Anpassa Camaro 2SS 2010 för bilprovningen?

evil-knievel
13 april 2011 · 7 Inlägg

Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt min Camaro 2SS V8 2010 från USA, den bör landa i Sverige i början på maj. Jag har en kontakt som skall hjälpa mig att bygga om bilen. Jag hört att det finns flera olika lösningar för att anpassa bilen för bilprovningen, så jag skulle gärna vilja ha lite tips angående detta.

Bygga om Xenonljusen
Vad finns det för lösningar för att bygga om Xenonljusen till halogen? Jag antar att jag måste bygga om ljusen eller finns det någon annan lösning som inte är allt för kostsamt?
Jag ska till USA på fredag och undrar lite om det går att köpa V6:ans halogenlampor för att montera dessa istället för xenonljusen och är det något annat jag skall passa på att köpa till bilen när jag ändå är där. (Jag har tagit bilen på RoRo)

Ombyggnad av blinkers
Jag har hört att man kan fräsa in godkända LED-ljus i bakskärmen. Någon som har tips och kanske bilder på detta?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få

Senast redigerat av evil-knievel (13 april 2011)

Crusty69
14 april 2011 ·

Finns ett företag som heter Grufman bil i sthlm som du kan ringa till och be om råd, dom gör inget annat än att plockar hem bilar från staterna och anpassar dom efter svenska vägar.

evil-knievel
2 maj 2011 · 7 Inlägg

Tack Crusty men Grufman kunde tyvärr inte hjälpa mig. Det jag har fått fram så här långt är att jag måste beställa nya halogenlyktor fram och fräsa in blinklyktor i stötfångaren bak, blinklyktor från http://www.swelight.net. Jag är ju inte så sugen på att fräsa in blinkers i stötfångaren, finns det inget annat sätt?

Skulle bli hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig detta

Mvh/ Tom

yakozan
2 maj 2011 · 333 Inlägg

Inte säkert att du behöver hela lamporna. kan funka med en halogenkonvertering.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=86358

Mycket billigare. Blev bra på min bil jag hade förut, men det kan nog skilja från fall till fall beroende på bilmodell. Kan dock vara värt att prova. Grejerna kostar bara några hundra och med en multimeter så går det ganska snabbt att mäta sig fram till vad som är vad på lamporna så länge kontakterna inte sitter allt för krångligt undangömt.

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
evil-knievel
2 maj 2011 · 7 Inlägg

Jag har varit inne på samma spår och jag vet inte riktigt vad som blir bäst? Skall köpa nya framlyktor får jag ge ca 5 000 ex. moms, vilket jag inte tycker är så farligt och då kanske jag kunde montera tillbaka xenonen efter besiktningen, därför skulle jag vilja få tag på någon redan byggt om bilen för att få lite tips.

chryslerstratus
2 maj 2011 · 440 Inlägg

Från vilken delstat hämtar du hem bilen ifrån (kanske viktigare, vilken delstat såldes bilen i som ny)?

Tror det blir snyggast med permanent halogen (men det är en smaksak), gör annars som du säger och köp lyktsatsen från basmodellen (V6) och montera vid besiktning (eftersom du verkar vilja ha xenon?).

När ni borrar i framskärmarna (till sidoblinkers) se till att dra kablar från strålkastarna samt förhindra rost med en specialprimer.

Jag hade skippat bakblinkers (permanent) och istället monterat något enkelt vid besiktningen (med 3M-tejp på befintliga baklampor, ej lacken, sedan är det bara att demontera efter bes.), poliserna lär heller inte stanna dig eftersom det är 50/50 chans att bilen kan vara flyttgods tänker dom, så det är ofta inget tjafs om röd bakblinkers numera(?).

Vad mer ska ni göra med bilen?

evil-knievel
3 maj 2011 · 7 Inlägg

Självklart vill jag ha kvar xenon-ljusen så det blir nog att köpa extra satsen från V6:an och göra som du säger och montera tillbaka xenon-ljusen efter besiktningen.

När det gäller bakblinkers så hade jag tänkt att göra precis så som du föreslår, den enda nackdelen är kanske den dagen jag skall sälja bilen. Köparen kanske tycker låter skumt att man skall hålla på att trixa med bilen för att kunna besiktiga den? Men det kanske inte är ett så stort problem.

Jag har en kille som skall hjälpa mig att bygga om bilen så jag får registreringsbesiktigat den, han har erfarenhet sedan tidigare av USA bilar men det finns ju olika sätt att gå tillväga.

Tack för snabbt svar, känns lite tryggare att få det bekräftat.

evil-knievel
3 maj 2011 · 7 Inlägg

Gärna fler tips och bilder

G-sson
3 maj 2011 · 612 Inlägg

Kräver inte SBP E-märkta strålkastare?

Erick
3 maj 2011 · 4 767 Inlägg

G-sson skrev:
Kräver inte SBP E-märkta strålkastare?

Inte från USA, då räcker det med SAE-märkningen om bilen importerats för eget bruk.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
M2
3 maj 2011 · 111 Inlägg

För att få igenom dina xenon som de är krävs strålkastarspolare samt nivåreglerare!

Nivåreglerarna kan man skita i och köpa ett intyg från dekra.se, det intyget kostar runt 3000:- om jag inte mins fel och då går dina xenon igenom utan problem!

Strålkastere spolare är ett måste vid reg-besiktningen, bara klippa i en av slangarna till spolarvätskan och sätta på ett t-kors och sen drar du bara ut slangarna till lyktorna! Har hört folk som bara tejpat på slangarna på bilen, eller så köper du några snygga spolarmunstycken smile

Sätter du in halogen så slipper du spolarna samt reglering smile

MVH
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
chryslerstratus
3 maj 2011 · 440 Inlägg

PS, glömde skriva, ha det så roligt i USA när ni åker på fredag! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang