Problem med uppspelning av vissa låtar - Alpine iDA-x001

Jimmu
27 april 2010 · 744 Inlägg

Hej!
Har ett litet problem med min Alpine iDA-X001 huvudenhet.

När jag spelar upp musik via ett USB-minne, så är ungefär hälften av låtarna uppspelningsbara, på resterande låtar står det "Unsupported"

Är det någon som vet vad som är fel?

När man söker igenom USB-minnet i stereon så hittar den låtarna, men de går inte att spela upp.
Jag har även kollat så att det verkligen var mp3 filer på USB-minnet.

Jimmu
3 maj 2010 · 744 Inlägg

Ingen som har någon aning om vad problemet är?

Ska prova att lägga över lite låtar på ipoden och testa att spela upp den därifrån imorn.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Hur stort är minnet? Vad är det för kvalité på låtarna som inte går att spela?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Jimmu
4 maj 2010 · 744 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Hur stort är minnet? Vad är det för kvalité på låtarna som inte går att spela?

Det är ett HP-minne på 8gb.
Vad menar du med kvalitet på låtarna?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Testat med nåt mindre/annat minne? Borde inte vara det som är problemet men man vet aldrig... Bara för att det är mp3 så betyder inte det att det måste vara en viss kvalitet på musiken, finns flera olika steg på bitraten som påverkar och min tanke är att din enhet kanske inte klarar av alla. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Jimmu
4 maj 2010 · 744 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Testat med nåt mindre/annat minne? Borde inte vara det som är problemet men man vet aldrig... Bara för att det är mp3 så betyder inte det att det måste vara en viss kvalitet på musiken, finns flera olika steg på bitraten som påverkar och min tanke är att din enhet kanske inte klarar av alla. smile

Jag har testat med ett annat, men det funkade inte alls, får prova ännu något annat också.
Nu lärde jag mig något nytt - igen big_smile
Får kolla upp detta i morgon, orkar inte springa ut till bilen nu smile

Jonathan_lindgren
4 maj 2010 · 297 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Testat med nåt mindre/annat minne? Borde inte vara det som är problemet men man vet aldrig... Bara för att det är mp3 så betyder inte det att det måste vara en viss kvalitet på musiken, finns flera olika steg på bitraten som påverkar och min tanke är att din enhet kanske inte klarar av alla. smile

inte bara bitraten som påverkar heller wink har flera låtar på 320 som låter skit jämfört med vissa 128. om man bränner en mp3 skiva till bilen gör bränningshastigheten tom stor skillnad (iaf i min spelare), så ska man ha kvalitet ska man INTE lira mp3 överhuvudtaget wink

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Fast nu var det inte ljudkvalité vi pratade om på så sätt. wink Finns 128kbit rippar som låter bättre än vissa 320kbit. Det jag tänkte på var dock att det kanske var nån konstig bitrate på dom låter som inte fungerar och då kanske inte huvudenheten vill spela upp dom. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lewmpz
1 maj 2011 · 108 Inlägg

River upp denna gamla tråden pga att jag har samma problem med min Ida-x001 huvudenhet. Börjar bli jävligt less på att man kanske kan spela 30% av låtarna man lägger på usb minnet. Kollade upp infon lite snabbt om dom låtarna som inte går att spela. Den spelar låtar med 192kbit utan problem , även låtar med 256kbit, men vissa som har 256kbit spelar den inte upp, så det kan inte vara bitraten det är fel på. Alla låtar är i format MP3 och en kompis alpine spelar alla låtar utan problem..

HJÄLP TACK !

BMW 523i (2011)
Lonefox Bad music kills good sound
1 maj 2011 · 7 241 Inlägg

En spontan tanke som dyker upp är om det är CBR resp VBR på låtarna.
CBR = Calculated BitRate (vilket är fast oavsett hur mkt information där finns)
VBR = Vriable BitRate (vilket minskar bitrate när det är mindre information och ökar när informationen ökar)
Kan inte säga att detta är vad som påverkar, men det är en tanke.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang