7487
Sök

Bygga en "test rigg"

Speed FMK
849 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
Fick preis nu hem mina "nya" basar som jag köpte av en kompis. Han hade testat basarna och de funkade men han var inte säker på om stegen funkade som de skulle så jag tänkte bygga en testrigg. Har nu några frågor angående riggen.

Riggen är tänkt att se ut såhär:

http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/rigg.jpg

Dvdn kopplas med rca till stegets rca ingång. Högtalarna kopplas som vanligt. JAg lånar pappas fritidsbatteri och kopplar på steget.

Mitt problem är vart jag ska koppla remoten. Så min fråga är vad remoten är för slags ström? Är det en konstant ström? 5 eller 12v? Vad använder jag för att enklast simulera en remote.

Ska tillägga att jag inte har någon bilstereo att testa med.

Mvh Ludde

Rörkrökare
575 Inlägg
1 januari 2007
bara brygga remoten till + så ska steget funka!

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

Speed FMK
849 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
säker på att remoten ska va 12v då? vill ju inte bränna mina 2 nya coustic 460u steg xD

Mvh Ludde

Med lem
768 Inlägg
1 januari 2007
Hej du, du kan gott koppla en + direkt från batteriet till remoten.  Men tänk på att sjunker batterispänningen för mycket kan stegen bete sig konstigt. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Rörkrökare
575 Inlägg
1 januari 2007
japp fick brygga de på en kompis steg pga hans remote funkade inte i huvudenheten.. så jag är säker på de:D

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
med lem
1 925 Inlägg
1 januari 2007
simeboy skrev:
japp fick brygga de på en kompis steg pga hans remote funkade inte i huvudenheten.. så jag är säker på de:D

tror jag vet varför han remote inte funnkade,, fråga på msn om du vill ha svar :p

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

4 554 Inlägg
1 januari 2007
brygga remote och 12v till batteri+ gnd till batteri-, sen kopplar du in högtalarna och sen sätter du en metallpinne, spik eller nått i rca kontakterna coh håller i dom.. då hör du om dom funkar.. då ska dom brumma i 50hz...

Speed FMK
849 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Oki smile tackar allihopa. Blir att slänga ihop test riggen i eftermiddag och hålla tummarna.

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
2 januari 2007
Tänk bara på det som robininFOCUS skrev, om batterispänningen blir för låg så kan steget ta stryk. Håll koll på spänningen om du vet att du har testat en hel del, har du tillgång till en laddare så kan du koppla in den medan du testar.

Men om du bara ska testa lite grann så behöver du inte tänka på detta.

Speed FMK
849 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
ok. jag testade nu att koppla in det precis. Någon sa att steget kunde bete sig konstigt om det fick för lite ström och konstigt betedde det sig minst sagt. När jag kopplade in allt lyste ingenting alls. Alla lampor släckta. Jag drog ur minus polen på batteriet, började rackla med säkringen lite. Då börjar steget lysa och lampar tonar snabbt ut då ingen ström är kopplad. Jag kopplar in minus polen igen men fortfarande ingen lampa som lyser. Drar ur minus igen och då lyser det en stund tills strömmen i steget e slut. Har någon nån aning om vad det är som är fel? Är det för lite ström i batteriet?

Är det risk att man bränner något om man kopplar laddaren direkt på steget istället? För laddaren borde ju ge ström ordentligt för att kunna driva steget eller? Eller gör jag bättre i att koppla batteriet som vanligt o sen laddaren på batteriet?

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (2 januari 2007)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
2 januari 2007
Laddaren kan du inte sätta på steget direkt då knäcker du det om något. nä utan koppla laddaren på batteriet och från batteriet till steget. Ett steg vill ha jämn och fin ström och det ger inte laddaren. Och bara för vetandet skull så orkar en laddare inte driva ett steg, eller inte alla.
Senast redigerat av _TiNcO_ (2 januari 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Med lem
768 Inlägg
2 januari 2007
Ajaj. Har du en multimeter? Skaffa en sån o mät över polerna. Håll koll, så spänningen (Volt) inte sjunker under ca 10V.  Kolla så + ligger rätt in i steget. Använd samma dimension på kablarna på både + & -.  Det är lätt att få glappkontakt om man inte kör med riktiga batteriskor, detta gäller även steget. Inte bara hålla imot kabeln o testa. Skruva fast grejerna ordentligt. /Robin

Speed FMK
849 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
robininfOCUS skrev:
Ajaj. Har du en multimeter? Skaffa en sån o mät över polerna. Håll koll, så spänningen (Volt) inte sjunker under ca 10V.  Kolla så + ligger rätt in i steget. Använd samma dimension på kablarna på både + & -.  Det är lätt att få glappkontakt om man inte kör med riktiga batteriskor, detta gäller även steget. Inte bara hålla imot kabeln o testa. Skruva fast grejerna ordentligt. /Robin

Har tyvärr ingen multimeter man jag ska fan ta o gå ner o köpa mig en imorgon. har behövt en länge tongue. + Ligger rätt in i steget. Har tyvärr inga kabelskor och steget är ltie skumt uppbyggt så jag vet inte hur ja ska få kontakten till att sitta bättre. Ska fixa upp bild så jag kan visa er hur det ser ut. Samma dimension är det på båda nu. Har skruvat fast allt och ska snart göra ett nytt försök.

Mvh Ludde

Med lem
768 Inlägg
2 januari 2007
Ja, multimetrar är mycket bra att ha när man handskas med elgrejer. Kolla spänningen först!

Speed FMK
849 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Testade nu med lite bättre kopplingar och ett bättre laddat batteri och det funkade med båda stegen big_smilebig_smile. Extremt tack till alla som hjälpt mig. Annars hade jag aldrig lyckats tongue

Ska dock köpa en multimeter ändå. Skadar inte när man har bil tongue

Mvh Ludde

Sök