3246
Sök

Koppla ur Airbag på volvo 940 ??

46 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Jag tänkte byta ut min orginal ratt till en sportratt på min 940, och då behöver jag koppla ur airbagen.

Har aldrig bytat ratt på en 940 innan, bara på 740 ... Så vet inte riktigt hur man gör + jag är lite orolig för att airbagen ska smälla!

Så har nu 2 frågor om detta:

1: Måste man sätta i airbagen igen när man ska besiktar bilen ?

2: Hur kopplar man ur den på enklaste sätt utan att den smäller? (vet att batteripolen ska tas av, men är det något mer Viktigt att tänka på?)

Tack på förhand smile

5 198 Inlägg
8 januari 2011
1 Airbag är inget du måste ha...

2 vet ej.,,bollar frågan vidare

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 januari 2011
Plocka av batteriet en stund innan du plockar ur den, var försiktig bara. Det är ju trots allt en bit dynamit smile sitter med två skruvar bakifrån ratten, torx har jag för mig. Och nej, SBP bryr sig inte om airbag alls smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

46 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
1 Airbag är inget du måste ha...

2 vet ej.,,bollar frågan vidare

okej gött smile då slipper man tänka det det iaf!

46 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Plocka av batteriet en stund innan du plockar ur den, var försiktig bara. Det är ju trots allt en bit dynamit smile sitter med två skruvar bakifrån ratten, torx har jag för mig. Och nej, SBP bryr sig inte om airbag alls smile

tackar, ska testa detta smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2011
Gör som mantarobin sa, sen så för och slippa att SRS lampan lyser, tror jag man skulle ha en 10k ohms resistor mellan airbag kablarna, eller så kopplar du bara loss det och byter ratt, dock lyser srs lampan, men som sagt, SBP kollar inte på det smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 januari 2011
Funkiee skrev:
Gör som mantarobin sa, sen så för och slippa att SRS lampan lyser, tror jag man skulle ha en 10k ohms resistor mellan airbag kablarna, eller så kopplar du bara loss det och byter ratt, dock lyser srs lampan, men som sagt, SBP kollar inte på det smile

Jag provade lite olika där med lampan när jag bytte i min, men fick den fasen inte o slockna. Men iochmed jag bara hade airbag i ratten o ingen annan SRS-utrustning så ryckte jag lampan bara smile

5 198 Inlägg
8 januari 2011
MantaRobin skrev:
Funkiee skrev:

Jag provade lite olika där med lampan när jag bytte i min, men fick den fasen inte o slockna. Men iochmed jag bara hade airbag i ratten o ingen annan SRS-utrustning så ryckte jag lampan bara smile

Det gör ju visserligen ingenting om den lyser,, men det är dock irriterande

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 januari 2011
gamlingen skrev:
MantaRobin skrev:
Funkiee skrev:

Det gör ju visserligen ingenting om den lyser,, men det är dock irriterande

Ja, man retar sig på att de lyser där smile därför jag ryckte min.

1 168 Inlägg
2 maj 2011
Tjenare, istället för skapa ny tråd så väcker jag denna istället.
Min 940 så skulle jag sätta i en annan ratt, sagt o gjort tog jag ur ratten som är original och rycker ur airbagen och sedan på med nya ratten, tyvärr var ju detta ett nav till en 760 så då passade inte navet så vi skulle sätta på originalratten igen. men den grejen som kan snurra runt med airbag kablarna snurrade ett varv men jag snurrade tillbaka den och sedan på med ratten och airbagen igen. men min SRS lampa lyser och undrar vad som är fel? har jag fått ratten fel så det har blivit fel i SRS systemet eller vad är fel?
ska köpa ratt och nav snarast men går detta och besikta med om SRS lampan lyser och airbagen är i ratten?
måste ta isär ratten igen för satte den lite snett så om jag kan lösa det så är det ju lämpligt o fixa det samtidigt!!

mvh jimmy smile

46 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
besiktningen säger inget om att airbagen inte funkar. Vet dock inte vad det kan vara för fel tongue

Tvivlare
2 266 Inlägg
2 maj 2011
besiktningen klarar du utan problem som laine säger smile hade du systemet strömlöst under hela tiden som du mekade? om du hade de; så kan de va så att kontaktrullen brustit.

OT: Ta tutringen från en bil utan air-bag så passar de wink gjorde jag på 940'n, och förpassade kontaktrullen till bra-att-ha-lådan.
Senast redigerat av MantaRobin (2 maj 2011)

1 168 Inlägg
2 maj 2011
MantaRobin skrev:
besiktningen klarar du utan problem som laine säger smile hade du systemet strömlöst under hela tiden som du mekade? om du hade de; så kan de va så att kontaktrullen brustit.

OT: Ta tutringen från en bil utan air-bag så passar de wink gjorde jag på 940'n, och förpassade kontaktrullen till bra-att-ha-lådan.

Okej va bra!
Ja, jag kopplade ifrån batteriet, jasåjaså!
Hehe! okej detta ska jag göra, tack så mycket för svar smile
Mvh

Sök