5419
Sök

Byta instrumentpanelen från en v70 bil till en 850 bil

723 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Hej jag undrar ifall jag kan byta instrumentpanel om jag lyckas komma åt en från en v70 och sätta i min 850?

Det är en 95a jag har och frågan är om det är möjligt med all elektronik osv, har sett folk som har det galet snyggt är det, men om det inte kommer fungera utan större ändringar i elektronik osv får det vara. Det ska bara vara att byta rakt av.

Sedan har jag en fråga om jag nu kommer åt en instrumentpanel från en v70 som har gått 32000 mil medans min bara har gått 23000 mil, kan jag då skruva tillbaka v70ns instrumentpanel även om den är digitalt? Jag har ingen alls koll på detta området så svar skulle uppskattas!

Om jag i värsta fall inte bryr mig, köper en v70 instrumentpanel med 32000 mil och kör till besiktningen och dem ser att det skiljer 9000 mil sedan senaste besiktning vad säger dem då?

Mvh
Senast redigerat av Glimbrink (24 januari 2011)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Hobby Fotograf
650 Inlägg
24 januari 2011
Hej! Ja det är snyggt, men kan säga på direkten att det är annan elektronik i v70 och det går inte ihop med 850 elektroniken. (eller det går säker men mest troligen inte värt jobbet.)

Och angående besiktningen så förklarar du bara för dom på bilprovningen hur det ligger till så säger dom ingenting om det smile

Mvh

723 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
ProXem skrev:
Hej! Ja det är snyggt, men kan säga på direkten att det är annan elektronik i v70 och det går inte ihop med 850 elektroniken. (eller det går säker men mest troligen inte värt jobbet.)

Och angående besiktningen så förklarar du bara för dom på bilprovningen hur det ligger till så säger dom ingenting om det smile

Mvh

Okej då är ju besiktningen inget problem, jag tänkte mest att dem skriver ju alltid ner så kanske dem tycker att jag skruvat på mätaren eller något (varför man nu vill skruva upp mätaren vet jag inte) smile

Men vad är det som skiljer sig i elektroniken då? Finns många som har det så det borde ju inte vara super svårt, far min är elektriker så visst det går att lösa men det är ju synd om det inte bara är samma. Är det bara att byta kopplingarna är det ju inget problem..

Du har ingen erfarenhet utav byte? smile

2 656 Inlägg
24 januari 2011
Glimbrink skrev:
Hej jag undrar ifall jag kan byta instrumentpanel om jag lyckas komma åt en från en v70 och sätta i min 850?

Det är en 95a jag har och frågan är om det är möjligt med all elektronik osv, har sett folk som har det galet snyggt är det, men om det inte kommer fungera utan större ändringar i elektronik osv får det vara. Det ska bara vara att byta rakt av.

Sedan har jag en fråga om jag nu kommer åt en instrumentpanel från en v70 som har gått 32000 mil medans min bara har gått 23000 mil, kan jag då skruva tillbaka v70ns instrumentpanel även om den är digitalt? Jag har ingen alls koll på detta området så svar skulle uppskattas!

Om jag i värsta fall inte bryr mig, köper en v70 instrumentpanel med 32000 mil och kör till besiktningen och dem ser att det skiljer 9000 mil sedan senaste besiktning vad säger dem då?

Mvh

ändra din rubrik ser ju ut som du ska byta instrumänt i en v70 till en 850 instrument

Performance meck
342 Inlägg
24 januari 2011
v70s går inte ställa tbx styrs via cem?
har du samma elsystem så ska det vell bara vara o plugga ibig_smile

du kan sälja den till mig istället om den inte passar;)

Mvh viktor

Hobby Fotograf
650 Inlägg
24 januari 2011
Glimbrink skrev:
ProXem skrev:

Mvh

Okej då är ju besiktningen inget problem, jag tänkte mest att dem skriver ju alltid ner så kanske dem tycker att jag skruvat på mätaren eller något (varför man nu vill skruva upp mätaren vet jag inte) smile

Men vad är det som skiljer sig i elektroniken då? Finns många som har det så det borde ju inte vara super svårt, far min är elektriker så visst det går att lösa men det är ju synd om det inte bara är samma. Är det bara att byta kopplingarna är det ju inget problem..

Nja jag har aldrig bytt, men dom jag har sett som har v70 instrument osv har bytt hela kabelstammen osv. Men och sen måste du ju byta dörrsidor och dom passar inte på dina dörrar osv. Det är ganska mycket jobb och pengar som ska läggas ner i det här hmm
Senast redigerat av ProXem (24 januari 2011)

723 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
ProXem skrev:
Glimbrink skrev:
ProXem skrev:

Mvh

Nja jag har aldrig bytt, men dom jag har sett som har v70 instrument osv har bytt hela kabelstammen osv. Men och sen måste du ju byta dörrsidor och dom passar inte på dina dörrar osv. Det är ganska mycket jobb och pengar som ska läggas ner i det här hmm

Jo men man kan byta lite åt gången, jag har redan bytt alla stolarna. Sedan tänkte jag bara byta instrumentpanelen med hastighetsmätaren osv nu sedan kanske resten men inget viktigt.

723 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Glimbrink skrev:

Mvh

ändra din rubrik ser ju ut som du ska byta instrumänt i en v70 till en 850 instrument

så?

723 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
wistfors skrev:
v70s går inte ställa tbx styrs via cem?
har du samma elsystem så ska det vell bara vara o plugga ibig_smile

du kan sälja den till mig istället om den inte passar;)

Mvh viktor

Du kan sälja din till mig så får du min big_smile

723 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Ingen som vet hur man gör med miltalet eftersom det är digitalt?

8 300 Inlägg
25 januari 2011
V70 instrumenthus och 850 är en knepig kombination. Dels för att det kräver att v70-huset kommer från en bil utan can-bus och dels för att 850in helst ska vara en 96:a eller 97:a, kan gå med en sen -95:a också om man har uttaget för att läsa felkoder innne i bilen och inte under huven. Kan eventuellt funka på dem tidigare om man drar om lite el till abs-boxen.

Mätarställningen finns det egentligenbara 2 sätt om man vill ha rätt: leta på ett hus med rätt mätarställning eller så får man knata in på volvo och låta dem ändra mätarställning.

723 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
V70 instrumenthus och 850 är en knepig kombination. Dels för att det kräver att v70-huset kommer från en bil utan can-bus och dels för att 850in helst ska vara en 96:a eller 97:a, kan gå med en sen -95:a också om man har uttaget för att läsa felkoder innne i bilen och inte under huven. Kan eventuellt funka på dem tidigare om man drar om lite el till abs-boxen.

Mätarställningen finns det egentligenbara 2 sätt om man vill ha rätt: leta på ett hus med rätt mätarställning eller så får man knata in på volvo och låta dem ändra mätarställning.

Jag har hittat en mätarställning från -98 och den ska passa, den har gått 6000 mil så det gör ju inget om man inte kan snurra fram den osv, spelar inte mig så stor roll sålänge den inte är ändrat frammåt. Det enda jag har läst mig till ska skilja är hastighetsmätaren att 850 läser från växellådan för modeller innan 97 och de nya tar från abs.

Det enda jag behöver göra är att ändra hastighetsmätarsladden om det inte vill fungera som det är. Så knepigt ska det väll inte vara att koppla om den sladden när så många andra har gjort det? Det ska ju inte passa som handen i vanten när det inte är gjort för den bilen lite knep får det ju va! Värt det i slutändan tycker jag!

723 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Nu är allt monterat och hastighetsmätaren reagerar inte! ABS lampan lyser också så antar att det har med dem två sakerna att göra, blir bara att koppla om och se om man kan få ordning på det, hade varit trevligt om någon sitter inne med ett kopplingschema till detta!!

1 525 Inlägg
13 maj 2011
Hur mycket jobb var det att byta panel? funderar på att göra samma sak själv..
V70 panelen är det ju lite trevligare former på om man ska bygga billjud..

723 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:

I lugnt tempo och utan någon som helst kunskap som jag inte hade tog det en halv dag för att få ut det och lite er än en halv dag för att få in allt rätt, blev en hel del in och ut för att få formen mot rutan rätt som man får såga själv..

1 525 Inlägg
13 maj 2011
Glimbrink skrev:
Noiseprojekt skrev:

I lugnt tempo och utan någon som helst kunskap som jag inte hade tog det en halv dag för att få ut det och lite er än en halv dag för att få in allt rätt, blev en hel del in och ut för att få formen mot rutan rätt som man får såga själv..

Jaha okej, finns ju hjälpmedel med formen! wink
tillex. den gamla panelen big_smile

723 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:
Glimbrink skrev:
Noiseprojekt skrev:

Jaha okej, finns ju hjälpmedel med formen! wink
tillex. den gamla panelen big_smile

Japp jag vet det vart så jag gjorde men jag vågade inte ta för mycket så fick ta in och ut ett par gånger..

850 Inlägg
13 maj 2011
http://www.garaget.org/?car=149824&image=2154849   prata med c_lazer och fråga han har v70ins instrument panel och dörrsidor och massa annat!!!wink

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

850 Inlägg
13 maj 2011
940_44 skrev:
http://www.garaget.org/?car=149824&image=2154849   prata med c_lazer och fråga han har v70ins instrument panel och dörrsidor och massa annat!!!wink

läste att du hade fått i allt!wink

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

Sök