5862
Sök

Motor val och passform i Volvo 740.

466 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Hejsan, ja jag har tröttnat på min B230ET nu. Så står och stampar om vad jag ska slänga i istället neutral

Första tanken är ju en T5 motor, men det har ju alla andra gjort? Så känns lite som en i mängden men skoj med en sån motor ju big_smile

Men sen så kom jag på att en lite större motor som i en nissan Skyline hade ju varit häftigt ^^
Men då undrar jag om "passform" är det en för stor motor att trycka ner? Självklart är ju inte meningen att det skall vare ett orginal uttförande utan trimmas till drömmen på 800Hk? ca.

Detta är mina tankar rakt av så undrar nu om det finns nån här på forumet som kan upplysa mig om direkta fördelar?  Nackdelar och möjligheter smile

//skane

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 april 2011
Det går väl att klämma ner en hel jävla V-8 i en 740, det är väl bilprovningen som blir problemet. Du behöver ju en motor som klarar avgaskraven och är orginal när du sänker i den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

466 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det går väl att klämma ner en hel jävla V-8 i en 740, det är väl bilprovningen som blir problemet. Du behöver ju en motor som klarar avgaskraven och är orginal när du sänker i den.

OKej, ja orginal är väll kanske en fördel vid den första gången då.
Men bilen är redan idag ombyggd så den kommer gå under ombyggt fordon smile
Så är just i motorutrymmet som jag är vilsen hmm

Men då rent teoretiskt så kan man få ner en skyline motor?

//skane

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 april 2011
En skyline-maskin lär ju vara mindre än tex Cheva 350 som en del skohornat ner i 740 så det lär ju gå. Första funderingen som ploppar upp i mitt huvud är ju vilken låda man ska ha, skyline är väl 4wd?
Om du ska ha en vass turbosnurra så är det väl japanskt som gäller? Nästa fundering är hur mycket av bilen du är beredd att modda? Om du ska över 400hk lär du ju få klara problem med hållbarheten i det mesta, prislappen på en vettig bakaxel med upphäng är ju inte direkt låg.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

466 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
En skyline-maskin lär ju vara mindre än tex Cheva 350 som en del skohornat ner i 740 så det lär ju gå. Första funderingen som ploppar upp i mitt huvud är ju vilken låda man ska ha, skyline är väl 4wd?
Om du ska ha en vass turbosnurra så är det väl japanskt som gäller? Nästa fundering är hur mycket av bilen du är beredd att modda? Om du ska över 400hk lär du ju få klara problem med hållbarheten i det mesta, prislappen på en vettig bakaxel med upphäng är ju inte direkt låg.

OKej  smile

Ja låda och drivning just då som du säger 4WD är ju en fråga.. Men behöver ju inte ha 4WD iförsaj ^^
Men just låda är ju en bra fråga, ja i moddningsväg så har jag inga som helst begränsningar. Utifrån ska det se typ "orginal" men inuti så får det bli som det blir så att säga.
Ne det är inget dåligt pris på det, men inte heller en sån motor heller efter modifieringar wink
Så rent ekonomiskt är jag beredd, är mest om vad jag ska satsa på.
Men ska nog googla och ringa runt lite då just om låda,bakaxel om hur det kan lösa och iförsaj också att få tag på en motor.

//skane

Sök