2008
Sök

ABS strul Mitsubishi Galant Gen 7 (-93) Förmodat elfel.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Hej

Har strul med ABSen på min Mitsu

Vid uppstart blinkar ABS lampan 4 ggr för att sedan slockna och sen tändas och förbli tänd.

Kommunikation med ABS enheten via dator är omöjligt, dock svarar både Motorn, airbagen och den aktiva 4 hjusstyrningens styrenheter vilket borde indikera att jag kan prata med bilen...

Har försökt blinka ut felkod men då blinkar checkenginlapan (ska inte abslampan blinka när man kortsluter stiftet för absen enligt instruktion?) Hur som hällst, går man på blinket ska det vara fel på hjulgivare vänster fram. Dock ser både kuggkans ok ut och den har inget jordfel och har en enligt mig relevant resistans (1,3kohm) över givaren.

Min teori är att det antingen är fel på ABS:ens ECU eller att huvudpumpen inte går, eventuellt p.g.a av att strul med huvudrelät eller motsvarande.

Jag tolkar det som att de fyra blinken i början är koll av hjulgivare eller är jag ute och cyklar?

Vad tror ni och hur skulle ni gå vidare?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Då har man provkört ABS pumpen och den fungerar samt mätt igenom ABS:ens huvudrelä som är ok sedan finns ett ventilrelä som även det är ok, men borde inte det klicka när man öppnar/stänger ventilen? Försöker tvångsköra ventilen direkt från batteriet, men märker ingen skillnad.

Ska gå och ohm mäta ventilens spole nu

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Frågan är om det är där felet sitter. Hur jag än mäter kan jag inte få någon kontenutet genom spolen men frågan är om detta räcker som indikation för att dömma ut hydraulenheten på bilen?

Skriv gärna era åsikter.

Mvh Magnus

Sök