1977
Sök

Startbatteri och förbrukarbatteri

6 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Tjena!

Har lite frågor som jag känner mig lite osäker på. Har idag en arbetsbil med massa extrautrustning inmonterat. Detta drar mycket ström samt bitvis står bilen stilla under ett antal timmar för att sedan rulla ganska långt. I dagsläget sitter det ett 80ah batteri i bilen samt en 180ah generator. Inte för att det spelar någon större roll kanske, men det är en MB Vito buss där batterier sitter under förarstolen, och under passagerar stolen finns det utrymme för ett extra batteri. I dagsläget sitter all utrustning kopplat till det enda batteri som finns, min tanke är då givetvis att sätta in ett extra batteri under passagerarstolen som skall vara ett förbrukarbatteri. I dagsläget sitter det även en inmonterad batteriladdare till huvudbatterier, så att så fort bilen står stilla exempelvis hemma på parkeringen eller där jag har tillgång till ström så kopplar jag in bilen och får mitt huvudbatteri laddat.

Jag vill koppla detta så förbrukarbatterier är helt avskilt från startbatteriet då bilen står stilla samt att båda batterierna laddas eller om det blir så att huvudbatteriet tar all laddning först och när det är fullladdat så går det över till förbrukarbatterier. Jag har hittat ett skiljerelä, se nedanstående länk.

http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944200

Nu då till frågorna, räcker för det första detta skiljerelä då generatorn är kraftigare? Kontakt 85d skall ju kopplas till generatorns+, räcker det exempelvis med en klenare kabel då detta enbart är en signal för relät att släppa över strömmen från 30 till 87? Kommer ju isåfall behöva dra en kabel från huvudbatteriet till generatorn i motorhuven. För att sedan dra en kraftigare kabel mellan 87 till förbrukarbatteriet?
För att sedan givetvis flytta över alla belastning från huvudbatteriet till förbrukarbatteriet.

För att få en liten överblick varför jag är i behov av ett förbukar batteri specar jag kort ned allt som ligger inkopplat på huvudbatteriet.
* Dator
* 3g router
* gps, mobiltelefon
* matlådevärmare
* kylbox
* arbetsbelysning
* blixtljus
* innerbelysning
* skrivare
* 220v omvandlare

I dagsläget måste jag ofta stänga av en del av allt detta då jag lämnar bilen för en längre stund. En snabb räkning av de strömkällor jag använder oftast summerar förbrukningen till ~ 20-25ah. Till detta kan man addera att vintertid går ju givetvis dieselvärmaren ibland om bilen står parkerad en kortare stund.

Mycket text, men även lite bakgrund... smile

Elektriker
718 Inlägg
25 mars 2011
Nu ska vi se om jag duger till att ge nå vettigt svar..
Angående kabel till 85d så kan den vara en klenis så länge du säkrar av den. Är ju ba säkra av den med nån lämplig liten säkring, typ 10A. Enda den behöver driva är ju spolen i reläet smile

Sen över 30-87 så blire ju såklart vanliga förbruknings strömmar, å dem är ju rätt kraftiga så. Vågar inte säga hur grovt man måste ha dock:P

Sen den första frågan du hade om den räcker till. Där säger du att generatorn är kraftigare, men det är inte hela sanningen. Man måste nämligen skilja på Ah och A, eller Amperetimmar och Ampere. Då Ampere timmar är ett mått på energi, och Ampere ett mått på ström.
T.ex så på ditt batteri står ju 80Ah, vilket anger hur mycket energi det innehåller, inte hur mycket ström du kan pumpa ut.

Nu är ju problemet att jag läst om detta i skolan men har blackout i huvet hur du räknar ut Ah.. Så vågar inte säga bu eller bä.
Bäst vare är har jag väl hel fel.. jävla bil el. Ska kolla på wiki å återkomma. Men hoppas ja hjälpte lite iaf=)

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
25 mars 2011
Amperetimme (Ah eller A·h) är en måttenhet för elektrisk laddning. Enheten används ofta i samband med laddningsbara batterier.

Något förenklat kan man säga att begreppet amperetimme betyder att ett batteri kan leverera ett visst antal ampere (en ström) en timme. Om ett batteri har kapaciteten 75 Ah kan det (teoretiskt) leverera 75 ampere i en timme eller en ampere i 75 timmar.

Exempel

Med ett batteri på 12 V och 75 Ah vill man veta hur länge man kan driva en lampa på 75 W. Ohms lag säger bland annat att effekten (W) är spänningen (V) multiplicerat med strömmen (A). Antalet amperetimmar dividerat på mängden ström bör således ge antalet timmar som lampan kan drivas eftersom Ah / A = h. Beräknar man 75 Ah / (75 W / 12 V) = 75 Ah / 6.25 A får vi resultatet 12 h. Alltså kan lampan i teorin drivas med batteriet i 12 timmar.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Wikipedia is te shit:) Va inte helt rätt ute när jag sa det var energi:P Men nära på.

Reläets storlek har helt enkelt mer å göra med hur mkt ström som går igenom än själva Amperetimmarna.
Helt enkelt så beror det väl mest på vad startmotorn tar för ström, men den skulle väl inte gå igenom reläet som jag fattat?

Aja, batterier m.m. är inte min starka sida.

Forummoderator
18 315 Inlägg
25 mars 2011
Också elektriker... Man glömmer fort!

P=U*I

U=P/I

I=P/U

P: Watt
U: Spänning/Volt
I: Amperé

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Elektriker
718 Inlägg
25 mars 2011
Jo.. men jag håller ju för tusan på å läsa in Allmän behörighet.. Va inte mer än 3månader sen ja räkna på batterier å skit.. Aja:P

6 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Tre svar med bara bla... skönt!

Elektriker
718 Inlägg
25 mars 2011
Vad är det du känner att du inte fått svar på då?

21 761 Inlägg
25 mars 2011
Hur stort batteri ryms under passagerarstolen?
Är 20-25 Ah alltså den beräknade förbrukningen i "normalfall"?

Strömförbrukningen hos dieselvärmaren beror bla på hur mycket ström bilens egen fläkt drar när värmaren är igång, men själva värmarens förbrukning brukar dock stå i manualen så den biten är inga problem att kolla upp.

Om nu förbrukningen i normalfallet uppgår till typ 25-30 Ah så bör det fungera att sätta ett 60 Ah batteri som förbrukarbatteri, fast det skadar förstås inte med större för att få mindre procentuell urladdning och längre livslängd. Går man inte längre ner än till 50% urladdning så håller ett djupcyklingsbatteri ganska länge, naturligtvis under förutsättning att laddsystemet fungerar bra.

Med skiljerelät så laddas båda batterierna när motorn går (egentligen när generatorn ger laddning), men för att få laddning till båda batterierna när du utnyttjar den externa laddaren så måste skiljerelät aktiveras på något sätt. Borde ju inte vara några större bekymmer att få till tycker jag.

Det där skiljerelät ska vara tillräckligt kraftigt för såna här saker, det tål 100 A kontinuerligt och 180 A momentant. Reläspolens strömförbrukning har jag mätt upp på mitt skiljerelä, det drar ca 280-300 mA vid 12,5-14 V matningsspänning. Kabeln till reläspolen kan alltså vara ganska tunn.

Nu vet jag inte hur långa kablar det blir mellan batterierna, men det ska vara säkring vid varje batteri om man följer "boken" till punkt och pricka. Väljer du 35 mm2 kablar så får de avsäkras till 150 A och högre ström kommer knappast inte att flyta om man utgår ifrån generatorströmmen. smile

6 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Under passagerarstolen rymms det ett lika stort batteri som jag har idag, dvs ett 75ah batteri. Avståndet mellan batterierna kabelvägen blir då cirka 60-75 cm. Så om jag har förstått dig rätt så behöver kabeln som jag ska koppla på generatorn+ samt relät inte vara allt för kraftig? Då denna enbart är en signal för relät att släppa över spänning från huvudbatteriet till förbrukarbatteriet för att ladda detta.
Dock givetvis kabeln mellan batteriernas plus samt minus pol vara av den kraftigare typen samt avsäkras på båda sidor (plus).

21 761 Inlägg
27 mars 2011
jughead skrev:
Under passagerarstolen rymms det ett lika stort batteri som jag har idag, dvs ett 75ah batteri.

Okej, ett sånt bör rimligtvis fungera utan problem om du inte brukar plocka ur speciellt mycket mer Ah än det du har angett. Naturligtvis förutsätter det även att batteritypen är avsedd som förbrukarbatteri, men det är väl ganska självklart. smile

jughead skrev:
Så om jag har förstått dig rätt så behöver kabeln som jag ska koppla på generatorn+ samt relät inte vara allt för kraftig? Då denna enbart är en signal för relät att släppa över spänning från huvudbatteriet till förbrukarbatteriet för att ladda detta.

Ja, från generatorns D+ behövs ingen grov kabel eftersom reläspolen bara drar runt 300 mA som mest. Det räcker gott och väl med 1,5 mm2. smile

Kan ge lite olika mått på reläts anslutningar: Det är 2 st M6 gängade anslutningar (30 och 87), totala längden på "pinnarna" är ca 11 mm och själva gängade delen är ca 9 mm. Sedan sitter 2 st flatstiftsanslutningar (85 och 86) som har standardmått, dvs avsedd för 6,3 mm bred flatstiftshylsa.

"Reläklumpen" är 44x44 mm (breddxdjup) och totalt 76-77 mm hög, höjden är från ytteränden på M6 gängan till ovansidan på reläts fästöra. Hålet i fästörat är 6,5 mm i diameter.
Senast redigerat av Drönirettab (27 mars 2011)

Elektriker
718 Inlägg
27 mars 2011
Drönirettab skrev:
Ja, från generatorns D+ behövs ingen grov kabel eftersom reläspolen bara drar runt 300 mA som mest. Det räcker gott och väl med 1,5 mm2. smile

Gäller ju dock att man säkrar av den med lämplig säkring och inte bara drar den direkt från generatorn. Är ju tråkigt när det brinner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 mars 2011
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/
Bra pris, jag har just köpt ett men inte hunnit provköra bilen så jag kan inte säga något om kvalitet eller funktion men vidrigt enkelt att koppla!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Truckreparatör
221 Inlägg
31 mars 2011
Hej!

Angående skiljerelä så tycket jag att biltemas verkar mycket smidigt för din del. eftersom att det kopplar till och från beroende på spänningen. detta gör att oavsätt om du starta bilen och generatorn laddar eller om du pluggar in din laddare i så kommer relät att göra sitt jobb. Om du väljer de andra relät så måste du fixa så att spolen får 12v även vid laddning med din laddare annars kommer inte bägge batterierna bli laddade. inga större problem utan att du får dra kablar till relä spolen från laddaren också. vet dok inte hur generatorn kommer att svara på detta eftersom du matar in 12v bakvägen. Men det går att fixa med en diod.

Sen har vi ju det här med batterier ju fler ah du köper ju bättre! och tänk även på att det är skadligt för batteriet att laddas ur för mycket. ur ett bly batteri ska man aldrig gå under 80% urladdning. och gel batterier aldrig under 60% urladdning. Detta betyder inte att gel batterier är sämre.

Jag skulle ha valt ett bly förbrukningsbatteri. Med så högt Ah tal som möjligt. Bly batterier är mer tåliga för djupurladdningar än vad gel batterier är.
Vid laddning med vanlig laddare är det bäst för batteriet att laddas med låg ström (ampere).   

fråga 1: Om ditt relä räcker. ja det tror jag men se till att ha rätt tjocklek på kabel och avsäkra därefter. Jag hade valt samma tjocklek på kabeln till förbrukningsbatteriet som det är till starbatteriet för att vara på den säkrasidan. Avsäkra även i bägge ändar av kabeln mellan start och förbrukningsbatteri, och så nära batterierna som möjligt.

Fråga 2: Kablarna som du använder till spolen i relät behöver inte vara kraftiga räcker med 0,75-1,5mm2 avsäkra
Senast redigerat av freddy_82 (31 mars 2011)

Sök