Decibel i kupé Impreza, Evo, BMW

Tobias_N Fotograf
9 maj 2011 · 78 Inlägg

Funderar på att köpa en ny bil. Ett av kraven är att den ska vara dräglig att köra längre sträckor (över 50 mil) och den måste vara hyffsat tyst då jag kommer transportera två katter, så nu undrar jag om några vänliga själar kan mäta upp ljudnivån i kupén vid 70, 90, 110, 130 km/h. Enklast gör man detta med hjälp av en Iphone och appen Buller.

Bilar som i första hand är intressanta är:

Impreza GT -00 original
Impreza GT -00 Steg 1 trim
Impreza WRX -01-05 original
Impreza WRX -01-05 Steg 1 trim
Impreza WRX Sti -00-05 original
Impreza WRX Sti -00-05 Steg 1 trim

Evo 6 original
Evo 6 Steg 1
Evo 6 TME original
Evo 6 TME Steg 1

BMW 330i 01-04 original

Andra bilar som är "roliga" är också av intresse. Sen skulle det vara kul att veta vad en nyare Audi eller Volvo ligger på också.

Som referens kan jag ange Subaru STI Racing -11 ca 82 decibel vid 140 km/h och ca 71 decibel 90 km/h.

Tobias_N Fotograf
22 maj 2011 · 78 Inlägg

Dåligt med respons tycker jag! Är det så att om man är förare till någon av dessa bilmodeller så struntar man i ljudnivån? smile

I helgen har jag haft förmånen att köra en BMW GT och här kommer siffror från den:

90 km/h: 67
110 km/h: 69
130 km/h: 70
150 km/h: 72

Rätt imponerande siffror tycker i alla fall jag, men sen är det en rätt mäktig bil överlag också! Runt 70 decibel är rätt lagom om man ska köra långt. Jag körde runt 50 mil med GT'n igår och därimellan så fotade jag STTC en heldag och jag hade kunnat köra 50 mil till utan större problem. Tror inte jag skulle vara lika pigg i en Impreza.

Senast redigerat av Tobias_N (22 maj 2011)

Rquired Allmänt envis
22 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Visst är GT en underbar långfärdsbil? Resten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med eftersom jag inte har tillgång till någon av dessa bilarna, min far körde dock en 330i E46 tidigare (Såld i vintras) och jag hade inga problem att köra långt i den trots breda 19"-fälgar. Visst fanns det vägljud men inte så att det störde, och motorljudet och vindbruset är väl dämpat i modellen.

Inget direkt svar på din fråga, men kanske ändå till hjälp? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DJ_Philip
22 maj 2011 · 129 Inlägg

konstigt att en gt är en bralångfärds bil GT =grand tourer

mvh

Rquired Allmänt envis
22 maj 2011 · 12 512 Inlägg

DJ_Philip skrev:
konstigt att en gt är en bralångfärds bil GT =grand tourer

mvh

Egentligen inte så självklart, många av dagens bilar som marknadsförs som GT har till exempel rutor utan karm vilket är markant svårare att täta än en "normal" bildörr. BMW har lyckats mycket väl med GT tycker jag, nya Audi A7 sägs dock bjuda på väldigt mycket vindbrus därifrån men den har jag inte färdats i så det kan jag inte bekräfta... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tobias_N Fotograf
22 maj 2011 · 78 Inlägg

DJ_Philip skrev:
konstigt att en gt är en bralångfärds bil GT =grand tourer

mvh

Inget konstigt i det och inget som jag ifrågasatt, men en bil som kostar 500k+ är inget för mig. Men tycker ändå att det är imponerande att dom lyckats så bra med ljudnivån.

Anton-DekorTeknik
22 maj 2011 · 964 Inlägg

Ska du mäta bullernivån så måste du ha något mera säkert en iphone buller app kan jag säga.
Testat den många gånger ooch absolut inget man kan gå efter.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Tobias_N Fotograf
23 maj 2011 · 78 Inlägg

Klart att den inte är helt exakt men det skulle ändå ge en bra fingervisning om hur hög ljudnivån är i bilarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang