4295
Sök

Vad gör dom här inställningarna på slutsteget på ljudet?

299 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Har ett kicker SX650.1 och är ganska svårt att ställa in, är massa digitala inställningar.

Dom som finns är Gain(såklart) EQ och går man in där finns det BOOST/frekvens och slope.
Sen finns det HI-pass och LOW pass. går man in på HI-pass finns där frekvens och slope att ställa in. samma sak på LOW-pass. Sen ett antal till inställningar som jag inte har i huvudet just nu men hur får man till de någorlunda? någon som kan säga vad för frekvens och sånt som är vanligast? så jag har något att utgå från bara.. sen HI-pass och LOW pass, ska man köra med "båda"? för stänger jag av en av dom helt och bara kör på den andra tycker jag de låter bättre men vet inte riktigt.. hade bara vatt tacksam om man kunde få någon hum om grundinställning på dom olika inställningarna så jag kan utgå från det, för får inte till det alls nu.
Basarna är 2 L5 12".

Tack på förhand för svar!

21 761 Inlägg
9 maj 2011
"HI-PASS" på detta steg är samma sak som infrasonicfilter (subsonicfilter), dvs man dämpar bort de allra lägsta frekvenserna som gör att tex en basreflexlåda riskerar att få okontrollerade rörelser pga att frekvenserna ligger under avstämningen.

Om det låter bättre när detta filter kopplas bort så kan du köra så, men beroende på musikstil så får du kolla upp hur basarna beter sig vid djubas så att de inte börjar slå i botten och fladdra okontrollerat. Om du kör på "memory-1" i fabriksinställningen så är HI-PASS inställt på 25 Hz och 24 dB branthet (slope) enligt manualen, då kan du iof testa att sänka delningen till typ 15-20 Hz och eventuellt minska brantheten till 12 dB. smile

Sök