Fjärrstyrt C-Lås på Sierra

Adder Adder
1 december 2006 · 972 Inlägg

Köpte till en dosa för att kunna fjärrstyra c-låset på min sierra men vart inte riktigt som jag tänkte mig. Den enheten jag köpa "triggar" så att de ger en spänning på +/- 12 sen inget mera. Vid öppning och låsning. Men Ford har konsruerat de så att de alltid ligger spänning 12 v på hela tiden. Och när man kortsluter den kretsen då låser den låser upp var annan gång. Finns de något sätt jag göra så min fjärr enhet funkar med org c-låset ? Något som kan komma på ett smart sätt och kring gå de ? Hade tänkt att använda mig av ett relä men finns de nått smidigare sätt ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Berry Audi/Wv mek
1 december 2006 · 148 Inlägg

Det enklaste är nog som du säger att använda ett relä! skulle jag ha gjort iaf!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Adder Adder
1 december 2006 · 972 Inlägg

Kör nog på de också, men läste på ett ford forum där andra hade fråga ang de och som jag fatta de triggar orginal c-låset på plus störm så ska testa lite mera och se om jag får till de annars blir de ett relä..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Ripley333
15 januari 2007 · 638 Inlägg

jag har samma problem. får väll köpa ett relä. var kan man göra det och är det något speciellt man letar efter? några siffror man bör ha kåll på?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
Adder Adder
15 januari 2007 · 972 Inlägg

Jag körde med ett helljusrelä och de funka super..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
twin_cam Smålänning
15 januari 2007 · 7 877 Inlägg

En liten offtopicfråga, men vart köpte du dosan?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Adder Adder
15 januari 2007 · 972 Inlägg

twin_cam skrev:
En liten offtopicfråga, men vart köpte du dosan?

http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1133206163

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Ripley333
16 januari 2007 · 638 Inlägg

men behöver man ett relä för öppningen och ett relä för stängningen för det är väll en NO och en NC brytare??

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
Adder Adder
16 januari 2007 · 972 Inlägg

Ripley333 skrev:
men behöver man ett relä för öppningen och ett relä för stängningen för det är väll en NO och en NC brytare??

Beror väl hel på hur ditt c-lås funkar ? Mitt fungerade som så att fick jag minus på någon av kablarna så låste resp. låste den upp. Så med relät låste jag och låste jag upp med samma knapp/vilken som..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Reakan
13 juni 2007 · 97 Inlägg

Nån som vill ge en mer detaljerad beskrivning på hur en installation av fjärrstyrning på sierra går till? Har inte mkt koll på bil el men skulle va kul med fjärrstyrning på sierran. big_smile

Adder Adder
13 juni 2007 · 972 Inlägg

Reakan skrev:
Nån som vill ge en mer detaljerad beskrivning på hur en installation av fjärrstyrning på sierra går till? Har inte mkt koll på bil el men skulle va kul med fjärrstyrning på sierran. big_smile

De som är på Sierror är att de är minus styrt. Dvs jordas en kabel låser den, jordas den andra kabeln så låser den upp bilen. Så de som är kruxet är att hitta ett enhet som funkar så. de jag gjorde var att fixa ett relä vilket gjorde att tröck jag på en knapp. Lås eller låsa upp de spela ingen roll så gjorde den de som den inte var. Dvs var de låst så låste de upp och tvärt om. Xakt vilka kablar de är synns lätt. Sen beror ju helt på hur enheten funkar som du köper..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Reakan
20 juni 2007 · 97 Inlägg

Okej. Skulle ett helljus relä på 12V/30A från jula fungera? Om jag har ett relä låser jag och öppnar med samma knapp, men om jag har 2 reläer kan jag låsa med ena och öppna med andra knappen? (bara kollar så att jag är med) Hur gör man fär att få en blinknikng (bekräftelse) på att man låst, varningsblinkersens kablar eller hur får man det? Är startfjärren svår att koppla in om sån ingår i paketet jag köper?

Adder Adder
20 juni 2007 · 972 Inlägg

De funkarar utmärkt tror jag. Men de andra går ju inte riktigt. Ett relä har ju samma funktion som 2 st.. Dvs du kan ju inte "jorda" på nått sätt som c-låset funkar på en Sierra. Ang bilnkning och startfjärr vet jag ej. Vet iallafall att i danmobilitys c-lås kit ingår de ej..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Reakan
20 juni 2007 · 97 Inlägg

Okej, men är väll mest ute efter fjärrstyrningen, funderar på samma som dig http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1133206163 vilket verkar både bra och prisvärt. Jag har ju redan ett centrallås, kan jag ansluta till det eller lär jag använda dom nya motorerna? Har inte du installerat det på en sierra Adder? Hur gjorde du då? Blinkade dina lampor till när du låste/låste upp eller hade du bara låsning utan blinkning?

sir_daniel www.kudoz.se
21 juni 2007 · 3 802 Inlägg

har sådant centrallåsmonterat i min civic och funkar kanon, lätt att koppla in och funkar klockrent.

Adder Adder
21 juni 2007 · 972 Inlägg

Reakan skrev:
Okej, men är väll mest ute efter fjärrstyrningen, funderar på samma som dig http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1133206163 vilket verkar både bra och prisvärt. Jag har ju redan ett centrallås, kan jag ansluta till det eller lär jag använda dom nya motorerna? Har inte du installerat det på en sierra Adder? Hur gjorde du då? Blinkade dina lampor till när du låste/låste upp eller hade du bara låsning utan blinkning?

De jag gjorde var att istället för att koppla in motorer tog jag ett relä och skarva in den till "låset" har för mig de var en vit och gul kabel. Sen funka de. Men brydde mig inte att koppla in blinkersen då de inte fanns nått lätt sätt att göra de..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
bumpe Lastbilsmekaniker
21 juni 2007 · 3 878 Inlägg

Reakan skrev:
Blinkade dina lampor till när du låste/låste upp eller hade du bara låsning utan blinkning?

Hej, just blinket brukar ju skötas av larmenheten vilket inte finns i detta fall. Men det går ju att lösa bara man e lite jävlig på att löda och konstruera tongue

Reakan
2 juli 2007 · 97 Inlägg

Okej, ni som kopplat kan ni även öppna dörrarna med vanliga nyckeln som tidigare? Eller enbart via fjärr?
Kan ett larm som ger ström 12v+- 2v fungera med en sierra? För en sierra låser/låserupp enbart på minus ju ?

Senast redigerat av Reakan (2 juli 2007)

Cabelguy_ Drifttekniker/Epelektriker
19 april 2011 · 29 Inlägg

Kopplade in fjärrstyrning på min cossie idag, behövs ju inget relä.

Det är ju två olika styrningar en för att låsa och en för att öppna.

Vit och gul kabel.

Koppla bara matningen till styrboxen (+/-) och dra upp sändaren.

Sen har man ju oftas två kanaler som kallas för unlock och lock

Varje kanal har ju tre kontakter, då kopplar du in jord på kontakten som är benämmd NO
och drar en kabel från Com kontakten och skarvar ihop den med en av kablarna (vit eller gul) i dörren,
Då har du fått en av funktionerna igång, sen gör du bara samma med andra kanalen och skarvar in dig på den andra kabeln i dörren...KLART!

Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossin" (1990)
Ford Ranger Custom "Rankon" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang