6616
Sök

Fråga om Reservdäck på burk

Bike
28 mars 2011
Trådstartare
Hej som ni läste så tänkte ja fråga om Reservdäck på burk

har aldrig använt detta förut
men skulle börja använda en 30km/h kärra nu för transportera lite bygg material
så sedan tidigare har det vart punktering på en av hjulen
sådant jobbigt hål som blir platt efter 1-2 dygn

Grejen är att kärran är 200år känns det som så fälgen går inte o få loss från kärran pga rost,
så vill nu laga hålet med sådan spray

men kan en sådan burk laga plus fylla ett standard däck till en kärra ?
svårt o tro att en 300-500ml burk kan få 2bar i däcket eller i alla fall 1,5

så vill höra era erfarenheter och tycke om sådan Reservdäck på burk.
bortkastade pengar eller värt det för mindre fix

carzy
461 Inlägg
28 mars 2011
Jag har kört på sånt, var inga problem.
Först fylla på sen köra lite så det blandar ut sig sen fylla på med luft.
Var inga problem för mig.

Team BSG

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 mars 2011
Vet inte om det funkar på en sådan kärra då man måste köra någon mil i typ 70KM/H direkt efter att man sprutat i skiten för att det ska vispa runt där inne och hitta hålet...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Jävel
2 018 Inlägg
28 mars 2011
precis som mobeerg säger. jag har kört de i bilar,mopeder och min a-traktor. funkar galant smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Bike
28 mars 2011
Trådstartare
Okey tack så mycket för svaren
då blir det och besöka närmaste mack imorgon och köpa en

kolla på nätet finns 300 o 500ml

tror ni en 300 räcker för sådant litet hjul ?

820 Inlägg
28 mars 2011
Kan ju fylla på med att jag har också använt det på 3ton VW transporter och kört 2-3k mil utan bekymmer efter, bror min använde det på sin gamla jobbarbil och det vart inga bekymmer där heller.

Fast däckverkstan gillar det inte tongue

Om man säger

Bike
28 mars 2011
Trådstartare
ingen fara däckverkstan  lär aldrig se detta däck
nog större risk att kärran ger sig före däcket

kärra från 70 talet skulle ja tro

Forummoderator
18 530 Inlägg
28 mars 2011
Kör du i burken så är det som tidigare sagts: Kör direkt! Mycket viktigt!

OT: Min 300C har en kompressor med 2 lägen i bagagen. En som fyller luft och en som skickar in just det som tråden gäller. Valde den då jag inte hade varken ork eller lust att skifta till reservdäcket. Körde cirka 12 mil sedan. Inga problem. Bytte däcket efter nån vecka och då hade det inte läckt nåt!

Värt ett försök!

Mvh
Alexander

2 182 Inlägg
28 mars 2011
Panzar_Audi skrev:
K

Av olika anledningar, vet ni hur jävla illa det där skiten luktar när man kränger av ett däck wink

Dem är bara till för att ta sig till närmaste verksta å verkligen laga däcket.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

820 Inlägg
28 mars 2011
Niklas1987 skrev:
Panzar_Audi skrev:
K

Av olika anledningar, vet ni hur jävla illa det där skiten luktar när man kränger av ett däck wink

Haha asså det är det som är bekymret, jag trodde det var det att det blev massa bös inuti tongue

Om man säger

2 182 Inlägg
28 mars 2011
Panzar_Audi skrev:
Niklas1987 skrev:
Panzar_Audi skrev:
K

Haha asså det är det som är bekymret, jag trodde det var det att det blev massa bös inuti tongue

Det också lol Det är böset som luktar fan och droppar överallt wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 mars 2011
som lösning för en kärra nära döden funkar det utmärkt, har en gammal hembyggd båtkärra som jag använder två ggr om året till att dra båten 3 km ner till sjön, kasta i den och sedan åka hem. För 15 år sedan tryckte jag i en burk punkaspray i ena däcket, det håller fortfarande tätt..

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

463 Inlägg
29 mars 2011
Niklas1987 skrev:
Panzar_Audi skrev:
Niklas1987 skrev:

Det är dessutom explosivt, åtminstone om det är nypåfyllt. Jag har hört/läst om däckkrängare som har blivit ordentligt skadade när de ska ha försökt laga ett däck med sånt i.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 490325.ece

Jävel
2 018 Inlägg
29 mars 2011
Läskigt, men det jag uppfattat är det största problemet är just att de rinner ut ungefär en liter gegga över däckmaskinen.. Jag lämnade in ett epa-hjul till en bekant som skulle kränga om de o glömde säga att jag hade spray i. Då fick jag gladligen tvätta hela däckmaskinen och golvet från den jävla smeten tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)

2 182 Inlägg
29 mars 2011
habomaster skrev:
Niklas1987 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Det är dessutom explosivt, åtminstone om det är nypåfyllt. Jag har hört/läst om däckkrängare som har blivit ordentligt skadade när de ska ha försökt laga ett däck med sånt i.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 490325.ece

Ja det är explosivt men vi frågar alltid där jag jobbar om det är spray i men ibland glömmer man förstås det tongue

-Johnny Bravo

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 mars 2011
Jag är nog snart svensk mästare i däckspray. Jag tror att jag sopat i 8-10 burk i vinterbilen i år. Jag snyltade en runda däck av min morfar, skulle ha köpt nya däck istället! tongue
Av respekt för däckverkstäder lovar jag att kränga skiten själv med min eminenta handkrängare från mellankrigstiden. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

227 Inlägg
29 mars 2011
Lånar tråden lite. Är det smart att ha en sån burk istället för ett reservdäck som bara ligger o skräpar i bagaget? har kört i fyra år utan att ha fått punka... Kommer troligen får det om jag tar väck reservhjulet :p

carzy
461 Inlägg
29 mars 2011
Om däcket skärs upp så skiter det sig ju ,men om man får ett hål eller liknande funkar de kanon.

Team BSG

Sök