1981
Sök

Laddning/batteri felar. MB 300D w124 -93

Forummoderator
18 315 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Bilen har känts lite "trött" i startmotorn sedan jag köpte den för ca 3-4 veckor sedan. Så har väl anat vad som var på gång... Men laddningen visar acceptabla siffror på +14 volt. Ibland något mindre. Skyller på batteriet.

Det sista har jag kört kortare sträckor typ 5 minuter till affären och samma resa hem. Ljus och värmefläkt på 2-3 av max 4 som är full storm. Ingen elbakruta på. Alltid kupevärmare. Varje fredag och lördag gör den en entimmes resa huvuddelen av tiden motorväg i 100 knutar.

I onsdags fick den stackarns vagnen gå på nära fullvarv 4500-5100 rpm i cirka en timme. Efter det gick det utför med batteriet. På torsdagen låt den så trött vid start att jag tänkte på det. På fredagen, igår alltså gick den inte igång... Kan man ta död på ett batteri pga för höga varvtal??? Kan regulatorn vara "slut" så den överladdat? Kan det korta resorna i veckan dragit ut det?

Generatorn laddar 80A och startmotorn är på 1,7 kW samt jag glöder alltid till lampa slocknar och bilfan går igång på "ett halvt kolvslag"

Imorgon smäller jag i ett nyinköpt och svindyrt dieselbatteri och vill inte gärna döda det med...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
2 april 2011
Om regulatorn är fräsch så spelar det ingen roll vilket varvtal generatorn har, laddspänningen ska kunna hållas stabil. Detta under förutsättning att inte generatorns diodbrygga är dålig, då knäcks väl regulatorn på något sätt av den dåligt likriktade matningsspänningen tror jag.

Att startmotorn kändes trött när du köpte bilen kan förstås bero på dåligt batteri redan då och att den definitivt har kastat in handduken nu pga korta körtider, trots att du har gjort ett par entimmeskörningar.

Det är ju flera saker som spelar in, tex skicket på batteriet och vilken laddspänning det är under körning med diverse förbrukare påslagna. Möjligheten finns att en mätning på tomgång ger vettigt resultat, men vid körning så är laddningen dålig.

En hyfsat noggrann voltmätare inkopplad skulle ge bra information hur det står till när du kör bilen, visar det att laddspänningen är okej så bör det inte bli några bekymmer med nya batteriet. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 april 2011
Det kan ju vara så att dom höga varven tog livet av generatorn och inte batteriet... Testa att mäta vid olika varvtal när du fått i nya batteriet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
18 315 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om regulatorn är fräsch så spelar det ingen roll vilket varvtal generatorn har, laddspänningen ska kunna hållas stabil. Detta under förutsättning att inte generatorns diodbrygga är dålig, då knäcks väl regulatorn på något sätt av den dåligt likriktade matningsspänningen tror jag.

Att startmotorn kändes trött när du köpte bilen kan förstås bero på dåligt batteri redan då och att den definitivt har kastat in handduken nu pga korta körtider, trots att du har gjort ett par entimmeskörningar.

Det är ju flera saker som spelar in, tex skicket på batteriet och vilken laddspänning det är under körning med diverse förbrukare påslagna. Möjligheten finns att en mätning på tomgång ger vettigt resultat, men vid körning så är laddningen dålig.

En hyfsat noggrann voltmätare inkopplad skulle ge bra information hur det står till när du kör bilen, visar det att laddspänningen är okej så bör det inte bli några bekymmer med nya batteriet. smile

Hoppades du skulle svara!
Har en Biltema voltmätare liggande. Ska koppla in den tillfälligt. Även om den visar lite fel så får man ju en fingervisning om vad som pågår under huven. Lägger på en C-tek under natten så kör jag nån dag till med det gamla batteriet och det nya i "reserv" med startkablar redo :-)

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 april 2011
Biltemas voltmätare verkar hålla ungefär rätt. Däremot tål inte deras oljetryckmätare nyrenoverad V-8 med 20-50W tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 315 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Biltemas voltmätare verkar hålla ungefär rätt. Däremot tål inte deras oljetryckmätare nyrenoverad V-8 med 20-50W tongue

Hehe...

Sök