Gjuta garageplatta.

Fredde_Vette JaG
17 april 2011 · 785 Inlägg

Hej.

Vänder mig till er för att få lite klarhet i mitt lilla projekt..

Har rivit ner mitt garage till skalet, och har nu konstaterat att det är asfalten som stinker..!!
Fick upp denna idag, och har nu dragit planerna vidare.

Målet är att gjuta en platta i betong samt lägga klinkers, någon gång..

Men första anhalt är platta... (Grusgolv i dagsläget)

Tanken är att ha ett garage som e kallt, men frostfritt..
Ska gå att värma upp för mek kvällar, men inte konstant varmt.

Men....

Vad gör jag härnäst?

Min ide var...

Gräva ur
Fylla upp med makadam
Padda
Lägga cellplast 100 mm
Armera
Gjuta ca 100 mm

Är detta overkill eller bara nödvändigt?

Läste att ska man ha uppvärmt så behöver man inte lika mycket cellplast??? Då värmen håller fukten borta från plattan..??!

Men igen... Tacksam för konkreta förslag.

Mvh Målarn

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
fwd
17 april 2011 · 137 Inlägg

Är ingen expert i ämnet (lärling) men alla plattor jag varit med o gjutit har det varit 300mm cellplast. Har för mig att nya byggnormer säger någonting sånt, du tjänar på att ha mer isolering. Lika bra du gör ordentligt när du lika håller på om du någon gång i framtiden bestämmer dig för att ha värme på hela tiden.

Edit;

Tidigare rekommenderades 100 mm isolering. Numera rekommenderas 300 mm (30 cm). Värmeförlusten halveras om 300 mm väljs istället för 100 mm.

http://www.husvillaguiden.se/betongplatta.php

Är ju någonting du måste tänka över själv, men du kan ju ha i baktanke att det kostar lite mer att göra plattan men det kan ju bli någonting du tjänar igen i längden.

Tänker du använda formelement eller hur har du tänkt göra formen? smile

Senast redigerat av fwd (17 april 2011)

Fredde_Vette JaG
17 april 2011 · 785 Inlägg

Hej.

Jag har redan ett garage med gjuten "ram" som
väggarna är byggda på.
Så ramen är klar.
Tänker bara på att om man ska få plats med
100 makadam, 300 cellplast, och sedan 120 betong
Då är man uppe i 520 mm golv..!!!!! Det e ju 52 cm..!!
Ska ju bara ställa bilen där ju.. Hehe
Känns lite som overkill. Men säkert rätt om man ska ha värme
där senare.
Men finns det ingen möjlighet att köra oisolerat och bara lägga
en fuktspärr under plattan?

Mvh Målarn

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Tunderbird
18 april 2011 · 170 Inlägg

Borde ju komma långt me bara 200 isolering då du inte ska köra med golvvärme.

Ska du ha lyft med? för då behöver du ännu tjockare platta

V8 Power
Ford Thunderbird "Fågel" (1994)
RD_87 Skrotsamlare
22 april 2011 · 4 031 Inlägg

Klart att det går att köra oisolerat, det har mitt garage. Men jag varnar dig det tar till semestern innan det blir varmt därinne. Jag hade 17+ ute igår & 8+ i garaget, plattan håller kylan länge. Ju mer isolering du petar in ju bättre är det men 100mm ska du betrakta som minimum.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Fredde_Vette JaG
25 april 2011 · 785 Inlägg

Nej, tyvärr inte någon lyft... Men nu är planerna reviderade..!! hehe

Blir "nog" smörjgrop på 2 x 1 meter oxå.. Men hur djup ska man göra den? Så man kan gå på knä?
För att göra den fulldjup känns lite jobbigt...

120 - 140 cm var tanken... Fel? eller bra?

Eller strunta i det och sätta in låglyft?

Massor av I-Landsproblem man har... hehe

Mvh Målarn

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
fwd
25 april 2011 · 137 Inlägg

Vill du inte ha fullt djup så ställ dig på knä och be någon mäta ut en lämplig höjd för dig. Trots allt du som ska befinna dig där smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
25 april 2011 · 3 585 Inlägg

Kompisen har en låg smörgrop med låglyft på = full mekhöjd.

Själv har jag en 2meter djup smörjgriop med trall i lagom höjd. och förvaring på sidorna.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Fredde_Vette JaG
25 april 2011 · 785 Inlägg

Hmmm ja, det e kanske den optimala lösningen..
Låglyft + grop... Hehe

Till saken hör att det bara är ett villagarage på 20 Kvadrat...

Men jag får fundera vidare.

Tack.

Mvh Målarn

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Fredde_Vette JaG
29 april 2011 · 785 Inlägg

Såja, då kom man över 100 mm pordrän-skivor (t30) till en bra peng...
Nu till en ny fråga... Någon som använt sig av dessa?
Dessa ska klara av 99Kpa, så det bör räcka.

Men just nu står jag med 300 mm utgrävt för att återfylla, men kan man skippa makadam och köra 200 mm pordränskivor, eller 100 mm makadam och sen 100 pordrän och slutligen 100 mm betong?

Är hyffsat dålig på dessa arbeten så all info mottages tacksamt.

Mvh Målarn

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
RD_87 Skrotsamlare
29 april 2011 · 4 031 Inlägg

Vad har du i botten idag? Om marken är bra borde du kunna köra 200mm isolering och 100mm betong. Om marken är lering och blöt så är väl 100mm singel en bra idé.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Fredde_Vette JaG
29 april 2011 · 785 Inlägg

Ligger bärlager där idag... Men det e rätt fuktigt... men dock inte blött..
Men Pordrän skivorna är ju dränerande och kapilärbrytande... Men klarar de vikten om man lägger 200 mm?

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
RD_87 Skrotsamlare
30 april 2011 · 4 031 Inlägg

Jävligt bra fråga, du skulle nog behöva konsultera en betongarbetare wink Jag är rörmokare och har lagt avlopp och golvvärme så jag har sett hur dom brukar göra men jag vet inte vad man kan ändra på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang