1746
Sök

Baslåda till MDS FR12W

282 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Tjenare!

Nu har jag spelat ett ganska bra tag med MDS fabriksbyggda låda, E112, dock får jag inte riktigt det ljud jag vill ha.

E112
Mått (hxbxd)::     350x510x(225/360)mm
Vb=:     38,45 L
Fb=:     43,45Hz

FR12W
Qts:     0,35
Vas:     55,34
Fs:     29,46
SPL:     87,28db

Det känns som att den inte riktigt "når ner" till de djupare tonerna, under vissa låtar (t.ex Lorentz & M.Zakarias - Mayhem) så spelade mina gamla 12:or mycket bättre och då hade de större lådor också.

Är det avstämningsfrekvensen eller lådvolymen som spökar för mig, eller kan det vara något annat? Jag vill helt enkelt ha mer tryck i det lägre tonerna om ni förstår vad jag är ute efter.

Ska jag ta och bygga en ny låda? I så fall, vilken lådvolym bör jag ungefär sikta på? Jag funderar på att bygga en på runt 50-55 liter med avstämning på 40-42Hz.
Senast redigerat av Memoria (3 maj 2011)

21 761 Inlägg
3 maj 2011
Lägre avstämning bör ge bättre återgivning, fast då behöver du väl bygga ny låda. En annan sak är hur pass bra ljudet kommer in i kupen med tanke på att du har sedankupe, det kan påverka en hel del också. smile

282 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lägre avstämning bör ge bättre återgivning, fast då behöver du väl bygga ny låda. En annan sak är hur pass bra ljudet kommer in i kupen med tanke på att du har sedankupe, det kan påverka en hel del också. smile

Vänd framåt är det katastrof, inget tryck alls. Har testat ha den sittandes i baksätet och inte ens där är det tillräckligt. Om jag vänder den mot bagageluckan och fäller fram sätet så blir det okej, men den ska klara av mer.

21 761 Inlägg
3 maj 2011
Eftersom du fäller ner sätet så borde ljudet ledas in i kupen ganska bra, i så fall är det nog lägre avstämning som gäller. I mitt lådprogram verkar din låda (dvs ca 38 liter) kunna spela förhållandevis jämnt, inte jättepeakat iaf. I teorin alltså.

Om du gör en ny låda på 40 liter i nettovolym så kan du använda en 4" port, röret görs 38 cm och sedan trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 35 Hz, det bör ge ordentlig djupbas. Blir det alltför djupt så kortas röret med några cm i taget tills du är nöjd. smile

282 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom du fäller ner sätet så borde ljudet ledas in i kupen ganska bra, i så fall är det nog lägre avstämning som gäller. I mitt lådprogram verkar din låda (dvs ca 38 liter) kunna spela förhållandevis jämnt, inte jättepeakat iaf. I teorin alltså.

Om du gör en ny låda på 40 liter i nettovolym så kan du använda en 4" port, röret görs 38 cm och sedan trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 35 Hz, det bör ge ordentlig djupbas. Blir det alltför djupt så kortas röret med några cm i taget tills du är nöjd. smile

Tack Drönirettab, om man ökar nettovolymen till 45-50 liter och kör på samma avstämningsfrekvens, kommer det innebära mer djupbas men samtidigt "sämre" basljud?

282 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Kom att tänka på en till sak också.. Om jag förlänger slotporten genom att bygga en ram som gör den t.ex 5cm längre, kommer det att ge mig en lägre avstämningsfrekvens?

21 761 Inlägg
3 maj 2011
Memoria skrev:
om man ökar nettovolymen till 45-50 liter och kör på samma avstämningsfrekvens, kommer det innebära mer djupbas men samtidigt "sämre" basljud?

Mer djupbas ska det bli, men sämre basljud är väl inte riktigt rätta orden. En större låda brukar ge större baspeak och kan börja låta aningen "entonig" när den blir alltför stor, fast 45-50 liter är dock i teorin inte så pass stort att lådan ska spela entonigt tycker jag.

Memoria skrev:
Kom att tänka på en till sak också.. Om jag förlänger slotporten genom att bygga en ram som gör den t.ex 5cm längre, kommer det att ge mig en lägre avstämningsfrekvens?

Ja, avstämningen ska bli lägre om du gör så. smile

282 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Tack så mycket för din hjälp, det uppskattas verkligen. Ska testa med att göra slotporten större då det går ganska fort, annars räknar jag ut en ny låda i morgon smile

282 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
I morgon får vi se resultatet smile Lådan ligger på runt 40-45L netto, porten är 4" 40cm lång standard så jag utgår därifrån och testar mig fram, får inte Probox att göra som jag vill då jag inte manuellt får ändra lådstorlek osv.

4 074 Inlägg
6 maj 2011
Memoria skrev:
I morgon får vi se resultatet smile Lådan ligger på runt 40-45L netto, porten är 4" 40cm lång standard så jag utgår därifrån och testar mig fram, får inte Probox att göra som jag vill då jag inte manuellt får ändra lådstorlek osv.

De kan du väl! gå in på biltyp å lås liter...
eller va mena du?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

282 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Tack BJonsson, precis det jag var ute efter! smile

282 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Hmm.. Lådan blev på 45l netto, jag kör med 4" rör som är 40cm (har ej kapat ännu), vad kommer det att ge mig för avstämningsfrekvens?
Senast redigerat av Memoria (6 maj 2011)

21 761 Inlägg
6 maj 2011
Räknat på 45 liter i nettovolym, dvs när både bas och port sitter i lådan, så hamnar avstämningen på ca 33 Hz om röret är 40 cm långt och att det inte sitter några trattar. smile

282 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Okej, då kanske jag bör korta röret till runt 30-35cm smile

282 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Hej... igen wink Jag har nu vänt basen mot baksätet och tätat runtom, vilken skillnad det blev!

Tog mig dessutom tid att räkna mer exakt på volym på lådan för att få den avstämning jag vill ha.

Innervolym, om jag bara räknar bort materialet, ligger på 55l exakt, vad kan port som sticker in 15cm och bas ta bort? 5-6l?

21 761 Inlägg
13 maj 2011
12" bas kan man räkna med runt 2,5 liter om den inte har "superfet" magnet, 4" rör tar upp 0,095 liter per cm. Omkring 4 liter kan man räkna bort, alltså 51 liter i nettovolym. smile

282 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Kanon, jag räknade på 50l så det var inte långt ifrån smile Har dock testat mig fram och kapat några få cm åt gången och nu låter basen riktigt bra. Tack så mycket för hjälpen smile

Sök