Byta ut Ltt till en fulltrycks turbo 940

K_Lindell
8 februari 2008 · 104 Inlägg

Hej!
jag vill byta ut min Ltt till en fulltrycks turbo men skulle vilja ha lite tips på nån bra turbo, ev större spridare, ett bra chip osv.

tacksam för svar
Mvh

Volvo Knugen The one and only
8 februari 2008 · 1 091 Inlägg

Det räcker att byta tryckklockan som sitter på turbon för att det ska bli en fulltryckare då det är allt osm skiljer LTT från fulltryckare.. Så om du inte ska ha värre turbo än en fulltryckare så behöver du inte byta hela turbon wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
K_Lindell
8 februari 2008 · 104 Inlägg

hur fungerar det med Wastegaten det ser ut som den är integrerad i turbon.. den ska väl sitta på utsidan av turbon annars intesant? dumpen e oxå integrerad eller e jag helt ute och cyklar ??

Sharky
8 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Du vill alltså göra mera än att göra om den till en fulltryckare eller?

/Göran

K_Lindell skrev:
hur fungerar det med Wastegaten det ser ut som den är integrerad i turbon.. den ska väl sitta på utsidan av turbon annars intesant? dumpen e oxå integrerad eller e jag helt ute och cyklar ??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PsychoPsycho gymnasist, teknisk linje
8 februari 2008 · 32 Inlägg

K_Lindell skrev:
hur fungerar det med Wastegaten det ser ut som den är integrerad i turbon.. den ska väl sitta på utsidan av turbon annars intesant? dumpen e oxå integrerad eller e jag helt ute och cyklar ??

ja nåt sånt. är itne så insatt i turbo, men bredvid den turbin som drivs av avgaserna sitter en ventil som  (om jag har fattat det rätt) öppnas när trycker blir för högt så att agaserna tar en genväg förbi turbinen=mindre snurr på turbon wink på en b230fk alltså. men detta är bara mina egna antaganden efter att ha bytt en sån turbo på en 940. nån bättre vetande får rätta mig om jag har fel

inge gnäll! öppna spjäll!
bluelight turboabstinens
8 februari 2008 · 442 Inlägg

K_Lindell skrev:
hur fungerar det med Wastegaten det ser ut som den är integrerad i turbon.. den ska väl sitta på utsidan av turbon annars intesant? dumpen e oxå integrerad eller e jag helt ute och cyklar ??

Wastegaten brukar vara integrerad i turbon i originalprylar och vissa eftermarknadsprylar, dvs en tryckklocka.

Dumpventilen har jag ingen aning om, integrerad? Den sitter väl på tryckröret efter spjället bara, som vilken som helst.

ocertifierad klåpmekare
K_Lindell
8 februari 2008 · 104 Inlägg

ok för jag har en b230fk motor i och jag vill ha möjligheten att göra mer än bara ha en fulltryckare..
jag har kollar lite på BSR på chip till 940 och i steg 2 får man en wastegate med oxå och jag tänkte direkt att jag måste byta turbon om jag ska ha nån användning av tillhörande wastegate eftersom min är integrerad. för att kunna få bättre effekt.

Senast redigerat av K_Lindell (8 februari 2008)

945TurboMS
8 februari 2008 · 261 Inlägg

K_Lindell skrev:
ok för jag har en b230fk motor i och jag vill ha möjligheten att göra mer än bara ha en fulltryckare..
jag har kollar lite på BSR på chip till 940 och i steg 2 får man en wastegate med oxå och jag tänkte direkt att jag måste byta turbon om jag ska ha nån användning av tillhörande wastegate eftersom min är integrerad. för att kunna få bättre effekt.

Har inte med saken att göra.... Det är bara spjället som sitter intergrerat, inte själva tryckklockan!
Det går jättebra att uppgradera bara själva klockan till en hårdare typ BSR, snik är att gå till skroten å köpa en klocka från en fulltryckare.

Och till ovanstående talare, både mitsu och garret aggen som sitter på 940 har en återcirkulerande dump inbyggd i turbon.  Även andra volvo turbos har det, vet dock inte så noga vilka!

K_Lindell
9 februari 2008 · 104 Inlägg

Ok om jag nu väljer att köpa en ny turbo, e det nån som har några tips på vad man ska ha för turbo ?
och behöver man byta ut någe mer tex spridare ? några bra tips på spridare?
har hört lite om 16T, 17T, 18T vad är det för skillnad på dom ?

stocken
6 mars 2008 · 1 Inlägg

tycker du ska satsa på en holset HX55:a wink
o en bränsle trycks regulator så får du säkert ut en 900+++ hästar..
Hehe,, men helt seriöst så kommer du nog ganska långt med att bara chippa o byta tryck klocka till en av ronnys från fulltryckarna..
Sen ett chip på det så har du iaf kommit en bit på vägen.

tulle1
7 april 2008 · 9 Inlägg

Va e d för skillnad på fjädrarna i wastgaten mellan ltt & ftt? är ftt:s hårdare eller. Tänkte göra samma sak
mvh jocke

Sharky
8 april 2008 · 10 287 Inlägg

Hårdare fjäder = mera motstånd = öppnar för högre tryck. Så svar ja.

Man kan också loppa dit en fjäder utanpå klockan om man vill snika.

/Göran

tulle1 skrev:
Va e d för skillnad på fjädrarna i wastgaten mellan ltt & ftt? är ftt:s hårdare eller. Tänkte göra samma sak
mvh jocke

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tulle1
8 april 2008 · 9 Inlägg

Tackar för det:) ska testa det;) men det är inga inställningar i övrigt man måste göra samtidigt? tänkte på soppa  å sånt?

mvh jocke

Sharky
9 april 2008 · 10 287 Inlägg

Nix.En LTT har likadan progamvara som en FTT.
/Göran

tulle1 skrev:
men det är inga inställningar i övrigt man måste göra samtidigt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tulle1
12 april 2008 · 9 Inlägg

Härligt! Då är det bara att ge sig ut å skruva:D

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
28 april 2011 · 125 Inlägg

Bump typ tongue

Jag har en 95-a ltt, med ECC (inkl. AC  som sitter breve turbon.. ) Jag vill byta upp mig till 15-19T turbo.. Någon bra & billig turbo?
Samt då, spridare till detta?
nått bra chip ?
Waste gate?
eventuellt speciall byggt grenrör?
och down pipe tongue

Kan man  få hjälp med att få ett "fint" paket med grejer så man kan handla & landa på typ 210-300 hk. kanske mer.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang