2 april 2011
Trådstartare
Bilen har känts lite "trött" i startmotorn sedan jag köpte den för ca 3-4 veckor sedan. Så har väl anat vad som var på gång... Men laddningen visar acceptabla siffror på +14 volt. Ibland något mindre. Skyller på batteriet.
Det sista har jag kört kortare sträckor typ 5 minuter till affären och samma resa hem. Ljus och värmefläkt på 2-3 av max 4 som är full storm. Ingen elbakruta på. Alltid kupevärmare. Varje fredag och lördag gör den en entimmes resa huvuddelen av tiden motorväg i 100 knutar.
I onsdags fick den stackarns vagnen gå på nära fullvarv 4500-5100 rpm i cirka en timme. Efter det gick det utför med batteriet. På torsdagen låt den så trött vid start att jag tänkte på det. På fredagen, igår alltså gick den inte igång... Kan man ta död på ett batteri pga för höga varvtal??? Kan regulatorn vara "slut" så den överladdat? Kan det korta resorna i veckan dragit ut det?
Generatorn laddar 80A och startmotorn är på 1,7 kW samt jag glöder alltid till lampa slocknar och bilfan går igång på "ett halvt kolvslag"
Imorgon smäller jag i ett nyinköpt och svindyrt dieselbatteri och vill inte gärna döda det med...
Mvh
Alexander
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!