Mattsvarta delar,utan att det kostar massor?

TT-Avant
9 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Ja,som jag undras. Hur ska man,eller kan man göra tex huv, tak, baklucka mattsvart utan att behöva lägga väldigt mycke pengar? Visst man kan lämna till lackerar,men det tar tid och är ganska dyrt. Folie går att lägga,men blir även detta ganska dyrt i slutändan. Såhur göra om man vill göra det själv till en rimlig kostnad och man vill få det gjort ganska fort?   Tacksam deför svar.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
9 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Zadran skrev:
Köpa en kompressor, lackspruta och beställa några liter färg så klarar du dig jävligt länge tongue

tanken har slagit mej,men problemet är att jag har ingen stanns att lackerar. Kompressor har jag tillgång till,  färgspruta oxå, men inget ställe att lackera på direkt :'( därför skulle det vara bra med något annat förslag..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
johan740_89
9 maj 2011 · 367 Inlägg

jag lackerade min 140 ute blev riktigt bra tycker jag

Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Germax
9 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Rolla cool

TT-Avant
9 maj 2011 · 6 851 Inlägg

JapMax skrev:
Rolla cool

Tro det eller ej, men jag har hört att man KAN få det bra om man rollar och sedan våtslipar ellet noga. Omdet är sant elle ej vet jag inte, någon som har testat?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Donic
9 maj 2011 · 315 Inlägg

det är sant gäller att ha färgen rätt lös så flyter den ut tillräckligt blir det bra och sen lite polering på det.

TT-Avant
9 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Donic skrev:
det är sant gäller att ha färgen rätt lös så flyter den ut tillräckligt blir det bra och sen lite polering på det.

polera på mattsvart?

PS: Vad för roler ska man använda för att få det som bäst? Man kan ju testa på någonliten del fört iaf..hehe

Senast redigerat av TT-Avant (9 maj 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
NiKeMaN Entreprenör
9 maj 2011 · 1 286 Inlägg

Åk ner till Jönköping och foliera bilen hos WickedInk till vettigt pris annars.
Patrik aka "Riskok" som driver det tillsamans med någon vän!

// Niklas Johansson
Djem Think Better Cars
9 maj 2011 · 447 Inlägg

finns alltid vinyl o klistra på också .. smile

Mvh // Djem
Opel Astra 1.6 5D "White Pearl" (2009)
jimmzzan
9 maj 2011 · 1 168 Inlägg

är det din saab som du vill ha det så? som är blanksvart? isåfall hade jag mattat ner den riktigt försiktigt utan att slipa igenom klarlacken/färgen. då har du fortfarande möjligheten att polera upp den om du ångrar dej smile

id_
9 maj 2011 · 130 Inlägg

om jag förstår rätt så vill du ha en mattsvart bil, men vill ej lacka på firma/hemma, foliera på firma/hemma.
verkar som om alternativen i princip är slut?

Ja visst ja, som nämnts tidigare - rolla bilen.. men det har jag ingen erfarenhet av. tror det blir väldigt ghetto.

Det jag endå vill at du kikar på är vinyl. om du gör jobbet själv (inte svårt o lägga huv/tak/baklucka) så behöver det inte bli dyrare än ett par burkar färg och en roller.

Kolla med nån lokal skyltklåpare så kan han nog fixa fram några meter mattsvart vinyl för lite kaffebröd.
Du behöver ju inte direkt ha 3M's värsting serie då dina krav inte verkar vara bling bling utställning.

Senast redigerat av id_ (9 maj 2011)

evilaudio
9 maj 2011 · 16 195 Inlägg

de e ju bara köpa mattsvart draperingsfolie å göra jobbet själv.

ja drapera min vita jetta men vanlig "möbelfoile", första gången ja drapera en bil å de va inte så svårt. smile

å draperingsfolie med luftkanaler i e ju MYCKE lättare att klä me än möbelfolie kan ja lova.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
9 maj 2011 · 6 851 Inlägg

ja att dra med folie vet jag är "enkelt". Men ville se om någonade förslag på andra allternativ, tex. om någon testat detta med rolla och sedan våtslipat. Det jag hört, me inte vet själv, är dett detta kan blir riktigt ba. Men vet inte mer en så, därför tänke jag om något testat detta själv med lyckat resultat. Men det blir troligen att skaffa sig lite vinyl och lägga på bilen.
Ja Örjan, de med kanaler har jag hört ska vara mycke lättare, men den kostar oxå jäkla massa mer att köpa wink (eller lite mera if.)

Hör av mej sedan HUR allt slutade och kommer även lägga upp lite bilder. Men det lär kanske dröja någon vecka eller två wink
Ha lite andra projekt att sutföra först..haha

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
9 maj 2011 · 16 195 Inlägg

TT-Avant skrev:
ja att dra med folie vet jag är "enkelt". Men ville se om någonade förslag på andra allternativ, tex. om någon testat detta med rolla och sedan våtslipat. Det jag hört, me inte vet själv, är dett detta kan blir riktigt ba. Men vet inte mer en så, därför tänke jag om något testat detta själv med lyckat resultat. Men det blir troligen att skaffa sig lite vinyl och lägga på bilen.
Ja Örjan, de med kanaler har jag hört ska vara mycke lättare, men den kostar oxå jäkla massa mer att köpa wink (eller lite mera if.)

Hör av mej sedan HUR allt slutade och kommer även lägga upp lite bilder. Men det lär kanske dröja någon vecka eller två wink
Ha lite andra projekt att sutföra först..haha

själv e man ju lite bortskämmd när de gäller dekorfolie.. wink   en polare som har dekorfirma.   www.jstyle.se

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
SoL Eigenbrötler
9 maj 2011 · 1 237 Inlägg

pratya med användaren "kesler" här på garaget, han är rätt kunnig på området att rolla matta färger.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
evilaudio
9 maj 2011 · 16 195 Inlägg

SoL skrev:
pratya med användaren "kesler" här på garaget, han är rätt kunnig på området att rolla matta färger.

fast jag skulle då aldrig me mig in på att rolla en seriös bil.

visst att man kan rolla "leksaker" men inget som man kanske ska ha som utställningsbil/demobil för ett företag.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
9 maj 2011 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

SoL skrev:
pratya med användaren "kesler" här på garaget, han är rätt kunnig på området att rolla matta färger.

fast jag skulle då aldrig me mig in på att rolla en seriös bil.

visst att man kan rolla "leksaker" men inget som man kanske ska ha som utställningsbil/demobil för ett företag.

Tack Ö. För lnken. Nej, det kanske inte blir så bra som man kanske kan tro? Nä, det blir nog folie ändå.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang