3163
Sök

Köpråd: av "sportbilar" (150-160k), Vilken?

9 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#1
Hej allesammans
jo det är så att jag har titta igenom olika bilar och det blir en kärra som kommer bo i mitt garage nästa sommar. har bara lite svårt att välja vilken !

självklart så följer jag min budget på (150-160 k max) och dessa bilar har jag stort intresse för just nu

Honda s2000
Nissan 350z
Bmw 330ci
Bmw z4
bmw m3 (äldre)
audi s4
audi s3
Mazda rx8
ford mustang gt

Vad ska man välja och varför? Finns det fler "sport" bilar jag missat i denna pris klass , ge tips på vilka om ni kan snälla.

obs: off-topic.  rekommendera gärna en bil som  skulle passa bra till modball rallyt 2011,  den ska gå bra och inte dricker så mycket.

Tack !
Senast redigerat av Norman5 (10 april 2011)

9 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#2
bättre Hamilton? ...... :S

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 april 2011
#3
Mazda MX-5/Miata.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

9 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#4
Rinnegan skrev:
Mazda MX-5/Miata.

ser trevlig ut. 

vad har den för specs?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 april 2011
#5
Norman5 skrev:
Rinnegan skrev:
Mazda MX-5/Miata.

ser trevlig ut. 

vad har den för specs?

Första generationen 96' framåt har 133hk på 990kilo. Visserligen ingen fart-demon, men pga den låga vikten så går det att få riktigt bra prestanda i dem, samt att den känns otroligt sportig.

Andra generationen hade som mest 142hk/1065kg.

Tredje generationen har som mest 169hk/1095kg.

Men för att kolla på budgeten så är det nog bäst att köpa första generationens Miata och sedan lägga resten på prestanda.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

9 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#6
Rinnegan skrev:
Norman5 skrev:
Rinnegan skrev:
Mazda MX-5/Miata.

ser trevlig ut. 

vad har den för specs?

Första generationen 96' framåt har 133hk på 990kilo. Visserligen ingen fart-demon, men pga den låga vikten så går det att få riktigt bra prestanda i dem, samt att den känns otroligt sportig.

Andra generationen hade som mest 142hk/1065kg.

Tredje generationen har som mest 169hk/1095kg.

Men för att kolla på budgeten så är det nog bäst att köpa första generationens Miata och sedan lägga resten på prestanda.

schyst! tack för dina svar.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 april 2011
#7
Norman5 skrev:
schyst! tack för dina svar.

Varsegod. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 077 Inlägg
11 april 2011
#8
Honda S2000 wink
Det är en Honda som är hållbara!
Dricker inte som satan och kul kära med smile
Sen är dem snygga med.

Oändligt med delar om du skulle vilja fixa till den!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 april 2011
#9
JDMCRAZE skrev:
Honda S2000 wink
Det är en Honda som är hållbara!
Dricker inte som satan och kul kära med smile
Sen är dem snygga med.

Oändligt med delar om du skulle vilja fixa till den!

Problemet är ju dock att det inte finns allt för mycket pengar över för att fixa till den efter inköpet..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 077 Inlägg
11 april 2011
#10
Rinnegan skrev:
JDMCRAZE skrev:
Honda S2000 wink
Det är en Honda som är hållbara!
Dricker inte som satan och kul kära med smile
Sen är dem snygga med.

Oändligt med delar om du skulle vilja fixa till den!

Problemet är ju dock att det inte finns allt för mycket pengar över för att fixa till den efter inköpet..

Nej det e sant men oftast så behöver man ju inte det direkt heller iofs.

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
11 april 2011
#11
Honda Civic Type-R är en trevlig skapelse. smile

528 Inlägg
11 april 2011
#12
bmw z3 Roadster/Coupe.  3liters mtorn på 230hk räcker gott och väl, M-varianten är väl den mest "sportiga" men är å andra sidan flera gånger dyrare i drift - dessutom säkert den som man inte gärna kör "sportigt" med allt för mycket för att behålla skicket på bilen.

3 127 Inlägg
11 april 2011
#13
Rensvinf skrev:
bmw z3 Roadster/Coupe.  3liters mtorn på 230hk räcker gott och väl, M-varianten är väl den mest "sportiga" men är å andra sidan flera gånger dyrare i drift - dessutom säkert den som man inte gärna kör "sportigt" med allt för mycket för att behålla skicket på bilen.

Varför skulle en dyrare bil vara sämre skött än en billigare?

Z3 M är byggd för att köras sportigt och håller utmärkt för det.


528 Inlägg
11 april 2011
#14
viccoA skrev:
Rensvinf skrev:
bmw z3 Roadster/Coupe.  3liters mtorn på 230hk räcker gott och väl, M-varianten är väl den mest "sportiga" men är å andra sidan flera gånger dyrare i drift - dessutom säkert den som man inte gärna kör "sportigt" med allt för mycket för att behålla skicket på bilen.

Varför skulle en dyrare bil vara sämre skött än en billigare?

Z3 M är byggd för att köras sportigt och håller utmärkt för det.

Du missförstod mig.  Jag sa inget om att de blir sämre skötta. 
De kostar mer än personens budget och är dyra i drift jämfört med en också sportig (även om det är skillnad,) Z3 på 230 hästar. 

Så därför tycker jag en Z3 3.0 är ett bra alternativ.  Hårt trimmade motorer är ju dyra i drift och service.
Jag förmodar att Hondas högvarviga motorer ska justera ventiler och dylikt precis som BMWs M-motorer och det är inte alltid kul med en servicenota på över 10k.

Jag äger själv en Z3M för övrigt så jag dissar inte den bilen i sig, den är tvärt om helt fantastisk - men samtidigt får man ju vara realist i någon mening. Om pengarna knappt räcker till bilen så är det förmodligen fel bil.

9 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#15
tycker ni s2000 är ett bra val ?cool
är det enkelt att hitta delar till en s2000?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 april 2011
#16
Rensvinf skrev:
Du missförstod mig.  Jag sa inget om att de blir sämre skötta. 
De kostar mer än personens budget och är dyra i drift jämfört med en också sportig (även om det är skillnad,) Z3 på 230 hästar. 

Så därför tycker jag en Z3 3.0 är ett bra alternativ.  Hårt trimmade motorer är ju dyra i drift och service.
Jag förmodar att Hondas högvarviga motorer ska justera ventiler och dylikt precis som BMWs M-motorer och det är inte alltid kul med en servicenota på över 10k.

Jag äger själv en Z3M för övrigt så jag dissar inte den bilen i sig, den är tvärt om helt fantastisk - men samtidigt får man ju vara realist i någon mening. Om pengarna knappt räcker till bilen så är det förmodligen fel bil.

Inte dyrare än vanligt. Finns gott om folk som åker omkring med hårt trimmade motorer som oftast håller riktigt bra.

Har t.om nyss inhandlat en rätt radikal smallblock V8'a som ligger på cirka 940 - 960hk, och har hållit i 12 år nu utan problem överhuvudtaget.

Då BMW M-motorerna är trimmade från fabrik, samt att Honda's motorer även kommer från fabrik som de gör, så tror jag inte att de håller sämre än motorer som har mindre kraft i sig. Honda är kända för just varv-villiga, ettriga små motorer som går i ur och skur, samt även V-TEC.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

133 Inlägg
11 april 2011
#17
Har testkört i princip de bilar du nämnde, och jag föll pladask för 350z! Helt underbar att köra, skönt ljud (speciellt om man svetsar bort sista dämparen så att man får ett mer "rasslande" ljud! Eller kanske till och med Test Pipes?) samt att de är galet snygga! Finns väl ganska många kända fel på modellen, men jag är helt klart nöjd! Men jag har alltid haft en förkärlek till dem sedan de släpptes, och det blev inte bättre efter "the fast and the furious - Tokyo Drift" kan jag säga tongue

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

528 Inlägg
11 april 2011
#18
Rinnegan skrev:
Rensvinf skrev:
Du missförstod mig.  Jag sa inget om att de blir sämre skötta. 
De kostar mer än personens budget och är dyra i drift jämfört med en också sportig (även om det är skillnad,) Z3 på 230 hästar. 

Så därför tycker jag en Z3 3.0 är ett bra alternativ.  Hårt trimmade motorer är ju dyra i drift och service.
Jag förmodar att Hondas högvarviga motorer ska justera ventiler och dylikt precis som BMWs M-motorer och det är inte alltid kul med en servicenota på över 10k.

Jag äger själv en Z3M för övrigt så jag dissar inte den bilen i sig, den är tvärt om helt fantastisk - men samtidigt får man ju vara realist i någon mening. Om pengarna knappt räcker till bilen så är det förmodligen fel bil.

Inte dyrare än vanligt. Finns gott om folk som åker omkring med hårt trimmade motorer som oftast håller riktigt bra.

Har t.om nyss inhandlat en rätt radikal smallblock V8'a som ligger på cirka 940 - 960hk, och har hållit i 12 år nu utan problem överhuvudtaget.

Då BMW M-motorerna är trimmade från fabrik, samt att Honda's motorer även kommer från fabrik som de gör, så tror jag inte att de håller sämre än motorer som har mindre kraft i sig. Honda är kända för just varv-villiga, ettriga små motorer som går i ur och skur, samt även V-TEC.

Citatet du syftar på säger att hårt trimmade fabriksmotorer är dyra i drift och service.  Det är väl sant?
Det är långt mycket dyrare att hålla en av BMWs högvarviga M-motorer och Hondas högvarviga motorer i drift jämfört med en standar 6cylindrig motor från bmw.
Hondas högvarviga motorer har med all säkerhet ventiljustering på sitt service-schema också för den delen. Och av den lilla anledningen att dessa motorer är dyra (S2000, Z3M) så föreslg jag lite drastiskt en Z3 Roadster 3.0 för det är en "enkel" motor som inte är lika dyr i drift och service.
Senast redigerat av Rensvinf (11 april 2011)

3 127 Inlägg
12 april 2011
#19
Rensvinf skrev:
Rinnegan skrev:
Rensvinf skrev:
Du missförstod mig.  Jag sa inget om att de blir sämre skötta. 
De kostar mer än personens budget och är dyra i drift jämfört med en också sportig (även om det är skillnad,) Z3 på 230 hästar. 

Så därför tycker jag en Z3 3.0 är ett bra alternativ.  Hårt trimmade motorer är ju dyra i drift och service.
Jag förmodar att Hondas högvarviga motorer ska justera ventiler och dylikt precis som BMWs M-motorer och det är inte alltid kul med en servicenota på över 10k.

Jag äger själv en Z3M för övrigt så jag dissar inte den bilen i sig, den är tvärt om helt fantastisk - men samtidigt får man ju vara realist i någon mening. Om pengarna knappt räcker till bilen så är det förmodligen fel bil.

Inte dyrare än vanligt. Finns gott om folk som åker omkring med hårt trimmade motorer som oftast håller riktigt bra.

Har t.om nyss inhandlat en rätt radikal smallblock V8'a som ligger på cirka 940 - 960hk, och har hållit i 12 år nu utan problem överhuvudtaget.

Då BMW M-motorerna är trimmade från fabrik, samt att Honda's motorer även kommer från fabrik som de gör, så tror jag inte att de håller sämre än motorer som har mindre kraft i sig. Honda är kända för just varv-villiga, ettriga små motorer som går i ur och skur, samt även V-TEC.

Citatet du syftar på säger att hårt trimmade fabriksmotorer är dyra i drift och service.  Det är väl sant?
Det är långt mycket dyrare att hålla en av BMWs högvarviga M-motorer och Hondas högvarviga motorer i drift jämfört med en standar 6cylindrig motor från bmw.
Hondas högvarviga motorer har med all säkerhet ventiljustering på sitt service-schema också för den delen. Och av den lilla anledningen att dessa motorer är dyra (S2000, Z3M) så föreslg jag lite drastiskt en Z3 Roadster 3.0 för det är en "enkel" motor som inte är lika dyr i drift och service.

Ventiljustering tar ca 60 min och man gör det även på gamla Volvo 240 och dylika härkar.
Oljan är lite dyrare till en M-motor än standard maskinen men om det är de små kronorna det faller på ska man nog inte skaffa bil.



Sök