Mina däck skriker som fan...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 485 Inlägg

Inget noga egentligen!

Har helt nya lågprisdäck på slit-å-slängmersan. Dessa skriker värre än nån råttig amerikansk biljakt från 80-talet! Kör man i ca 80 km/h och kommer till en kurva som man normalt kanske tar i 70 iallafall för att det ska känns "normalt" så skriker mina stackars sulor högt och jänkeaktigt!

Den minst 500 kilo tyngre 300C:n var ju helt ny när jag köpte den och rullar på Michelin. De håller käften i samma hastighet. Förvisso lite bredare men tyngre och mer krängbenägen bil.

Är det gummiblandningen som gör det? Mönster? Att de är nya och softa i gummit? Att med full rattutslag vända runt på parkeringar ger fina ljudsensationer om man gasar det minsta och inte bromsar sig fram i Drive-läge.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (3 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niklas1987 NO
3 april 2011 · 2 182 Inlägg

Däcken har nog så hård gummiblandning så dem skriker som fan smile Vad heter däcken du satt på?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 485 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Däcken har nog så hård gummiblandning så dem skriker som fan smile Vad heter däcken du satt på?

SAVA Eskimo S3. M+S. 195/65/15
Friktionsdäck alltså. Billigast möjliga. Ingen bil man kastar ut pengar på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spokenratt
3 april 2011 · 3 860 Inlägg

Jepp. Du harnog fått tag i sånna "hollywood däck" tongue
Finns ju tyvärr en del lågpris däck som blir såhär--..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Niklas1987 NO
3 april 2011 · 2 182 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Niklas1987 skrev:
Däcken har nog så hård gummiblandning så dem skriker som fan smile Vad heter däcken du satt på?

SAVA Eskimo S3. M+S. 195/65/15
Friktionsdäck alltså. Billigast möjliga. Ingen bil man kastar ut pengar på...

Där har du svaret, det är friktionsdäck wink Skulle va intressant om du mäter hur mycket däckmönster du har kvar efter sommaren smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 485 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Niklas1987 skrev:
Däcken har nog så hård gummiblandning så dem skriker som fan smile Vad heter däcken du satt på?

SAVA Eskimo S3. M+S. 195/65/15
Friktionsdäck alltså. Billigast möjliga. Ingen bil man kastar ut pengar på...

Där har du svaret, det är friktionsdäck wink Skulle va intressant om du mäter hur mycket däckmönster du har kvar efter sommaren smile

Tror inte den rullar så mycket i sommar. Snart dags att veva igång sommarsläden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niklas1987 NO
3 april 2011 · 2 182 Inlägg

Just det, du har finbilen under sommarn

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 485 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Just det, du har finbilen under sommarn

Japp. Fast MB får väl åka ner till affären ibland 3-4 km. Bättre slita på den korta sträckor. I maklig takt dock. Kör på grönskylt så man vill inte dra uppmärksamheten till sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 april 2011 · 10 427 Inlägg

Haha, du har ingen möjlighet att filma skrikandet?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 485 Inlägg

steifan skrev:
Haha, du har ingen möjlighet att filma skrikandet?

Jo det har jag. Ska kolla på det imorgon om lusten finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
3 april 2011 · 219 Inlägg

Mina däck brukar också skrika, oavsett märke, har kört på allt från AGI Sarek 2 till Toyo Proxes, de skriker lik förbannat, men det beror nog mer på körstil än val av däckfabrikat, dock så iom arbetet så VÄGRAR jag köpa nått som ingen hört talas om eller kan stava till, eller som är tillverkat två gånger, så de billigaste jag köper är Hankook...

Zonox
4 april 2011 · 161 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Niklas1987 skrev:
Däcken har nog så hård gummiblandning så dem skriker som fan smile Vad heter däcken du satt på?

SAVA Eskimo S3. M+S. 195/65/15
Friktionsdäck alltså. Billigast möjliga. Ingen bil man kastar ut pengar på...

Sava gör bara hollywood däck väll XD

Senast redigerat av Zonox (4 april 2011)

High Speed Low Drive!
Toyota Supra MKIV "Pearl" (1993)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 april 2011 · 10 427 Inlägg

Sava brukar dyka upp när det är någon form av krångel eller liknande med däck har jag märkt på senare tid (på diverse forum), de har även lyckats prestera dåliga resultat i däcktest. Såna där "europadäck" kan man inte lita på wink

bumpe Lastbilsmekaniker
4 april 2011 · 3 878 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Där har du svaret, det är friktionsdäck wink Skulle va intressant om du mäter hur mycket däckmönster du har kvar efter sommaren smile

Fast mina bridgestone och hankook (olika fram/bak) är friktion och får inte att få att skrika hur man än gör, varesig det kränger eller om man åker på lite spinn, så att det är friktionsdäck man man utesluta som anledning!

Däremot är väl inte sava några toppendäck, krängde av ett par dubbade sava från ett par fälgar jag behövde och ägaren behövde däcken lösa så jag fick fälgarna och han fick behålla sina nästan nya däck, anyhow! Jag kunde med tummen och pekfingret vika sidan på däcket dubbel!
Marginellt tjockare än kondomgummi!

OpelMannenRacing Allmänt galen
4 april 2011 · 219 Inlägg

bumpe skrev:

Niklas1987 skrev:
Där har du svaret, det är friktionsdäck wink Skulle va intressant om du mäter hur mycket däckmönster du har kvar efter sommaren smile

Fast mina bridgestone och hankook (olika fram/bak) är friktion och får inte att få att skrika hur man än gör, varesig det kränger eller om man åker på lite spinn, så att det är friktionsdäck man man utesluta som anledning!

Däremot är väl inte sava några toppendäck, krängde av ett par dubbade sava från ett par fälgar jag behövde och ägaren behövde däcken lösa så jag fick fälgarna och han fick behålla sina nästan nya däck, anyhow! Jag kunde med tummen och pekfingret vika sidan på däcket dubbel!
Marginellt tjockare än kondomgummi!

Jo men Bridgestone och Hankook är BRA däck, Sava är ungefär som AGI och mina NEXEN som sitt på mercan min, TOTALT VÄRDELÖSA, enda jag tar AGI och liknande till är om jag FÅR ett par beggade för att tex kunna montera på nån bil som ska ställas undan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 17 485 Inlägg

Har en kurva till mina föräldrar som jag brukar roa ungarna med att ta i 100 km/h. Brukar resulterar i ett mindre ställ med 300C:n eller den nu sålda Jaguaren. Provade i strax över 70 idag, på SAVA-däcken... Bredstället från helvetet. Skitdäck. Men gud vad det skrek i dom!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niklas1987 NO
4 april 2011 · 2 182 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Har en kurva till mina föräldrar som jag brukar roa ungarna med att ta i 100 km/h. Brukar resulterar i ett mindre ställ med 300C:n eller den nu sålda Jaguaren. Provade i strax över 70 idag, på SAVA-däcken... Bredstället från helvetet. Skitdäck. Men gud vad det skrek i dom!

Fattas bara en amerikansk snutbil efter dig å en filmkamera så har vi en hollywood film smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
bumpe Lastbilsmekaniker
4 april 2011 · 3 878 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:

bumpe skrev:

Niklas1987 skrev:
Där har du svaret, det är friktionsdäck wink Skulle va intressant om du mäter hur mycket däckmönster du har kvar efter sommaren smile

Fast mina bridgestone och hankook (olika fram/bak) är friktion och får inte att få att skrika hur man än gör, varesig det kränger eller om man åker på lite spinn, så att det är friktionsdäck man man utesluta som anledning!

Däremot är väl inte sava några toppendäck, krängde av ett par dubbade sava från ett par fälgar jag behövde och ägaren behövde däcken lösa så jag fick fälgarna och han fick behålla sina nästan nya däck, anyhow! Jag kunde med tummen och pekfingret vika sidan på däcket dubbel!
Marginellt tjockare än kondomgummi!

Jo men Bridgestone och Hankook är BRA däck, Sava är ungefär som AGI och mina NEXEN som sitt på mercan min, TOTALT VÄRDELÖSA, enda jag tar AGI och liknande till är om jag FÅR ett par beggade för att tex kunna montera på nån bil som ska ställas undan

Sjunker snart ner mod dagisnivå så jag ger mig snart, men det var ju huruvida det skriker för att det är friktionsdäck eller inte som du skrev...

Mercan är bara vinterbil alltså? smile

OpelMannenRacing Allmänt galen
4 april 2011 · 219 Inlägg

bumpe skrev:

OpelMannenRacing skrev:

bumpe skrev:

Fast mina bridgestone och hankook (olika fram/bak) är friktion och får inte att få att skrika hur man än gör, varesig det kränger eller om man åker på lite spinn, så att det är friktionsdäck man man utesluta som anledning!

Däremot är väl inte sava några toppendäck, krängde av ett par dubbade sava från ett par fälgar jag behövde och ägaren behövde däcken lösa så jag fick fälgarna och han fick behålla sina nästan nya däck, anyhow! Jag kunde med tummen och pekfingret vika sidan på däcket dubbel!
Marginellt tjockare än kondomgummi!

Jo men Bridgestone och Hankook är BRA däck, Sava är ungefär som AGI och mina NEXEN som sitt på mercan min, TOTALT VÄRDELÖSA, enda jag tar AGI och liknande till är om jag FÅR ett par beggade för att tex kunna montera på nån bil som ska ställas undan

Sjunker snart ner mod dagisnivå så jag ger mig snart, men det var ju huruvida det skriker för att det är friktionsdäck eller inte som du skrev...

Mercan är bara vinterbil alltså? smile

Ang Mercan, well, med dubbdäck gjorda för nordiska vintrar så vore de en bra vinterbil, men med det som sitter där nu, då blir svaret ett stort nej, men ja, den är iaf bättre än dom framhjulsdrivna bilar jag haft

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang