Jag bor ute i skogen och har drygt 3,5 mil till jobbet. 2 km till landsvägen, sedan en mil 60/80-väg fram till motorväg. 110 km/h i två mil drygt och sen 2-3 km blandad stadskörning innan parkering på arbete.
I dagsläget åker jag buss. Nackdelen är att bussen inte går precis utanför dörren och att ena halvan av familjens dagishämtning/lämning är mitt ansvar. Jag behöver således en bil. Har haft lite olika gamla bilar men jag tycker det blir dyrt eftersom jag knappt kan göra någonting själv, har varken intresset eller tiden, utan det blir verkstad för nästan allting.
Med "problemfritt bilägande" som en viktig parameter och totalekonomi som en annan, vad blir billigast i längden då? Jag är väldigt sugen på att prenumerera på en liten Toyota Aygo för 2300 kr/mån plus bensin. Någon som har erfarenhet av den sortens tjänster? En farhåga jag har är att det är väldigt mycket gnäll om allt möjligt när avtalet löper ut och så får man inte tillbaks sin deposition. (Vilket gör att månadskostnaden ökar med 200 ungefär, dep. är på 5000 kr om jag läst rätt.)
Eller är det en bil som redan gått ganska långt och lägga undan lite till renoveringsfond? Säkert finns det många där ute som redan räknat halvt ihjäl sig i en sits väldigt lik min.