HD-kamera på bilen - ContourHD vs. GoPro HD Hero - Vilken är bäst?

Patrik-C
25 mars 2011 · 22 Inlägg

Znurf skrev:
Ja om man ska se mer i mörker så måste ju slutaren per frame vara öppen längre och det leder ju till långsammare film, och det är ju useless att ha 720p/60 i dagsljus och 720p/10 + grynigt på kvällen (hög ISO?) tongue Sen som sagt kommer någon typ av ljuskälla in i bilden (ficklampa, framljus, gatulampa, månen) och vips så kastar kameran om sig till "dagsljusläge" (om man inte kan låsa det) för kameran föredrar ju ljus framför mörkt? big_smile Och filmen blir bara ett evigt omställande av ljus, grynighet och lagg tongue

Men nog om det nu, det är ju ganska offtopic på de här kamerorna smile
Och jag kan även ha fel "hur det funkar" i min text men det bjuder jag på tongue

japp, du fick med det mesta där ja! tongue Förhoppningsvis så kommer teknikerna hitta på något ballt och nytt så det löser sig! tekniken är nog inte omöjlig! Bara o vänta in tiden! ^^
Ja, men dessa kameror e inte gjorde för o vara optimala i lågt ljus! men frågan e ju bara HUR bra dom e! ska ta och göra lite jämförelser när jag får min GoPro på måndag! big_smile testa den mot både Canon 500d och 7d! Ska e se om jag inte kommer över någon HD kamera med!

Jag är din fotograf i gryningen!
Znurf
25 mars 2011 · 207 Inlägg

Låter fint det smile
Självklart är det inte bra i mörker man vill använda dem, men om man vill filma bilträffar osv så är det ju oftast inte klockan 12 vid lunch som sånt är big_smile Najs att göra rullande filmer i dagsljus såklart också men smile
Detta bör ju vara mer intressant ju längre söderut man bor, i norr så är det ju ljust till 1-2 på natten hela sommaren ändå tongue

Patrik-C
29 mars 2011 · 22 Inlägg

Sådär, då fick jag kameran idag! körde lite tester mellan GoPron och min Canon Eos 500D med Canon 24-70mm f/2,8L objektiv!

http://www.youtube.com/watch?v=IDNoIUDdL-M&hd=1

Ska köra fler tester imon!

MVH
Patrik

Senast redigerat av Patrik-C (29 mars 2011)

Jag är din fotograf i gryningen!
Znurf
30 mars 2011 · 207 Inlägg

Najs test där, man kan ju inte direkt jämföra bildkvalité men man kan jämföra ljus, vilket var poängen med hela filmen som jag förstår? big_smile Att jämföra en systemkamera mot en GoPro känns som en ganska orättvis match ändå big_smile

GoPron överexponerar en hel del när ljuskällan kommer med i bild men det är kanske inte så konstigt smile Det är ju bra tycker jag, det betyder ju att den inte korrigerar så att ljuset ska se bra ut och resten blir 100% kolsvart tongue Men filmklippet mot ytterdörren så var det ju sjuk stor skillnad, systemaren såg det ju som kvällskvist medans GoPron såg det som bäcksvart natt :o

Men att göra någon lite fancy film med en GoPro i halvmörker/skymning verkar vara att glömma, i garaget så såg det ut som en webkamera mot en systemkamera i bildkvalité tycker jag smile

Antar att du filmade i 720p/30? smile

kristofski Japansk
30 mars 2011 · 72 Inlägg

Vilken gopro var det du köpte, inte 1080 va ?

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se
Patrik-C
30 mars 2011 · 22 Inlägg

Znurf skrev:
Najs test där, man kan ju inte direkt jämföra bildkvalité men man kan jämföra ljus, vilket var poängen med hela filmen som jag förstår? big_smile Att jämföra en systemkamera mot en GoPro känns som en ganska orättvis match ändå big_smile

GoPron överexponerar en hel del när ljuskällan kommer med i bild men det är kanske inte så konstigt smile Det är ju bra tycker jag, det betyder ju att den inte korrigerar så att ljuset ska se bra ut och resten blir 100% kolsvart tongue Men filmklippet mot ytterdörren så var det ju sjuk stor skillnad, systemaren såg det ju som kvällskvist medans GoPron såg det som bäcksvart natt :o

Men att göra någon lite fancy film med en GoPro i halvmörker/skymning verkar vara att glömma, i garaget så såg det ut som en webkamera mot en systemkamera i bildkvalité tycker jag smile

Antar att du filmade i 720p/30? smile

Exakt! Omöjligt o jämföra en liten kamera på 5mp med en systemkamera för 20k smile Ville mest bara visa HUR stor skillnaden var! Körde lite film idag på en Toyota MR2! Ska slänga upp den snart! smile

Jaa, jag ville få med både utomhus och i garaget! olika ljus! inne i garaget va de sämst! tillochmed inomhus i mitt rum så såg det sjukt grynigt ut! men förväntade mig inte så överdrivet mkt heller! smile
körde 720p/30! Onödigt o köra 1080p då det inte e många som kan använda de till fullo! Onödigt o fylla upp minneskortet för mkt!


Jag köpte GoPro Hero HD Motorsport smile

Jag är din fotograf i gryningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang