5274
Sök

Betydelse av P-skylt med tillägg "Förskola" och "30 minuter"

2 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Känner att mina kunskaper i diverse skyltars betydelse varierar ....

Jag var och skulle köpa en möbel hos en kille och parkerade då utanför hans lägenhet. Klockan var ca: 19.25 i måndags.
Det stod P och sedan en skylt under med "Förskola" och sedan en skylt under den med "30 minuter". Allt på samma stolpe. Perfekt tänkte jag. Man får stå här 30 minuter och dessutom är ju förskolan stängd.
Se bilder i mitt fotoalbum.

Men si där fanns en P-bot när jag kom ut med förklaring i textfältet att "Förskolan stängd". Nu har jag ej P-boten framför mig men det var en kod 58 eller 59 också med den ungefärliga förklaringen "P-förbud" om jag minns rätt.

Får man alltså inte parkera på någon av dessa 6 parkeringsplatser längs med gatan när förskolan är stängd ? Känns ju om inte annat som riktigt slöseri med plats under förskolans stängda tider då jag inte heller kunde hitta någon annan gästparkering i bostadsområdet.

Hjälp mig förstå tack !

//M

5 198 Inlägg
5 maj 2011
parkeringsplatsen är upplåten för besök på förskolan i 30 minuter.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 maj 2011
Var det ett generelt p-förbud på gatan? / en tilläggsskylt om p-förbud? För om den saknades så gäller väl 30 min parkering under förskolans öppettider (hur fan man ska kunna veta det) annars så 24 timmars parkering.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Hmm. Nu är det ju ingen "gata" utan väg runt bostadshusen och till parkeringshus för de boende. Så det räknas väl som gata i någon mening.
Och vid infarten till hela området TROR jag att det satt en P förbudsskylt. Jag tolkar ju detta som att du inte kan ställa dig längs med vägsidorna (som på en vanlig boendegata där man kan parkera längs med ett staket eller så) utan är hänvisad till P platser.

Det kanske är som "gamlingen" säger men det köääns i så fall som mycket dåligt utnyttjat utrymme om det skall vara tomt mellan 18-06 eller när förskolan är stängd.

Om det nu är som "gamlingen" menar, hur skall det stå för att man skall få stå där när förskolan är stängd, men vara begränsad till 30 minuter under dess öppettider ?

Sök