygga ut mitt ljud litegranna. Har precis lagt en beställning på en Pioneer deh 5200sd.

Bilen i fråga är en vanlig Golf 2 CL 1.8, min sjätte bil. Köpte jag av en pedant gubbe som tvättade bilen varje tisdag och polerade den med jämna intervaller, så jag tänkte behålla bilen i så gott och original skick jag kan (Vill inte synas med massa 6.9" högtalare i hatthyllan.)

Tänkte satsa rätt stort med en gång och har nu några frågor om jag ska börja grundligt.
Budgeten är rätt låg då jag är student. Men tänkte satsa på saker för 10.000kr~ exkl huvudenheten.

När bör man sätta dämpmatta i bilen?
När bör man ha dubbla batterier? När man märker att det blinkar med basen?
När bör jag sätta dit dubbla generatorer?
Vad bör man tänka på vid ett sånthär bygge?

Jag vet att det finns oändligt med både frågor och svar på detta, har både sökt och letat.
Tänkte börja med ett framsystem och därefter köpa slutsteg och basar, vad är ett "bra" framsystem?

Tvekar fortfarande på att bygga in 5.25" eller 6.5" i dörrarna, men det lutar att göra det iaf!



Tack på förhand!
/en osäker kille ;)

1 302 Inlägg
24 mars 2011
#2
dappe89 skrev:
Nu ska jag bygga ut mitt ljud litegranna. Har precis lagt en beställning på en Pioneer deh 5200sd.

Bilen i fråga är en vanlig Golf 2 CL 1.8, min sjätte bil. Köpte jag av en pedant gubbe som tvättade bilen varje tisdag och polerade den med jämna intervaller, så jag tänkte behålla bilen i så gott och original skick jag kan (Vill inte synas med massa 6.9" högtalare i hatthyllan.)

Tänkte satsa rätt stort med en gång och har nu några frågor om jag ska börja grundligt.
Budgeten är rätt låg då jag är student. Men tänkte satsa på saker för 10.000kr~ exkl huvudenheten.

När bör man sätta dämpmatta i bilen?
När bör man ha dubbla batterier? När man märker att det blinkar med basen?
När bör jag sätta dit dubbla generatorer?
Vad bör man tänka på vid ett sånthär bygge?

Jag vet att det finns oändligt med både frågor och svar på detta, har både sökt och letat.
Tänkte börja med ett framsystem och därefter köpa slutsteg och basar, vad är ett "bra" framsystem?

Tvekar fortfarande på att bygga in 5.25" eller 6.5" i dörrarna, men det lutar att göra det iaf!



Tack på förhand!
/en osäker kille wink

Tjenare

En bra huvudenhet är clarion även kenwood gör bra stereos.


Dämpmatta och de där grejorna kan du vänta med tills du har ett riktigt kraftfullt ljudsystem och om du inte tänker använda dig utav 5,25" eller 6,5" så kommer du inte behöva att montera dessa saker på bilen.


172 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#3
fegge_89 skrev:
dappe89 skrev:
Har precis lagt en beställning på en Pioneer deh 5200sd.

Tjenare

En bra huvudenhet är clarion även kenwood gör bra stereos.


Dämpmatta och de där grejorna kan du vänta med tills du har ett riktigt kraftfullt ljudsystem och om du inte tänker använda dig utav 5,25" eller 6,5" så kommer du inte behöva att montera dessa saker på bilen.

Huvudenheten har jag redan wink
Dämpmatta behövs väl även i golvet och så, allt för att stänga inne ljudet?
Tänkte börja grundligt så jag får en bra start, sen kan jag välja och vraka bland alla steg och basar efteråt. smile

Tack!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2011
#4
Dämpa hjälper alltid, så börja med det. Koncentrera dig på dörrar och tak, brukar vara det som gör mest. Ang. batterier så brukar man säga ett batteri per 1000Wrms slutstegseffekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök