Ångerrätt vid bilköp

Dozan Civilekonom
30 mars 2011 · 35 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Whatever. Distansköplagen är nog inget jag skulle vilat mig emot. Om inte bilen är ny. Men då har du ju garantin. Har ju som sagt jobbat som bilhandlare! Faktum kvarstår att du som konsument har undersökningsplikt. Är den trafikfarlig så är det en sak men så länge bromsarna fungerar så är den inte det.

Så då kanske det finns en chans till att jag har rätt? Lite medhåll och ödmjukhet skadar ju inte smile Annars så har du rätt i att den kanske inte är så aktuell att användas i detta fall eftersom det blir saftigt dyrt med en tillbakafrakt. Hade det vart kortare mellan dem så hade den kanske vart mer aktuell.
Undersökningsplikten kommer man inte undan men de fel som hittas och rapporteras till säljaren inom 2 månader från det att TS har mottagit bilen anses ju ha kommit in i rätt tid. Eftersom bilen är begagnad så kan TS räkna med en liten repa här och där. Bromsarna är ju förslitningsmaterial så du har helt rätt i det du skriver. Finns det däremot andra fel typ fronten är lackad i fel färg eller baksätet har en stor reva i tyget, så måste säljaren åtgärda det om han inte har informerat köparen om detta. Annat exempel är om säljaren vet att bilen har använts mycket på bana och därmed så är den mycket mer sliten än vad köparen "med fog kunnat anta" så kan det bli tal om ersättning eller liknande. Om felaktigheter på en vara så står det i KKL §16-21. Om ersättning och sådan står det i KKL §22-29. Finns nog ett antal domar runt denna fråga också. Eftersom köpet är på distans så har säljaren en informationsplikt!

SAAB_4ever
30 mars 2011 · 767 Inlägg

inget är helt bestämt ännu vi ligger ännu i förhandlings stadiet

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang