6581
Sök

Kabeldragning i Saab 9-3, -99, någon som vet?

4 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Hej hej!

Jag är nybliven bilägare och har aldrig tidigare hållt på med bilar eller billjud, vilket gör att jag med blandade känslor mottog vetskapen om att det inte ens satt en HU och de mest patetiska högtalarna i bilen... det var helt tomt!

Men så lyckades jag hitta hit och sökte lite i tidigare trådar och fick en hel del hjälp med vad för typ av högtalare osv som krävs. Jag bugar och bockar för det.

Men (alltid ett men) jag fattar inte hur de sladdar som är dragna går! Upp till HU platsen är det draget tre din-kontakter, en brun, en grå och en rosa. Antar att:
brun - högtalare
grå - ström
men vad är den rosa till??

Den bruna din-kontakten är fullkopplad men när jag lyfter av alla galler hittar jag bara inkoppling till de som sitter på instrumentpanelen. Jag har mätt upp dessa och de är inkopplade.
Trotts demontering av dörrsidor så finns inga sladdar där och bak till hatthyllan verkar det inte heller finnas några.
Den enda kontakten jag hittar sitter under ratten, men de sladdarna ser mer ut som strömsladdar, någon som vet??

Oj, hoppas det inte blev för långt nu smile och att jag fick fram det jag ville...

Ytters tacksam för hjälp!

Hälsningar
Thomas

Beredare
561 Inlägg
5 januari 2007
Undrar lite vad du är ute efter??
Vad har du för system?? As2 eller 3?? Du kan nog inte ha 3 om du inte har hörgtalare i dörrarna...
När jag hade min 9-3 AERO -01 så hade jag As3... Alltså Högtalare i intrumentpanelen, dörrarna och bak.. Kopplade endast in baslåda o  de blev helt suvve!

Mvh Jonas

4 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Det sitter ingenting i bilen, alltså varken AS2 eller AS3. Det sitter inte högtaaare på någon plats i bilen och ingen HU. Men på platsen där HU'n ska sitta sticker det fram 3 DIN-kontakter vilket gör att jag hoppas kunna utnyjja de kablar som redan är dragna. Men jag vet inte var de tar vägen och var jag ska leta. Det är som sagt bara frandraget till de högtalarna som sitter på instrumentbrädan...

Jag hade tänkt mig:

1) kithögtalare med 6,5 i dörrarna och diskanten i instrumentbrädan.
2) 6x9 i hatthyllan
3) Baslåda med slutsteg i bagaget

Men som det verkar nu måste jag dra om alla sladdar, vilket jag hoppades undvika sad

666 Inlägg
5 januari 2007
ska du ha slutsteg på 6,5orna och 6*9orna??

Ska du ha det så måste du dra lågnivåsladdar från sterion till trunken, sen högtalarkablar från trunken till varje högtalare...
Ska du inte ha slutsteg utan driva de högtalarna på sterions effekt( vilket ja inte rekomenderar) så räcker det att koppla in ström och högtalarna i sterion, dvs ISO brun och grå.... jag är inte säker men kan man inte välja till GPS på 93an... kanske är så att den rosa är till det?! bara en chansning... men men...

Ska du nu ha baslåda så får du dra bak strömsladd, hade dragit 21kvadrat för att slippa dra om om du vill ha mer ljud... bara ett tips

Ska du dra kablar till baslåda så måste du endå dra stöm och lågnivå, då kan du lika väl dra bak allt på en gång... slippa göra om det i framtiden...

//Silver

Beredare
561 Inlägg
5 januari 2007
Då går du in här.....

http://www.backesljudbygg.se/home.htm

Kolla "Vad som finns till din bil"

Där finns kabel till att använda orginal med annan stereo

Mvh Jonas

4 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
OK, tack för tipsen! Ser ut att bli mycket kabeldragning, men det är det väl värt när det väl är gjort wink

Kan man köra med vanlig högtalarkabel eller ska man ha ngn skärmad variant?

Jag hade tänkt mig denna som HU:

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu … index.html

Är det ändå värt att köra frontarna på slutsteg?

Är det någon som vet vad kontakten som sitter under ratten är till för?

Beredare
561 Inlägg
5 januari 2007
Gå in på SaabTurboKlubbenForumet o kolla!
Där finns grymt mkt info..

forum.saabturboclub.com/index

Mvh Jonas

4 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Yes! Tackar, det var en grym länk, hittade mycket info där smile

Bla om DIN-kontakterna, för den som är intresserad:
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head

Hälsningar
Thomas

Sök