Tips för att fylla på mitt projektarbete

jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

Hej!
Jag går i skolan och har en kurs som heter projektarbete och det går helt enkelt ut på att man ska göra ett projekt av något slag, och eftersom jag går EL så ska vi göra något med el att göra.

Jag valde då att bygga lite ljud i bilen och det har jag gjort men tydligen så var inte det tillräckligt stort nog, det ska ta ungefär 70 timmar sa dom.
så nu behöver jag tips på vad man eventuellt kan göra för att få ihop mina timmar.

Det jag har gjort är att jag har bytt ut högtalarna i dörrarna och diskanterna i intrumentbrädan till ett kitsystem som drivs på ett steg. Jag bytte också HUn och mitt batteri.

Det är ju inte så mkt men det har ändå tagit några timmar men behöver hjälp med att fylla ut tiden.

Mitt steg har även slutat fungerat på 2 st kanaler (av 4) och funderat på att felsöka och att ha det men det är ju så tråkigt och jag har ingen riktig utrustning för det. Dessutom vet jag inte exakt hur ett slutsteg fungerar och är uppbyggt så det kan bli svårt. Vilket både är bra och dålig iofs.

så har ni några tips?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Om du går elutbildning så måste det väl finnas multimetrar och oscilloskop på skolan att kolla upp steget med? Annars så kan du väl bygga en baslåda anpassad till bilen eller nåt sånt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om du går elutbildning så måste det väl finnas multimetrar och oscilloskop på skolan att kolla upp steget med? Annars så kan du väl bygga en baslåda anpassad till bilen eller nåt sånt. smile

Jo dte har vi men det är bara tiden, kommer inte hinna vara i skolan så mycket och jag vet inte riktigt hur jag ska göra heller.

Däremot baslåda var en bra ide! dock måste jag ju laga steget för att kunna koppla in den hmm

Senast redigerat av jockmokk (3 maj 2011)

christofer_k Vorsprung durch Technik
3 maj 2011 · 2 432 Inlägg

dra en ny större kabel ända från generatorn osv  dämpa bilen  ordentligt snygga till all kabeldragning ock dokumentera allt:P

jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

Hmm som att dra en ny kabel till genratorn och såna ideer uppskattas, saker som är små fast man ändå kan skriva nån timme på big_smile

Funderade också på att dämpa billen. Iallafall dörrana, dom låter rätt rejält när man lirar tongue

Dock känns det lite jobbigt men det kanske får bli så ändå.
Nu tror jag att jag vet hur jag ska göra.
Ska börja med att försöka lista ut vad som är fel på mitt steg. Sedan blir det antingen en baslåda eller dämpning. skulle vara roligast med en baslåda men får se helt enkelt tongue har en Golf 3a så den har ju egentligen inte så bra plats för en baslåda.

Lonefox Bad music kills good sound
3 maj 2011 · 7 241 Inlägg

Om du kollar på min projekttråd om PPn (Projekt Pendlarn) som jag har i sign så tog det mig runt 50 timmar just vid tillfället jag lade upp tråden.
Men ytterliggare jobb är jag numera uppe strax över 100 timmar.

Så grunden jag har där borde ta dig runt 65-80 timmar totaltskulle jag tro då du är ny inom detta smile

Edit:
Äh jag lägger tråden direkt här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171960

Senast redigerat av Lonefox (3 maj 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

Verkligen snyggt gjort!
Kanske blir något liknande, iallfall det där med bafflarna, kanske kan försöka lösa det på nått sätt för just nu sitter högtalarna bara i plasten på dörrsidorna som sitter i klipps i själva plåten i dörrarna.

Hur satte du fast dina bafflar i din dörr?

EDIT: läste visst inte tillräckligt noga, såg att du hade skrivit det i tråden

Senast redigerat av jockmokk (3 maj 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
3 maj 2011 · 7 241 Inlägg

jockmokk skrev:
Verkligen snyggt gjort!
Kanske blir något liknande, iallfall det där med bafflarna, kanske kan försöka lösa det på nått sätt för just nu sitter högtalarna bara i plasten på dörrsidorna som sitter i klipps i själva plåten i dörrarna.

Hur satte du fast dina bafflar i din dörr?

EDIT: läste visst inte tillräckligt noga, såg att du hade skrivit det i tråden

En projekttråd är ingen projekttråd utan information wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

Lonefox skrev:

jockmokk skrev:
Verkligen snyggt gjort!
Kanske blir något liknande, iallfall det där med bafflarna, kanske kan försöka lösa det på nått sätt för just nu sitter högtalarna bara i plasten på dörrsidorna som sitter i klipps i själva plåten i dörrarna.

Hur satte du fast dina bafflar i din dörr?

EDIT: läste visst inte tillräckligt noga, såg att du hade skrivit det i tråden

En projekttråd är ingen projekttråd utan information wink

Haha ne big_smile

Men det är där mitt problem ligger om jag ska anvädna bafflar, har inget att sätta dom i hmm

christofer_k Vorsprung durch Technik
3 maj 2011 · 2 432 Inlägg

jockmokk skrev:

Lonefox skrev:

jockmokk skrev:
Verkligen snyggt gjort!
Kanske blir något liknande, iallfall det där med bafflarna, kanske kan försöka lösa det på nått sätt för just nu sitter högtalarna bara i plasten på dörrsidorna som sitter i klipps i själva plåten i dörrarna.

Hur satte du fast dina bafflar i din dörr?

EDIT: läste visst inte tillräckligt noga, såg att du hade skrivit det i tråden

En projekttråd är ingen projekttråd utan information wink

Haha ne big_smile

Men det är där mitt problem ligger om jag ska anvädna bafflar, har inget att sätta dom i hmm

jag monterade bafflar på baksidan av  dörrsidan på min bil  limmade

här har du mitt fotoalbum över framsystemet
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=1107

Rigan
3 maj 2011 · 451 Inlägg

Eftersom du går el och skriver ett projektarbete om billjud så kan du väl lägga några timmar på att diskutera hur och varför ett impedansdiagram ser ut som det gör.

Till exempel kan du diskutera (eller mäta upp?) varför och hur en impedanskurva för ett baselement i fri luft, sluten låda och portad låda ser ut och beter sig. (olika frekvenser på x-axeln, impedans på y-axeln)

Jag utgår ifrån att du är väl medveten om att basens impedans ändrar sig beroende på frekvens?
Kika lite här för exempel: http://www.bcae1.com/spboxad2.htm

Senast redigerat av Rigan (3 maj 2011)

Super40
3 maj 2011 · 415 Inlägg

Rigan skrev:
Eftersom du går el och skriver ett projektarbete om billjud så kan du väl lägga några timmar på att diskutera hur och varför ett impedansdiagram ser ut som det gör.

Till exempel kan du diskutera (eller mäta upp?) varför och hur en impedanskurva för ett baselement i fri luft, sluten låda och portad låda. (olika frekvenser på x-axeln, impedans på y-axeln)

Jag utgår ifrån att du är väl medveten om att en basens impedans ändrar sig beroende på frekvens?
Kika lite här för exempel: http://www.bcae1.com/spboxad2.htm

Sånt här kan man dryga ut många timmar med. Man kan tex räkna lite på hur systemet ska byggas för att få ett ljud som du vill ha och sedan kan man ju avsluta med att jämföra hur det blev i verkligheten.
Det är ju rätt proffsigt om man kan säga hur man har tänkt sig hur det ska låta, skillnaden mellan det tänkta och verkligheten samt hur man kan göra det bättre om man skulle göra det igen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
christofer_k Vorsprung durch Technik
3 maj 2011 · 2 432 Inlägg

gör en  fin system skiss med allt du har kopplat in smile

jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

christofer_k skrev:

jockmokk skrev:

Lonefox skrev:

En projekttråd är ingen projekttråd utan information wink

Haha ne big_smile

Men det är där mitt problem ligger om jag ska anvädna bafflar, har inget att sätta dom i hmm

jag monterade bafflar på baksidan av  dörrsidan på min bil  limmade

här har du mitt fotoalbum över framsystemet
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=1107

ja det där var ju nått! ska kika lite mer och kolla om jag kan lösa det på nått liknande sätt på min bil smile

Super40 skrev:

Rigan skrev:
Eftersom du går el och skriver ett projektarbete om billjud så kan du väl lägga några timmar på att diskutera hur och varför ett impedansdiagram ser ut som det gör.

Till exempel kan du diskutera (eller mäta upp?) varför och hur en impedanskurva för ett baselement i fri luft, sluten låda och portad låda. (olika frekvenser på x-axeln, impedans på y-axeln)

Jag utgår ifrån att du är väl medveten om att en basens impedans ändrar sig beroende på frekvens?
Kika lite här för exempel: http://www.bcae1.com/spboxad2.htm

Sånt här kan man dryga ut många timmar med. Man kan tex räkna lite på hur systemet ska byggas för att få ett ljud som du vill ha och sedan kan man ju avsluta med att jämföra hur det blev i verkligheten.
Det är ju rätt proffsigt om man kan säga hur man har tänkt sig hur det ska låta, skillnaden mellan det tänkta och verkligheten samt hur man kan göra det bättre om man skulle göra det igen.

Det där är nog uteslutet för min del. Känn som det blir lite för mycket arbete och inte riktigt så jag vill redovisa mitt projekt.

christofer_k skrev:
gör en  fin system skiss med allt du har kopplat in smile

ja det var faktiskt en bra ide! tar ju dock inte så lång tid, men alltid nått! smile

StyX_ skrev:
Stor del i projekt i skolan är att du ska skriva rapport etc, tänk på det med.
Sånt tar tid med.

Jo jag vet! har räknat med några timmar med det också men behöver ändå lite mer arbetstid.

men nu vet jag ungefär hur jag ska lösa det här. Hoppas man bara får tid, blir ju ner till Slovakien nu på torsdag för hockeyvm big_smile

Rigan
3 maj 2011 · 451 Inlägg

jockmokk skrev:
Jo jag vet! har räknat med några timmar med det också men behöver ändå lite mer arbetstid.

men nu vet jag ungefär hur jag ska lösa det här. Hoppas man bara får tid, blir ju ner till Slovakien nu på torsdag för hockeyvm big_smile

Några timmar? hmm

Jag förstår verkligen inte hur man kan få godkänt på ett projektarbete om man inte skrivit en bra rapport... Min granne som jobbat som lärare för energiprogrammet i 22år höll på att skita ner sig när han såg min projektrapport. Där brukade de tydligen bara lämna in ett par papper och så var det bra med det.. sad

jockmokk
3 maj 2011 · 230 Inlägg

Rigan skrev:

jockmokk skrev:
Jo jag vet! har räknat med några timmar med det också men behöver ändå lite mer arbetstid.

men nu vet jag ungefär hur jag ska lösa det här. Hoppas man bara får tid, blir ju ner till Slovakien nu på torsdag för hockeyvm big_smile

Några timmar? hmm

Jag förstår verkligen inte hur man kan få godkänt på ett projektarbete om man inte skrivit en bra rapport... Min granne som jobbat som lärare för energiprogrammet i 22år höll på att skita ner sig när han såg min projektrapport. Där brukade de tydligen bara lämna in ett par papper och så var det bra med det.. sad

Haha tycker du att det ska vara längre? tongue

hur många timmar la du ner på din rapport?

Rigan
3 maj 2011 · 451 Inlägg

Runt 100 timmar på själva rapporten tongue
Den handlade om vatten xD

... Som hybridbränsle till förbränningsmotorer får jag nog lägga till

Senast redigerat av Rigan (3 maj 2011)

christofer_k Vorsprung durch Technik
4 maj 2011 · 2 432 Inlägg

mitt  projekt arbete tog inte länga kanske nån timma  instalerade en luftluftvärme pump i stugan  gjorde en  redovisning på ca 10 a4 ark  fast då med lite bilder. fick  VG  och hade jag rättat alla skriv fel och gramatiska fel så hade jag fått mvg tongue  men  så du som jag var så sket jag i de..

hallon112
5 maj 2011 · 52 Inlägg

Tja jag går oxå el och byggde ljud i bilen som projektarbete jag bytte alla högtalare byggde baslåda, ljuddämpa, bytte hu, men jag fixa oxå voltmätare grövre huvudjord från batteriet och en del blåadioder så bytte jag instrumentbelysningen samt felsökte lite och jag fick VG i betyg så fixa lite sånt så borde det dra ut på tiden (min rapport blev 18 sidor,  jag använde 250h hehe men jag gjorde om allt minst 3 ggr)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang