2245
Sök

Mystiska elfel Chevrolet Trans Sport -02

4 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#1
Har fått några skumma fel på min Cheva Trans Sport -02:a som gått 12000 mil.

Det hela började med att vi åkte till stormarknaden och handlade, inga som helst problem med bilen förutom att ett hjullager låter lite och måste bytas inom snar framtid, men funkade perfekt annars.

När vi kommer ut och skall åka hem så startar inte bilen, vi hade fulladdat batteri och alla lampor och dylikt fungerade som vanligt, men det hände ingenting när jag vred om nyckeln.

Efter att ha konsulterat diverse forum och liknande testade jag bygla kontakten vid relät till startmotorn och vips så gick bilen igång. Bytte sedan detta relä och bilen startar och går som den ska.

Däremot så har det uppkommit en massa följdfel efter detta. Bland annat visas en symbol av bilen med ett hänglås över på "message central" displayen. Har vad jag förstår något att göra med nycklar och passkey systemet? Har för övrigt testat använda båda mina nycklar till bilen och samma fenomen med bägge.

Sen så tänds inte lamporna som dom ska, halvljuset går överhuvudtaget inte att vrida på, och instrumentbelysningen tänds inte men man hör då och då ett knäppande och knastrande ljud bakom instrumenteringen. Normalt så tänds ju automatiskt dimljusen/bakljusen istället för halvljus på denna bil, och det kan man ibland få igång genom att trycka på knappen för dimljus, men det kan lika gärna slockna efter ett tag. Jo och vrider man på halvljuset så dimmas övrig instrumentbelysning ner, radion och prnd321 lamporna (det enda som lyser på panelen).

Jag är lite inne på jordfel någonstans. Men att allt detta dök upp efter att vad det verkar som relät till startmotorn gick sönder gör mig lite förvirrad.

Bytte till ett standardrelä från MECA då det skulle gå precis lika bra enligt personalen där som fick titta på det gamla startreläet. Min fundering är om det kan ge dessa elfel då det inte är original. Det funkar ju att starta med?

Hoppas någon kunnig person kan ge mig några ledtrådar innan jag lämnar in bilen på någon verkstad.

Kan måntro det dåliga framhjulslagret orsaka jordfel som kan ge dessa symptom eftersom lagret sitter i navet som även innehåller abs och antispinn givare? Fast då borde ju tcs eller abs lampan tänts tycker man.

mvh Kalle

440 Inlägg
10 april 2011
#2
Hej!

Har du chip på din nyckel till tändningslåset? Sitter i sådana fall en liten resistor på nyckeln, om du har det så kanske du borde köpa en ny nyckel (behöver ej kodas om) och därefter återställa reläet till original.

Kan även sitta kodchip eftersom det är en nyare årsmodell, då måste denna programmeras tyvärr.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

4 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#3
Tror det är det, det står PK3 (=PassKey 3 system) på nyckeln. Men det är likadant med extranyckeln. Inte kan väl båda nycklarna oberoende av varandra ha gått sönder samtidigt? Kan ju iofs vara nåt med tändningslåset kanske? Men det känns lite skumt att allt ska börja samtidigt. Och om det skulle vara t.ex. startspärr el liknande som tjorvar, eller nycklarna, så skulle väl bilen inte gå igång med byte av relä?

4 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#4
Uppdaterar tråden lite. Det största felet just nu är ju inte att hänglåsbilden visas på meddelandedisplayen.

Det största felet nu är ju att inga yttre lampor samt varningsblinkers fungerar. Varken parkering, hel eller halvljus och inte bromsljus heller. Däremot fungerar blinkers höger och vänster, men som sagt inte varningsblinkers. Ibland kommer det ett knäppande/knastrande ljud från någonstans under instrumentpanelen då man vrider på knappen för lysena eller varningsblinkersen, men inte alltid.
Jag lyckades sporadiskt få igång extraljusen idag genom att skruva av och åt en jordning till dessa, och i samband med detta förstärktes det knastrande ljudet under instrumentpanelen då man vred på lysknappen. Sitter det måntro någon anordning som kontrollerar lamporna där under panelen?

Är som sagt lite lur på om det är ngt jordfel någonstans, har kollat varenda säkring och dom är hela. Har även haft lös kablar från diverse jordpunkter runt batteriet och säkringscentralen samt även från den yttre pluspolen (inte batteriets poler). Bytte dock för någon vecka sedan en 10A säkring som var trasig och jag visste inte då vad den hörde till men med lite forskning verkar den ha nånting att göra med halvljusen (den sitter inte i bilens original säkringsdosa utan är kopplad på sidan om, troligen någonting gjort i sverige för automatiska halvljus, det sitter ett par relän samt en säkringsbox enbart för dessa bakom den ordinarie säkringsboxen under huven).

Har felsökt som en galning men hittar ingenting än så länge, hoppas någon kunnig person här kan ha ett svar.


Sök