2315
Sök

Vad behöver jag för att kunna använda dessa tändkablar?

55 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Riktigt gamla men nya. Jag känner inte riktigt igen den där typen som saknar tändhattar; vad behöver jag för att kunna använda dem?

http://dl.dropbox.com/u/7134990/rekord/opelt1.jpg

http://dl.dropbox.com/u/7134990/rekord/opelt2.jpg

Har mailat Regale i Partille men inte fått nåt svar, de tror nog att jag är helt dum i huvet... lol
Senast redigerat av TheStoryteller (18 april 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 april 2011
Är väl "bara" att flytta över "tändhattarna" från de gamla kablarna eller köpa nya? Ser för övrigt ut som standard-tändkablar, typ såna som var vanligt förekommande till o med slutet av 70-talet, dvs oavstörda...
Hade en Opel Ascona B som första bil, o till den köpte ja tändkabel på löpmeter o dona o fixa med anslutningar/hattar, funkade bra:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

55 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Är väl "bara" att flytta över "tändhattarna" från de gamla kablarna eller köpa nya?

Ja jag var väl otydlig, men det är precis det jag vill göra: köpa nya. Har dock ingen koll på vad jag ska ha; de enda jag kommit i kontakt med tidigare är såna vinklade med skruv i som man har till gamla mopeder.

Var hittar jag såna raka som jag behöver? Och hur fungerar det med själva anslutningen mot kabeln, ska de skruvas fast eller?

55 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
OK, jag gjorde det jag borde gjort från början: testade lite!

Det jag inte fattade från början är att "klamman" som syns längst ut på kablarna var avsedd att tryckas fast direkt på tändstiftets gänga. Det som behövdes var alltså ingen traditionell tändhatt utan snarare en "gummituta". Jag provmonterade, provkörde lite och allt funkade jättebra. Sen slog jag igång radion och det gick inte alls!

Här insåg jag att jag behövde avstörda tändhattar; och eftersom varken Biltema eller Mekonomen hade lösa sådana så åkte jag in på Proffs Bildelar; och han hade avstörda raka med bakelit-look för 24 kr/st. Bort med kopparklamman längst ut på kablarna och monterade de nya tändhattarna - bingo, allt funkade som det skulle inklusive radion!

Sök