2233
Sök

Ford Fiesta: Säkring går till stereo hela tiden. Jordfel?

22 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Hej!

I min lilla Fiesta bytte jag ljudsystem, drog nya högtalarkablar, ny antenn + kabel och ny huvudenhet. Den gamla huvudenheten var en relik från det tidiga nittotalet men funkade. Så jag kapade kablarna från den (Ström + jordkabel) och på med nya kabelskor och kopplade in den nya huvudenheten.

Men trots detta funkar inte huvudenheten, efter lite felsökning kom jag fram till att säkringshållaren på strömkablen var sönder, bytte den men den håller bara i ett par sekunder efter att jag slagit på strömmen innan säkringen går igen. Testat med starkare säkring men inget håller och det kommer ju ingen ström till stereon så nu har jag frågan om det är jordningen som är felaktig? Eller bara enklare att dra en ny strömkabel?

Tack för ordet!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (17 april 2011)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2011
Hur stor säkring har du och har du testat att koppla loss kabeln från stereon? Går säkringen ändå så är väl kabeln skavd nånstans så det blir kortslutning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

22 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Sist så satte jag dit en 30 ampere men den gick den med. Går bara när stereon är i kopplad inte annars.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
17 april 2011
Dem sitter inte fel då? Har du isolerat kabelskorna?

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Forummoderator
18 315 Inlägg
17 april 2011
Hade ett "liknande" problem förra veckan när den urgamla radion i min W124 byttes ut mot en 45*4 watt mp3-stereo (På pappret alltså...) och den startade och la av efter ca 10-40 sekunder. Märkligt men jag drog ny fräsch jord och det fungerade klockrent. För säkerhets skull blev det en ny matning igår. Fungerar nu ännu mer perfekt... Bättre göra detta relativt enkla ingrepp än elda upp nåt i elsystemet?

Elteknikern /// Alexander

Duktiga mängder eltejp runt allt som ev. kan blottas rekommenderas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
jok3: Nej har kopplat rätt enligt beskrivningen och isolerat. Men tack ändå!

Dieselsmurfen: Ska dra nu jord i veckan, jorden ser inte sådär jätte perfekt ut. Tack för hjälpen!

22 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Hej igen!

Drog ny strömkabel direkt från batteriet och kopplade in i huvudenheten, trots detta går säkringen på sladden ändå. Är det fel på huvudenheten?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 april 2011
Troligtvis ja. Testa med en annan huvudenhet så märker du vilket. (eller testa huvudenheten i en annan bil)
Senast redigerat av henke_99 (19 april 2011)

22 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Får nog bli en ny huvudenhet smile Tack för svaret!

22 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Behöver hjälp igen!

Nu har jag köpt ny huvudenhet, dragit en kabel direkt från batteriet och ny jordkabel. Men trots detta funkar den inte! Någon som vet varför?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2011
Vad händer nu då? Och hur är det kopplat på iso-kontakten?

Om säkringen fortfarande går så testa att koppla ur högtalarna o se om stereon funkar då.

Forummoderator
18 315 Inlägg
27 april 2011
henke_99 skrev:

Om säkringen fortfarande går så testa att koppla ur högtalarna o se om stereon funkar då.

Ja. Koppla in stereon utan högtalarsladdar. Prova. Sen provar du en högtalare i taget... Eventuellt skulle jag överväga att prova stereon med allt inkopplat utan att skjuta in den i sin rätta placering. Kanske nåt kommer när nånstans...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:

Säkringen på sladden höll nu så det är löst, när den inte startade kopplade jag förbi säkringen på sladden också utan resultat.
Testat att bara koppla in jord, ström och antennkabel, sedan med högtalarkablarna i. Ingenting händer sad
Senast redigerat av Johansson924 (27 april 2011)

22 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Har efter noggrant läsande i instruktionsboken till huvudenheten kommit fram till att röd kabel är "ACC" och den gula är 12V/Battery och svart är jordkabel. Behövs det då 2 stycken strömkablar?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 april 2011
Johansson924 skrev:
Har efter noggrant läsande i instruktionsboken till huvudenheten kommit fram till att röd kabel är "ACC" och den gula är 12V/Battery och svart är jordkabel. Behövs det då 2 stycken strömkablar?

Det beror på om du vill att den ska starta på tändningen eller om du vill starta och stänga av den manuellt med on/off-knappen. Ska den gå via tändningen så koppla in den röda nånstans där du har tändningsström och den gula ska ha konstantström frän batteriet. Ska du sköta den manuellt så kopplar du konstantström på båda.

22 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Tack! Ska ta nya tag imorgon med detta. Återkommer med uppföljningen smile

22 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Drog en nu direktmatad strömkabel och det funkar! Till och med högtalarna funkar klockrent! Och jag kan äntligen sova gott om natten igen smile

Tack för hjälpen folk! Utan den skulle jag fortfarande suttit och stirrat på kablarna!

Sök