Valet och kvalet, har man råd och vad kostar egentligen en sommarbil?

Evildan
26 mars 2011 ·

huntelaar skrev:
Bilarna skrivs på min pappa och har alltid gjort. Det funkar kanon annars blir man ruinerad. Jag fyller 21 i år.
Bilen idag drar redan över litern/mil så jag är van vid stora sopparäkningar.

Då har du alltså inte råd om du inte kan äga bilen i eget namn.
Dessutom är det huvudbrukaren som enligt regleverket ska stå som ägare på bilen, det ni gör är straffbart och vid en eventuell olycka kan det bli väldigt dyrt (utebliven/förminskad ersättning) om bedrägeriet upptäcks.

huntelaar DLS
26 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Fel. I blanketten man fyller i när man ska teckna försäkring finns en fin bock där man kryssar i att "Person under 25" ska bruka denna bilen.

Jag har backat på en annan bil, dvs en olycka. Bedrägeri? Nej knappast.

Rquired Allmänt envis
26 mars 2011 · 12 512 Inlägg

huntelaar skrev:

Eisenhut skrev:

huntelaar skrev:
Men finns det en enda bilaffär som man går plus på då? Värdeminskning finns ju alltid så länge man äger bilen. Men då undrar jag vilken sorts typ jag bör kolla efter? Vad är egenskaperna för att slippa problem och att få så lite värdeminskning som möjligt?

Ska du köpa en bil som inte tappar i värde är det BMW M3 E30 eller Honda NSX som gäller... Båda dom två bilarna har vart nere på sin botten och vänt, nu går priserna bara uppåt.

Pappa ägde en e30 för några år sedan. Han sålde den riktigt billigt. Telefonen slutade aldrig ringa och han gjorde en dålig affär...

Sedan är det en fruktansvärd skillnad mellan en "E30" och en M3 E30, jag antar att det inte var en sådan din far hade utan en standardmodell? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
26 mars 2011 ·

huntelaar skrev:
Fel. I blanketten man fyller i när man ska teckna försäkring finns en fin bock där man kryssar i att "Person under 25" ska bruka denna bilen.

Jag har backat på en annan bil, dvs en olycka. Bedrägeri? Nej knappast.

Är det du som är HUVUDBRUKARE av bilen ska du enligt regelverket stå som registrerad ägare på den.
Det du läst är om någon i familjen under 25 ska köra den och är inte alls samma sak.
Läs igenom de allmänna villkoren som medföljer försäkringsbrevet.
Det är ett bedrägeri att skriva bilen på en annan person om du själv är huvudbrukare.
Kontakta ditt försäkringsbolag och fråga dom om du inte tror på mig.

Åter till ämnet: Nej du har uppenbarligen inte råd då du inte har råd med en försäkring.

Senast redigerat av Evildan (26 mars 2011)

Evildan
26 mars 2011 ·

http://www.lansforsakringar.se/SiteColl … fordon.pdf

Sida 6
Kapitel 3

312 Vem försäkringen gäller för

Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige
brukaren av fordonet är du själv.
Om du är registrerad som ägare till fordonet och har
tecknat försäkring för det trots att du inte äger det riskerar
du att bli helt utan ersättning vid en skada. Detta gäller dock
inte om försäkringsplikten fullgörs av dig i egenskap av den
förmyndare som registrerats i Vägtrafikregistret.

huntelaar DLS
26 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Du har säkert rätt i det du säger. Men vi står på samma adress, jag betalar högre premie än honom pga att vi har bockat i att personer under 25 (24 whatever) brukar bilen.

Jag hade haft råd med försäkringen. Dock har jag inte snusslat i att skriva över bilen på min far, utan det är han själv. Om du tycker det är fel, fine. Vad skadar det mig.

Edit: Vill du forsätta vara moraltant kan du gå över till denna tråden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 28&p=1

Senast redigerat av huntelaar (26 mars 2011)

Evildan
27 mars 2011 ·

huntelaar skrev:
Du har säkert rätt i det du säger. Men vi står på samma adress, jag betalar högre premie än honom pga att vi har bockat i att personer under 25 (24 whatever) brukar bilen.

Jag hade haft råd med försäkringen. Dock har jag inte snusslat i att skriva över bilen på min far, utan det är han själv. Om du tycker det är fel, fine. Vad skadar det mig.

Edit: Vill du forsätta vara moraltant kan du gå över till denna tråden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 28&p=1

Klart det stämmer det jag påstått, sådant sitter jag knappast och hittar på, därav den kopierade texten för att du ska förstå att det du och din far gör faktiskt är ett kontraktsbrott och då ett försäkringsbedrägeri, det är inte vad jag TYCKER är fel utan detta är regelverket som gäller.
Efterssom du har råd och är myndig, då är det väl det ärliga sättet att gå tillväga att du äger och betalar bilen själv så som vuxna gör?
Jag förstår mycket väl att din pappa vill vara snäll och hjälpa till men i själva verket gör ni ett försäkringsbedrägeri tillsammans, kolla som jag tidigare skrev med erat bolag vad dom anser om detta.
Försäkringsbedrägeri är som du förhoppningsvis förstår ett ganska allvarligt brott i lagens ögon.

Knappast någon moralkärring, det kriminella beteende som din pappa lär dig gör bland annat att vi andra som har råd att äga och betala för våra bilar själv får betala höga premier, du har aldrig funderat på varför "din" åldersgrupp får betala högre premier?
Nu lägger jag ned den här diskussionen med dig och låter dig istället begrunda detta.

BTW Tack för länken, då kan jag diskutera detta med flera som smiter undan och glider på andra istället för att göra rätt för sig i samhället.

Senast redigerat av Evildan (27 mars 2011)

RoberthR
27 mars 2011 · 345 Inlägg

Off topic känns detta som men vad har du för månadskostnad för din mazda 323? Den kan väl inte ha så hög kostnad?

Supra Club Sweden
Evildan
27 mars 2011 ·

RoberthR skrev:
Off topic känns detta som men vad har du för månadskostnad för din mazda 323? Den kan väl inte ha så hög kostnad?

Helförsäkring 1936:-
Skatt 1084:-

RoberthR
27 mars 2011 · 345 Inlägg

oj, det var högt :S jag betalar 2200kr helförsäkring och ca1500kr skatt.

Supra Club Sweden
Evildan
27 mars 2011 ·

RoberthR skrev:
oj, det var högt :S jag betalar 2200kr helförsäkring och ca1500kr skatt.

Entusiastförsäkring?
Billigt åka Toyota, dom går ju aldrig sönder smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang