5492
Sök

Påställning av fordon/vad gäller?

Vettemannen
1 maj 2011
En vecka innan valborg var jag inne på Transportstyrelsens hemsida och skrev 1 maj som datum för avställningsupphörande. När man tittar på Transportstyrelsens hemsida står bilen som avställd den 1 maj. Vad gäller egentligen om Farbror Blå stoppar mig? Räcker det med pappret från Transportstyrelsen med inbetalningkort för skatten för på det pappret står det att avställningen upphör 1 maj.

Någon som vet vad som gäller? Bör man vänta tills bilen är påställd enligt TS hemsida eller är det bara att gasa?

/Benny

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 maj 2011
Förr i världen (för hela 3 eller 4 år sedan!) så brukade man få ett bevis om påställning som man kunde skriva ut, detta skulle man då visa upp om polisen stoppade en. I dagsläget vet jag ej hur det ser ut då jag bara ställer på och börjar köra tongue Skatten måste ej in samma dag man ställt på den utan man brukar få ett par veckor på sig. Glöm bara inte försäkringen!
Senast redigerat av Slash (1 maj 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Offroad Racing
3 123 Inlägg
1 maj 2011
Bevis om påställning försvann i samband med att skattemärket försvann.

Med tanke på vad klockan är nu så är det ju inte så länge kvar att vänta innan det är den 2:a maj, kanske statusen ändrats då...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Vettemannen
2 maj 2011
Nu har jag fått lite svar från TS. Bilen har enl. dom varit påställd från 1 maj fast det inte syns på hemsidan och Farbror Blå kör mot TS register och inte mot hemsidan. TS meddelade FB om försäkring natten mellan 1 och 2 maj men hade tydligen fått en datumuppgift så det hade bara varit och kört redan den 1 maj men jag vill liksom inte chansa.

Detta är uppgifter direkt från TS, så nu vet man. Det hade även lite betydelse att jag meddelade om påställning i förväg samt att det var helg som det blev lite strul.

/Benny

Vettemannen
2 maj 2011
Minuterna efter att jag skrivit ovanstående text fick jag ett infall och ringde försäkringsbolaget och i deras register var bilen fortfarande AVSTÄLLD. Ringer transportstyrelsen som återigen säger att bilen är PÅSTÄLLD. Vem ska man lita på? Enligt TS så ser inte FB vid detta tillfälle att den är PÅSTÄLLD. Skulle det hända nåt så gäller väl inte försäkringen antar jag. TS uppdaterar sina system natten mellan 2 och 3 maj. I morse sa TS att dom uppdaterat sina system mellan 1 och 2 maj. Olika uppgifter alltså. Vi får se den 3 maj hur allt funkar. Jag vågar då rakt inte åka med bilen om inte försäkringen är ordnad.

/Benny

Sök