Dånande ljud höger framhjul (s60)

Hoffmeister2
28 april 2011 · 467 Inlägg

Hej.

Nu tänker ni säkert att det är hjullagret, men det tror inte jag.

Det gäller min s60 -01
Det låter bara när man stannat och sen gasar iväg långsamt igen. det lixom dånar från höger framhjul. Ungefär som hjullagret skulle va riktigt dåligt. Fast det låter bara ibland, och då endast upp till kanske 15 kmh. Och bara när man bromsat till stillastående och sen åker iväg långsamt. Då är det som ett dånande ljud som uppstår. Men gasar man lite mer så försvinner det. Eller om man bara fortsätter köra långsamt så slutar det oxå. Det är dom första 5-10 metrarna som det låter

Vad kan detta vara??

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
kenth66
28 april 2011 · 1 212 Inlägg

kolla upp bromsoket.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Hoffmeister2
28 april 2011 · 467 Inlägg

Vad menar du? Vad kan ha hänt med oket?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
kenth66
28 april 2011 · 1 212 Inlägg

oket sitter inte ordenligt fast, kolvarna går trögt så beläggen ligger ann en stund. det kan även vara en jäkla massa smuts efter vinterns körning. tag loss hjulet tvätta rent med högtryck. testa denna enkla lösning, försvinner inte problemet så ligger det i ett lager.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Hoffmeister2
28 april 2011 · 467 Inlägg

Ok ska testa.

Men när ett lager pajar så låter det väl i högre hastigheter också? Detta låter ju bara i upp till typ 20 kmh ungefär. Sen hörs det inget..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
kenth66
28 april 2011 · 1 212 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Ok ska testa.

Men när ett lager pajar så låter det väl i högre hastigheter också? Detta låter ju bara i upp till typ 20 kmh ungefär. Sen hörs det inget..

behöver inte vara så. inre drivknut kan vara på väg att bli utsliten... kör på att kolla upp allt det enkla först.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Hoffmeister2
28 april 2011 · 467 Inlägg

Var precis ute o plågade bilen. Körde runt runt åt båda hållen. Gasade, bromsade. Körde 70 och svängde över hela vägen.... Inte ett jävla ljud nu. Drivknutar och lager slutar väl inte bara att låta för att sedan låta igen när som helst...??

Vad kan det vara som tydligen bara låter ibland/sällan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang