4555
Sök

Problem med slutsteg samt ljustering av högtalare

100 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#1
Nu är de såhär att jag börjat fixa till ljudet i grannens bil lite som jag håller på att låna då framsystemet inte ens hörs pga 6.9or i hatthyllan. (Dom spelar men blir överröstade)
De är då ett framsystem, Infinity Reference som består av en 5.25" i varje dörr samt diskant på varje sida, som är kopplat i varsitt tillhörande ?mellanregister? och sen bak på slutsteget som också är infinity 5 kanaligt tror jag de var, sitter även 2 st 6.9or i hatthyllan som går på steget samt en 12" alpine SBE eller va dom nu heter(typ dom vanligaste).
Så redan där är det ju kört att få in allt så det blir rätt ljusterat?
Då tänkte vi göra en fuling att koppla basen bryggad på rear då såklart, sen köra framsystem på vänstra portarna och 6.9or på högra portarna i front på steget så man på så vis kan ljustera höger och vänster men det fanns inte på stereon, så for till mig och hämtade ett till slutsteg som vi skulle koppla basen på, drog +, REM, Jord och lågnivå till det men det blinkar bara till sen stängs de av, notera att det inte går i protect läge utan bara stängs av direkt efter lampan blinkat till, men det funkar i en annan bil.....
Där gav vi upp för dagen....
Skulle vara skönt att få i ett till steg men vad kan vi annars göra?
*Koppla om så framsystemet går på stereon, då borde 6,9or och bas kunna gå på steget?
*Dra nytt slutsteg till basen, vilket inte går så bra.
*Byta stereo och koppla så vi kan ljustera via faden mellan höger vänster?
Det är väll typ dom lösningarna vi har ifall det inte löser sig med steget.
Men nu är frågan, varför gör steget som de gör? Har tänkt gå ner och kolla över jorden men den ska inte vara dålig, sitter på samma ställe som till andra steget och det funkar hur fint som helst?
Och det vi vill få ut av de är att vi separat kan ljustera framsystemet från baksystemet så man hör något fram också, samt att inte basen ska vara kopplat så den får diskant.

Har sökt men inte hittat något i varken forumet eller google
Och säkert glömt nämna något också, tacksam för svar!
//kim4

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2011
#2
Kör 5,25orna på front, 6x9orna på rear och basen på sub på steget sen så får du justera nivåerna med gain/level på steget eller fader i huvudenheten.

Sen en liten detalj, 5,25orna och diskanterna är kopplade till ett delningsfilter, inte ett mellanregister. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

100 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Kör 5,25orna på front, 6x9orna på rear och basen på sub på steget sen så får du justera nivåerna med gain/level på steget eller fader i huvudenheten.

Sen en liten detalj, 5,25orna och diskanterna är kopplade till ett delningsfilter, inte ett mellanregister. wink

Okej ska kolla hur det ser ut på steget strax smile
Ja så hette de ja! tappade ordet haha big_smile
Tack för svar smile

77 Inlägg
14 april 2011
#4
det där med att steget bara blinkar till kan vara det som jag berättade att rem från stereon inte orkar skicka till bägge pröva slita ut det första steget och bara koppla in det andra funkar det då så måste du sätta relä osv osv som jag har gjort bara höra av dig i helgen om det är så att du vill komma och kika hur jag har gjort smile


100 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#5
JoJJ3Wikstrom skrev:
det där med att steget bara blinkar till kan vara det som jag berättade att rem från stereon inte orkar skicka till bägge pröva slita ut det första steget och bara koppla in det andra funkar det då så måste du sätta relä osv osv som jag har gjort bara höra av dig i helgen om det är så att du vill komma och kika hur jag har gjort smile

Jo ska prova de nu smile
Men vart likadant i Jennys bil som de är för mig nu, med samma steg alltså
Men i Kinas och min 245a funka de hur fint som helst, med kabel från OK! wink haha
Ser väll om man hittar nå kul nu....
Det kan jag absolut göra iaf, alltid kul o se smile

77 Inlägg
15 april 2011
#6
jodå bara att höra av sig smile


100 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#7
Mätte batteriet igår och det låg bara på 1,3 volt så nu har han inhandlat nytt batteri, och nu är de nästan likadant iaf
Infinity steget går igång men det andra lyser bara lite svagt, även om jag bara kopplar in just det steget.....
Varför vill de inte igång som jag vill?!
Tycker ju remoten borde palla bara de steget?
Och som sagt, + och jord har den ju, och det sitter....
Blir tamef*n galen sad

*EDIT* Har mätt nya batteriet också, lågg på 12.9 volt när bilen var av, 13,7 eller nått när den var på
Funderar på om kolen i generatorn kan vara slut, men tycker fortfarande de ska orka igång med steget eftersom det finns ström, jord, och remoten tycker jag ska palla de? Den är ju iofs skarvad en gång(förutom baki stereon), men den orkar ju igång med andra steget....
Senast redigerat av kim4 (15 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2011
#8
Steget kan vara kasst om du har försökt få igång det med ett så klent batteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

100 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#9
Mjo men de fula är ju att de fortfarande funkar i andra bilar, så tycker ju de borde vara nån kabel?
Får prova byta remote eller nått, det är den enda ja kan tänka mig är för dålig i nån skarv
För liten är den då inte då de är en högtalarkabel....


Sök