6372
Sök

Tunnt och tråkigt ljud i MB w124 med DLS och MAC Audio.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Jag upplever att ljudet i framsystemet i min MB w124 200 är både tunnt, tråkigt och saknar dynamik.
Jag har JL Audio tr400cxi i instrument brädan och ordentligt dämpat med syntet ull och drivet av en Pioneer DEH-p6600r.
DLS UR5I kitt i framdörrarna monterade som i en 500E/E500 Drivet av ett MAC Audio Fearless two steg med 16mm2 strömkablar och 2.5mm2 högtalarkablar.
Högtalarna på hatthyllan är ointressanta och drivs av ett steg med men endast för att fylla upp.

Jag får det helt enkelt inte att låta bra hur jag än gör. Är det någon som kan hjälpa mig? roll

mvh
Senast redigerat av crilee_ko (19 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Du har alltså ett par koaxialer samt ett kit fram? Inte direkt optimalt. Börja med att koppla bort diskanterna från kittet så koaxialerna får sköta både mellanregister och diskant, sen så skulle du helst ha delat dörrhögtalarna så att dom spelar som rena midbasar. Vad har du för huvudenhet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Tvättar med diesel
146 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Så jag skulle kunna prova att fimpa DLS diskanterna och koppla JL Audio koaxerna på DLS kitets diskant utgång på delningsfiltret och driva från MAC steget? HU är Pioneer DEH-p6600r.

Eller ta bort DLS kitets filter och diskanter, Driva mid/basarna på MAC steget och dela av dem med filtrena som finns i steget?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Nej, skippa bara diskanterna, inte koppla in andra högtalare på dom utgångarna. Antar att du kör högpassfilter i huvudenheten till framsyetemet? Testa då att slå på ett lågpassfilter till kitsystemet och ställ kring 100-200Hz nånstans så spelar dom som midbasar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Tvättar med diesel
146 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ja jag skulle kunna prova att sätta ett högpassfilter på 125hz och sen får jag koppla MAC steget på SW utgången och köra DLS middarna från 125hz och neråt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Värt att testa! För som det är nu så får  du ju både mellanregister och diskant från två ställen. Men sen så undrar jag, hur sitter middarna i dörrarna monterade?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Tvättar med diesel
146 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Blev bättre faktiskt!
Dock synd att delningsfiltrena och diskanterna inte används.
Det är svårt att förklara men har några bilder i mitt galleri. Dock har jag gjort upp hålet i dörrsidan lite större för att luften ska röra sig friare.
Märkte att jag är i ganska stort behov av att dämpa och täta
dörrsidorna med men det får vänta då mitt slutsteg till baslådan gett upp och studenten närmar sig roll

Sök