Vart serva sin bil, Meca - Mekonomen etc

PerfectionR Japanese Engineering
1 april 2011 · 690 Inlägg

evoline skrev:
Mekonomen priset 5589kr, är bara att glömma, stämmer inte alls bra hur man än räknar på kostnadsförslaget, antingen är det bara arbetet eller bara materialet plus lite till.

Frågade idag en annan verkstad (gammal mekonomen verkstad), materialet skulle kosta 3041kr (köps från mekonomen).
Motortvätt 200kr.
Arbetet ca 3700kr.
Totalt nästan 7 tusen kr, för att fixa felen på en bil som är idag värt knappt 20.000kr.

Kom igen, motor tvätt kan du väll göra själv? arbetet är inte heller så svårt

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
_budde_
1 april 2011 · 152 Inlägg

jag hade inte tid att hålla på med min själv så jag lämnade in den på nybergs när de va dax för service.
så de blev, service,byte av fjädersäte,drivknutsdamask, kontroll och rengöring av vevhusventilation och byte av vevaxeltätning(mellan motor och låda).

allt gick på ca 12 000kr.

tkr själv att de va värt pengarna. sen va andra tkr skiter jag i.

men vill ha sagt att tkr man om sin bil så är det värt några extra kronor=)

evoline
2 april 2011 · 257 Inlägg

Men vad är det för bil du har och hur gammal är den ??

Min är från '99 och har gått precis över 19.000 mil.
Värt knappt 20.000kr.
Men om allt fixas för ca 7 tusen kr och den kommer sen vara felfri i ett bra tag så är det ju värt det.
Väntar på svar på ett bättre pris nu, får se vart det landar...

_budde_
3 april 2011 · 152 Inlägg

evoline skrev:
Men vad är det för bil du har och hur gammal är den ??

Min är från '99 och har gått precis över 19.000 mil.
Värt knappt 20.000kr.
Men om allt fixas för ca 7 tusen kr och den kommer sen vara felfri i ett bra tag så är det ju värt det.
Väntar på svar på ett bättre pris nu, får se vart det landar...

volvo v70 -98. dock så är den ju värd mer än din. men alla ja känner kallar mig galen som lägger ut dom pengarna..

ja det är klart, om allt fixas för 7papp så är det ju värt det. annars lägger du ju bara pengar på att köpa en ny bil och sen kommer den också behöva repareras.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2011 · 13 744 Inlägg

på mekonomen verkstaden där polarn jobbade släckte dom ALLTID servicelampan efter servicarna

det är utan snack en sak som ska ingå
sen att det finns mekonomen verkstäder som försöker krama varje liten slant ur kunderna är en annan sak

har faktist aldrig hört något så korkat att man inte släcker servicelampan vid service

har hjälpt till en del extra på just den mekonomen verkstan när dom haft lite för mycket att göra
och jag är rätt säker på att i serviceplanen dom skriver ut står det t.o.m att servicelampan ska släckas

Senast redigerat av Growe (3 april 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
evoline
4 april 2011 · 257 Inlägg

1. Drivaxeldamask höger+vänster spuckna, kan bli drivknutar 2.
2. Spindelled/Länkarm, bakre vänster nedre glapp 2.
3. K-stag/stabilisatorstag höger glapp 2.
4. Oljeläckage motor (mer felsökning) 2.
5. Avgas flexirör 1.
6. Felkod I MSB tempgivare motor

5200kr sa en annan verkstad, utan kvitto då.
Gick igenom priset med verkstaden, materialet går på 3041kr från mekonomen, gick inte att få ner det, resten i arbete.
Sen kan det bli något dyrare beroende på oljeläckaget, de ska motortvätta den och se, men vad de såg när de öppnade huven var det bara en liten billig enkel sak, men får se...

evoline
11 april 2011 · 257 Inlägg

Så, nu var allting fixad, blev 8000kr, material + arbete.

1. Drivaxeldamask höger+vänster
2. Drivknut vänster
2. Spindelled/Länkarm
3. K-stag/stabilisatorstag
4. Motortvätt
5. Ventilkåpspackning
6. Avgas flexirör
7. Felkod I MSB tempgivare motor

Verkar rulla framåt iaf, ska se vad besiktiningen säger senare...

Senast redigerat av evoline (11 april 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang