Hur stort batteri ryms under passagerarstolen?
Är 20-25 Ah alltså den beräknade förbrukningen i "normalfall"?
Strömförbrukningen hos dieselvärmaren beror bla på hur mycket ström bilens egen fläkt drar när värmaren är igång, men själva värmarens förbrukning brukar dock stå i manualen så den biten är inga problem att kolla upp.
Om nu förbrukningen i normalfallet uppgår till typ 25-30 Ah så bör det fungera att sätta ett 60 Ah batteri som förbrukarbatteri, fast det skadar förstås inte med större för att få mindre procentuell urladdning och längre livslängd. Går man inte längre ner än till 50% urladdning så håller ett djupcyklingsbatteri ganska länge, naturligtvis under förutsättning att laddsystemet fungerar bra.
Med skiljerelät så laddas båda batterierna när motorn går (egentligen när generatorn ger laddning), men för att få laddning till båda batterierna när du utnyttjar den externa laddaren så måste skiljerelät aktiveras på något sätt. Borde ju inte vara några större bekymmer att få till tycker jag.
Det där skiljerelät ska vara tillräckligt kraftigt för såna här saker, det tål 100 A kontinuerligt och 180 A momentant. Reläspolens strömförbrukning har jag mätt upp på mitt skiljerelä, det drar ca 280-300 mA vid 12,5-14 V matningsspänning. Kabeln till reläspolen kan alltså vara ganska tunn.
Nu vet jag inte hur långa kablar det blir mellan batterierna, men det ska vara säkring vid varje batteri om man följer "boken" till punkt och pricka. Väljer du 35 mm2 kablar så får de avsäkras till 150 A och högre ström kommer knappast inte att flyta om man utgår ifrån generatorströmmen.