Får bara 8V ur en 35mm2 Kabel :S

krutmats
2 maj 2011 · 1 892 Inlägg

Okej,
Jag har mätt med bilen igång och jordar i chassit till generatorn: 14,36V
Jag har 2 kablar som går bak,   har "kortsluit" dom och mätt motståndet mellan dom framme vid dom första säkringarna och fick 0,2Ohm
Så det verkar inte vara kabelbrott om man kan misstänka det...

Testade med en diod och den lös EFTER säkeringen framme vid första batteriet men lös inte i andra änden av kabeln, längst bak

Jag förstår ingenting :S

Drönirettab
2 maj 2011 · 21 761 Inlägg

När du mäter vid säkringen framme i motorrummet (första bilden), sitter mätpinnen på själva kabeln eller på "klumpen" där kabeln skruvas fast?

Eftersom det visar bra spänning vid säkringen så finns det väl egentligen två alternativ, antingen är kabeln trasig på något sätt (väldigt ovanligt enligt mig) eller så är det dålig kontakt där kabeln sitter fastskruvad vid säkringen. smile

Du skulle kunna göra ett pyttelitet stickhål i kabelhöljet några cm efter säkringen och sätta mätpinen där, då ser du om spänningen är dålig direkt efter säkringen och troligen orsakas av dålig kontakt.

Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2011)

krutmats
2 maj 2011 · 1 892 Inlägg

Ska testa det..  :S  det hela verkar otroligt skumt :S
BRB

krutmats
2 maj 2011 · 1 892 Inlägg

TACK!!
Där var problemet,  KASS kontakt inne i säkringshållaren!!
big_smile
Skulle jag ju tittat först men man börjar sällan med det enkla.. :S
Tack för ert engagemang!!
big_smile

Drönirettab
2 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Självklara saker kan vara svåra ibland.

Det verkade som att bakre batteriet var en aning urladdat, gör gärna en laddning över natten. smile

krutmats
2 maj 2011 · 1 892 Inlägg

Ja det får nog ladda i sig över natten,
hur blir det nu då med 2 batterier,  då ska jag ha 2 laddade, ett fram o ett bak va?
eller räcker det att sätta en laddade fram?

evilaudio
2 maj 2011 · 16 195 Inlägg

krutmats skrev:
Ja det får nog ladda i sig över natten,
hur blir det nu då med 2 batterier,  då ska jag ha 2 laddade, ett fram o ett bak va?
eller räcker det att sätta en laddade fram?

de bästa e att ladda bak eftersom de e där de förbrukas mest ström.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
krutmats
2 maj 2011 · 1 892 Inlägg

Okej,
om jag laddar batteriet bak laddas inte det fram också genom kablarna som nu äntligen har kontakt?
Tack igen för all er hjälp

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2011 · 17 520 Inlägg

krutmats skrev:
Okej,
om jag laddar batteriet bak laddas inte det fram också genom kablarna som nu äntligen har kontakt?
Tack igen för all er hjälp

Visst gör det men det suger nog också ur sås ur ditt främre batteri. Så ladda på! Förutsätter nu att du inte har skiljerelä nånstans vilket du inte verkar ha. Det bakre kommer att försöka jämna ut spänningen mot det främre.

Drönirettab är kung när det gäller sånt här...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krutmats
2 maj 2011 · 1 892 Inlägg

Nej inget skiljerelä :S kanske skulle ha ett sånt :S
Ska det sitta på något visst avstånt från första batteriet eller spelar det ingen roll?

Nu ska jag sova,  Natti o Tack

RD_87 Skrotsamlare
3 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag kör dubbla batterier med skiljerelä från biltema, jag har haft det i drift i 3 veckor nu och är mycket nöjd. Det är förbannat lätt att koppla, helautomatiskt & skitbilligt. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/
Hur hållbarheten är i längden törs jag inte säga men funktionen är god än så länge.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
evilaudio
3 maj 2011 · 16 195 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag kör dubbla batterier med skiljerelä från biltema, jag har haft det i drift i 3 veckor nu och är mycket nöjd. Det är förbannat lätt att koppla, helautomatiskt & skitbilligt. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/
Hur hållbarheten är i längden törs jag inte säga men funktionen är god än så länge.

har aldrig fattat vitsen med skiljerelä..   har hållit på med bilstereon sen 1996 å har ALDRIG kört me det i någon av de bilar ja byggt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
RD_87 Skrotsamlare
3 maj 2011 · 4 031 Inlägg

evilaudio skrev:

RD_87 skrev:
Jag kör dubbla batterier med skiljerelä från biltema, jag har haft det i drift i 3 veckor nu och är mycket nöjd. Det är förbannat lätt att koppla, helautomatiskt & skitbilligt. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/
Hur hållbarheten är i längden törs jag inte säga men funktionen är god än så länge.

har aldrig fattat vitsen med skiljerelä..   har hållit på med bilstereon sen 1996 å har ALDRIG kört me det i någon av de bilar ja byggt.

Fördelen är ju självklar, du kan inte köra tomt i startbatteriet. Dessutom slipper du "smällen" i högtalarna när du startar bilen. Enligt mig så är det så in i helvete bra för 150:- så det finns ingen anledning att köra utan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
evilaudio
3 maj 2011 · 16 195 Inlägg

RD_87 skrev:

evilaudio skrev:

RD_87 skrev:
Jag kör dubbla batterier med skiljerelä från biltema, jag har haft det i drift i 3 veckor nu och är mycket nöjd. Det är förbannat lätt att koppla, helautomatiskt & skitbilligt. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/
Hur hållbarheten är i längden törs jag inte säga men funktionen är god än så länge.

har aldrig fattat vitsen med skiljerelä..   har hållit på med bilstereon sen 1996 å har ALDRIG kört me det i någon av de bilar ja byggt.

Fördelen är ju självklar, du kan inte köra tomt i startbatteriet. Dessutom slipper du "smällen" i högtalarna när du startar bilen. Enligt mig så är det så in i helvete bra för 150:- så det finns ingen anledning att köra utan.

har alltid voltmätare i bilarna jag bygger så problem me att de skulle va strömlöst när ja skulle starta har ja inte.   smäller de i högtalarna när man startar så har man nåt fel på systemet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
RD_87 Skrotsamlare
3 maj 2011 · 4 031 Inlägg

evilaudio skrev:

RD_87 skrev:

evilaudio skrev:

har aldrig fattat vitsen med skiljerelä..   har hållit på med bilstereon sen 1996 å har ALDRIG kört me det i någon av de bilar ja byggt.

Fördelen är ju självklar, du kan inte köra tomt i startbatteriet. Dessutom slipper du "smällen" i högtalarna när du startar bilen. Enligt mig så är det så in i helvete bra för 150:- så det finns ingen anledning att köra utan.

har alltid voltmätare i bilarna jag bygger så problem me att de skulle va strömlöst när ja skulle starta har ja inte.   smäller de i högtalarna när man startar så har man nåt fel på systemet.

Problemet uppstår när man startar en bil med stereon i gång. När det är en sjuliters V-8 går det åt ström så att huvudenheten stannar av spänningsfallet, detta botas med 2st 90ah batterier eller ett skiljerelä för 150:- lätt val enligt mig. Voltmätare har jag också men det är aldrig fel med lite idiotsäkring, lätt hänt att spela lite för länge. Min bil kräver helt enkelt full kräm i startbattriet för att startmotorn ska orka.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Drönirettab
3 maj 2011 · 21 761 Inlägg

krutmats skrev:
Nej inget skiljerelä :S kanske skulle ha ett sånt :S

I ditt fall sitter det två likadana batterier, som dessutom tål djupurladdningar. Då är skiljerelät egentligen onödigt, om du nu inte envisas med att alltid stå med motorn avslagen och spela sopslut på batterierna förstås. smile

Men gör man på det sättet så tycker jag nog att man förtjänar batterikrångel.....och lite stryk. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang