StyX_ skrev:
volvo_anton skrev:
Tjenare! jag har en mercedes 190d 2,0L -88

När jag ska öppna takluckan så vrider inne i taket, men luckan kommer neråt så att det ska bli nån slags luftkonditionering i den, alltså luft kommer in i luckan och ut från gallret vid bakrutan, och nu till frågan, kan man inte öppna luckan uppåt att den blir snyggare alltså motsatsen till neråt? Kan någon hjälpa? Tacksam för svar

Vet inte hur det är med mercedes men går inte en taklucka i fyra vinklar?
1. Om man trycker knappen i en vinkel, så vrider man väll typ upp (eller ner) "bakarslet" på takluckan så det kommer in luft., alltså själva luckan vrider sig bara i en viss vinkel och inget mer.
2. Om man trycker knappen i den andra vinkeln så går den väll bakåt, alltså in i själva taket, så hela far in mellan plåten och inredningen och det blir helt öppet.
3. Motsvarande på 1: Den stänger om du trycker knappen samma "vinkel" fast andra hållet, så åker den tillbaka.
4. Motsvarande 2: Om du trycker knappen med samma "vinkel" fast andra hållet, så åker den tillbaka.
Alltså knappen är 4-läges, förmodligen bakåt-framåt och andra läget: Trycker in knappen (svårt och förklara, du trycker på knappen istället för att dra den bakåt/framåt), som en vanlig knapp, sen när du är klar, trycker du ut knappen, alltså andra hållet.
Kanske när du:
Trycker bakåt/framåt på knappen- är nog läget när du kör in takluckan mellan plåten och inredningen så det blir helt öppet.
"Trycker" på knappen - När du trycker på knappen så blir nog takluckan i en viss vinkel.
Om det är så på en mercedes vet jag inte, men kan tänka mig det, så tror jag det är på venton i alla fall..
Kanske någon annan kan hjälpa med.
Men det är så jag tror i alla fall..
Mvh StyX