Besin förbrukning volvo 850?

high_speed
8 december 2006 · 64 Inlägg

high_speed skrev:
Ja ä inne på att gå och köpa mej en 850.
men jag funderar precis som "Journath" på hur mycket dom drar.
Och av inläggen att dömma i forumet så verkar dom kunna
dricka allt från 0,55-2,5 liter/milen.

jag var för övrigt och kollade på en idag, en GLT -92 ( 2,5 l/170 hk)
säljaren påstog att han fick den till 0,8 på landsväg och 1,0 blandad körning.
men jag fick sedan höra av en bekant att det var svårt att pressa dom under litern,
1,0 för landsväg och 1,2 för blandad körning var snarare en minimum gräns.

Slutsatsen är alltså att desto fler ja frågar desto fler siffror får jag.
Men dum som jag är tongue så gör jag ett nytt försök här:
Är det någon som vet hur mycket en Volvo 850 årsm. -92- ca -94 drar i blandad körning, landsväg, "lattjo lajban", ja i alla situationer som motorn snurrar?
Är tacksam för svar om alla motorvarianter.

Eftersom jag inte är någon inbiten "Volvo nörd", så funderar jag även på andra märken och modeller liknande Volvo 850, t.ex. Saab 900 ( tidigast -94), bmw 3-serie ( tidigast -91) & 5-serie, Audi 80 & 100 ( tidigast -91) och även " japsar", ja ni förstår vad jag spanar efter wink
Så jag tänkte då fråga vilka bilar är lönsammast att tanka?
Jag menar att jag självklart inte vill ha någon trött och degig opel som min mormor kan hoppa ifrån på krycker, men samtidigt ska det inte kosta en halv förmögenhet att vara först från trafikljuset, rejsa ifrån polarna oxå vidare.
Jag är alltså inne på ungefär samma linje som "Turbolotta".
Det ska finnas något att krama effekt ur utan att man måste besöka en mack stup i kvarten.

Gymnasiestudent som man är så har även plånboken sina begränsningar.

Nu kan jag själv kolla hur mycket en 850 drar, eftersom jag nu har gått å köpt mej en Volvo 850! big_smile

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
frasse4
8 december 2006 · 736 Inlägg

Nåja att volvo ska dra massor är något av en myt, men visst är det ingen 1 liters elvisp under huven... Körde 3 pers till Idre med vintedäck för två veckor sedan, snittade 0,76 men 240:n och det är ju inte så farligt...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Journath Jägare
11 december 2006 · 172 Inlägg

high_speed skrev:

high_speed skrev:
Gymnasiestudent som man är så har även plånboken sina begränsningar.

Nu kan jag själv kolla hur mycket en 850 drar, eftersom jag nu har gått å köpt mej en Volvo 850! big_smile

Å fan vad vart det för nån då.. jag letar för fult efter en 850 men har ettt krav och det är stressfläckt...

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
high_speed
18 januari 2007 · 64 Inlägg

alltså jag vet att det är jätte pinsamt, men det är bara 140 hästars snurran, 2,5 liter - se pkt alltså
för övrigt är det en 94:a som gått 25000 mil, inte ens inkörd alltså wink den har haft två ägare förut... första två åren var det nån fastighetsfirma inom volvo, efter de framtill att jag köpte den i slutet på förra året var det en äldre herre
den har aldrig haft dragkrok, vilket betyder att man inte slitet på motorn med tunga husvagnar och liknande...så utsikterna är goda för att den ska rulla på i mååånga mil till big_smile
den är en gud att köra, har varit ute på några längre svängar...styrningen är perfekt, bara man ställt in stolen så sitter man hur bra som helst ( man börjar inte skruva på sej efter bara en liten stund som man kan göra i många andra bilar), även fastän det bara ä 140 hk i den så är det ganska bra sprutt ( ett bra vrid me andra ord smile).

men det finns ju nackdelar oxå. det var ett tag sen den polerades och lacken är klassiskt röd ( jordgubbsröd elle timrå röd som vi säger tongue) det betyder att den är väldigt matt, nästan åt ljus rosa hållet.
troligtvis har bakluckan nån gång bytts ut, för nyckeln passar inte i låset i bakluckan ( men det är central, så det är lungt) sen är luckan är inte smyckad me nån vinge
billjudet är nästan en katastrof. volvo original stereo!!... me kassett!! det betyder dåligt ljud och jag har inte spelat ett kasettband på säkert tio år

summa summarum så är det en jävligt bra bil, går prickfritt maskinellt, bra skött, i princip ingen rost ( finns ytligt i vänster hjulhus bak som man lätt slipar och lackar till). så som standard bil är den perfekt. men jag vill ha lite mer än så tongue
jag lär säkert inte ha den alltför länge, utan byter bort den ganska snabbt...men det var ett kom-och-ta-den-nu pris, så det fick gå tongue

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
18 januari 2007 · 938 Inlägg

lanred skrev:
jag kör en 740glt 16v.. har mätt upp lite. senaste tankningar, klarar ungefär 700km på 53l bensin.. dvs 0,75l/mil ... detta är blandad körning också, varav kanske 150km är stadskörning.. gasar aldrig över 3000varv smile

Hur bär du dig åt för att få den förbrukningen och hur långt har bilen gått?
Hade tidigare en 740glt 16v och den gick som snålast på 0,8 på långkörning, lite blandat blev 1,3 på sommaren och 1,5 på vintern... Samma i stan som blandat, men den bilen hade dock rullat 35.000 mil...
Enda gången jag blev positivt överraskad av den bilen var när jag drog en biltrailer med en 240 på och fulla bilen i folk, då drog den 1,25-1,3 liter per mil och de gick ordentligt tungt...

Kan ju även tillägga att min audi a6 me v6a och fyrhjulsdrift drar typ 1,3 i stan och mindre blandat, bara som jämförelse...


Får väl be om ursäkt att de blev lite OT // MVH Tobbe

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Sorling
18 januari 2007 · 207 Inlägg

zajja skrev:

Storas skrev:
1 liter milen, ALLA volvo

Så du säger att alla volvo drar 1 liter milen?
Det tror jag då inte riktigt på.

Min drar 1,7L/milen men det är en 745a ifs

John87 Stolt Volvoägare
18 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Sorling skrev:

zajja skrev:

Storas skrev:
1 liter milen, ALLA volvo

Så du säger att alla volvo drar 1 liter milen?
Det tror jag då inte riktigt på.

Min drar 1,7L/milen men det är en 745a ifs

Du har inte funderat på att kolla upp det där?
Så mkt ska den inte dra, även ifall det är en kombi.

Kanske var stadskörning?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Necrocide
18 januari 2007 · 138 Inlägg

Min har snittat 1,63l/mil, mestadels stadskörning. Men i helgen åker blandade delar för 14000:- på, så efter det lär han dricka lite mer wink.

Senast redigerat av Necrocide (18 januari 2007)

schteff Kapten Schteff
18 januari 2007 · 29 Inlägg

Tja min s70 GLT förbrukar ungefär 1.02 per mil om man kör sådär lagom...inte för segt men inte för hetsigt......kör man snålt, mycket landsväg så kan man snitta 0.85.....kör man lite hårdare å roligt så drar den runt 1.35

Alla siffror enligt färddatorn men den verkar stämma bra


// Schteff

John87 Stolt Volvoägare
19 januari 2007 · 4 913 Inlägg

schteff skrev:
Tja min s70 GLT förbrukar ungefär 1.02 per mil om man kör sådär lagom...inte för segt men inte för hetsigt......kör man snålt, mycket landsväg så kan man snitta 0.85.....kör man lite hårdare å roligt så drar den runt 1.35

Alla siffror enligt färddatorn men den verkar stämma bra


// Schteff

Ja, jag tror att det kan stämma ganska bra..
Morsans S70 ligger på 0,8 liter/m. Men det är ingen GLT, utan "bara" 2,4l-motorn...
Stor skillnad i motorkraft mellan dessa två? Starkare motorer drar ju mer bensin såklart..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Frantz3n
26 juli 2008 · 76 Inlägg

E de skillnad på bensinförbrukningen mellan en 850 92årsm och en 95årsm? Samt antal milen?

trippelturbo Trucker
23 maj 2011 · 2 710 Inlägg

Väcker liv i tråden..

Hur ligget det till med 850 automat? -95 o nyare, när det gäller bensinförbrukning?
Jag vill ha FAKTA, inget "bör" ligga på. Tack!

Fart missbrukare
Glimbrink
23 maj 2011 · 723 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i tråden..

Hur ligget det till med 850 automat? -95 o nyare, när det gäller bensinförbrukning?
Jag vill ha FAKTA, inget "bör" ligga på. Tack!

Räkna med 0.2 liter per milen mer än en likadan bil i manuellt utförande..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
trippelturbo Trucker
23 maj 2011 · 2 710 Inlägg

Glimbrink skrev:

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i tråden..

Hur ligget det till med 850 automat? -95 o nyare, när det gäller bensinförbrukning?
Jag vill ha FAKTA, inget "bör" ligga på. Tack!

Räkna med 0.2 liter per milen mer än en likadan bil i manuellt utförande..

Tack! smile

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang