Nya bromsskivor och belägg, gnisslar under färd!?!?

AIC
9 maj 2011 · 185 Inlägg

Jag bytte bromsskivor och belägg hos en märkesverkstad idag. Bromsarna funkar fint men de gnisslar/viner under färd. Är det något som bör slitas in eller är de felmonterade? Jag har kört 15 mil idag och gjort 3-4 hårda inbromsningar utan skillnad. Tar det längre tid?

AIC
10 maj 2011 · 185 Inlägg

Bump...

turboforssen Telge Drifting Team
10 maj 2011 · 5 398 Inlägg

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
soyd
10 maj 2011 · 1 853 Inlägg

AIC skrev:
Jag bytte bromsskivor och belägg hos en märkesverkstad idag. Bromsarna funkar fint men de gnisslar/viner under färd. Är det något som bör slitas in eller är de felmonterade? Jag har kört 15 mil idag och gjort 3-4 hårda inbromsningar utan skillnad. Tar det längre tid?

Svårt och säga men skivorna och klossarna ska ju köras in ett par mil (Hur mycket är olika) Men du borde köra lugnt från början i alla fall...

Men bästa är om du ringer verkstan och säg som de är. Så vet dem kanske om det kommer försvinna eller vad som är fel...

/mvh soyd

Sheba Certifierad besserwisser
10 maj 2011 · 308 Inlägg

Ofta sitter det ett skikt med slipmedel på nya bromsbelägg för att bromsskivan ska anpassas efter belägget. Det kan därför gnissla lite under de första milen du kör. Tänk på att bromsa lugnt under inkörningstiden av nya bromsar.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang