Ja du försäkring va ju en bra fråga.. Bilen står på min far så kan inte ge dig ett bra svar:P
Bränsle drar dem ju inge mer, är ju samma motor men annan turbo. Sen är alla 93 2,0t utom dieseln;)
Men som sagt, är turbon inte bytt på en 185hk kan du räkna med att få göra det själv. Är nån oskriven saab regel att dom rasar mellan 15000-20000mil som jag fattat det.
Å jo dom flesta Aero är väl manuell? Iaf 93, 95 Aero är nog mer vanlig som automat.
Sen jo, du ska nog hitta en original, dom är nog lugnast körda med. Om inte annat kan du få köpa min?

Men måste fixa lite små skit först:P
Nu är jag ju partisk, men du får sjuuukt mycket bil för pengarna om man köper en 93 Aero. Absolut inte bäst på nått, men för typ 40k får du en bil från -00 -02 på 205hk, fullutrustad med typ allt utom gps, som enligt mitt tycke ser riktigt bra ut från rätt vinkel;) och dom går faktiskt riktigt gött, än om väghållningen inte är prisbelönt..
Sen så ja, det finns bättre bilar helt klart. Men för att få samma utrustning m.m. så äre äldre alternativt dyrare som gäller.
Det är iaf min åsikt om 93, sen kan jag inte uttala mig om andra bilar så jag inte ägt några, utom en 740 då, och dom är ju både rymilga å billiga, men kanske inget man suktar efter direkt:P